Scrapping: Tre fjerdedele ender på Asiens strande

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Beachning er stadig den mest udbredte metode, når skibe ender deres dage, viser nye tal fra NGO Shipbreaking Platform

NGO Shipbreaking Platform har netop fremlagt sin årlige rapport for 2016, hvor mistede mindst 52 arbejdere livet, mens de var i færd med at skille skibe ad på strande i Sydasien. Værst gik det for sig, da en eksplosion på en olietanker på stranden i Gadani i Pakistan dræbte 28 og sårede over 60.

Læs også: Mærsk skruer op for ophugning

Af de 862 skibe, som på verdensplan blev skilt ad i 2016, gik 222 til Bangladesh, 305 til Indien og 141 til Pakistan. Af de 862 skibe blev 668 solgt til sydasiatiske beaching-værfter. Mål i bruttotons blev 27,4 mio. skrottet, heraf 23,8 mio. bruttotons som beaching.

Læs også: Europæiske redere topper liste over farlig skibsophugning

Flest skibe blev solgt fra Grækenland til værfter i Sydasien, 104 i alt. Ser man på, hvor stor en andel af solgte skibe, som endte på sydasiatiske strande, kommer Tyskland ind på en førsteplads. Skibsejere, banker og fonde sendte 97 af i alt 99 solgte skibe til Sydasien. 

Læs hele NGO Shipbreaking Platforms 2016-rapport.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Ultrabulk i stormfuldt farvand med fosfat om bord

Det danske tørlastrederi er havnet i strid modvind for at sejle med fosfat fra det besatte Vestsahara. Ultrabulk afviser at have gjort noget ulovligt, men i Folketinget kræver venstrefløjen, at regeringen griber ind

Plus

Udenrigsminister: Handel med Vestsahara er lovlig

SF og Enhedslisten kræver regeringsindgreb, mens udenrigsministeren opfordrer virksomheder til at udvise særlig agtpågivenhed i Vestsahara

Plus

Danske Rederier: Vores medlemmer overholder loven

Rederne drøfter løbende situationen omkring Vestsahara og afventer Udenrigsministeriets redegørelse for EU-dom

Plus

Clipper også aktiv i Vestsahara

Dong sælger olie- og gasaktiviteterne

Nyt arbejde til Mærsks dyre boreskib

Online Avis Arkiv

Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

A2Sea-direktør: Vi får snart ny ejer

Ny Esvagt-boss i Storbritannien

Claus T. Sørensen skal være spydspids for Esvagts indsats på det britiske marked fra kontoret i Aberdeen

Mand over bord fra dansk skoleskib - midt i Atlanten

Monjasa-CEO: Vores kreditværdighed er intet problem

Efter en retssag og et elendigt 2016 er Monjasa kommet ud på den anden side. CEO Anders Østergaard fortæller om strategien i et eksklusivt interview med Søfart

Efter ulykke: Strammer reglerne for vandscootere

Fusion skaber tank-kæmpe med 105 skibe

Transportcenter i Køge er Danmarks nye erhvervscentrum

Kæmpekontrakt udløser Svitzer-køb af fire nye bugserbåde

Ny maritim investeringsfond køber de første skibe

Foto og video: Historisk anløb i Limfjorden

1

Blue Water Shipping med millionkrav mod Odense Havn

Kom til konference om Ren-Luft-vision

50 år med Bøjden-Fynshav

Dong fyrer mindst 115 efter frasalg

For at "udnytte selskabets fulde potentiale" vil Dong reducere antallet af ansatte med over 100 stillinge

Plus

Nye svovlkrav stiller Norden i svært dilemma

Modsat Mærsk har Norden endnu ikke taget stilling til, hvorvidt der skal scrubbere om bord på rederiets tørlast- og tankskibe. Der er stadig mange ubekendte, siger rederiets ekspert, Alex Hjortnæs.

PostNord opfører enormt lager og terminalbygning i Skandinavisk Transport Center

Norden ryster tørlast-posen

Svitzer vinder 20 år lang kæmpekontrakt

I to årtier skal rederiet stå for terminalbugsering i stor marokkanske havn, en opgave til adskillige hundrede millioner dollars

Færge redder hollandske turister ved Langeland

Molslinjens nye hurtigfærge ankom planmæssigt til Aarhus

Mærsk sætter prisskilt på tysk opkøb

Damco følger floden

Plus

Drilling-direktør: Vores kunder er ekstremt forsigtige

Danmarks Rederiforening bliver til Danske Rederier

Ændringer i Maersk Oil koster 139 stillinger

Minister åbner for ny tunnelforbindelse til Sverige

CMA CGM sejler plus hjem

Omsætningen dykker i Wärtsilas danske salgsselskab

Thrane-selskab med nyt stort underskud

Plus

Mærsks rekorddyre boreskibe mangler arbejde

Ny teknologi skal give sikkerhed ved skibsregistrering

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY PORTAL: Spar +50% på indkøb!

Et gevind er ikke bare et gevind

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

Næsten service-fri nitrogengenerator til alle opgaver

Indvielse af anlæg designet af Process Engineering

AutoCAD, Revit, Inventor: Spar 30%

Verdens første trykstøbte opsamlingskar!

Electro Care ApS - Afbalancering

CERABOND, et komplet sortiment af skæreskiver til stål og rustfrit stål med 40 % mere effekt.

Simas holder lukket

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Ny organisering bag pavillonsucces hos Ajos

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Bunker ordre til Nordsøen

En successfuld messe for Busch på ComVac 2017

Termografi og Teknik – Netværksdagene 2017

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

ATEX Godkendte udligningsforbindelser

Tæt på kørende trafik

Er der forskel på NPT og rørgevind?

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 1...

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Seafastening

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.173