Brian Mikkelsen vil vride armen om på Margrethe Vestager

| Af Ebbe Fischer og Ursula Taylor | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Erhvervsministeren har hovedfokus på at opruste DIS-ordningerne ift. vækstteamets anbefalinger, der blev præsenteret i dag. Og han vil ikke acceptere et nej fra EU-kommissionen, siger han

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) ser en udvidelse af DIS-ordningen (Dansk Internationalt Skibsregister) som det absolut vigtigste i Vækstteamets anbefalinger.

Det fastslog han fredag på et pressemøde, da anbefalingerne blev præsenteret.

Og hvis EU's konkurrencekommisær, Margrethe Vestager, blokerer med henvisning til, at DIS er skjult statsstøtte og konkurrenceforvridende, så tager ministeren kampen op, siger han i et interview med Søfart.

Hvad er din kommentar til Vækstteamets anbefalinger?

- Jeg synes det er nogle rigtig interessante anbefalinger, og de er med til fremtidssikre erhvervet. De anbefalinger har jeg tænkt mig virkelig at arbejde videre med for at få dem gennemført.

Hvordan vurderer du chancerne for at få dem gennemført?

- Mange af dem er jeg meget positiv overfor. Der er nogle små nogle der handler om uddannelsesdelen og teknologien, og så er der nogle store, som handler om økonomi og skat. Men ambitionen er, at når vi nu har nedsat et vækstteam, som vi gjorde for et går siden, jamen så er det også meningen, at vi skal følge op på det. Og jeg vil gerne styrke Det Blå Danmark. Det har været en vækstindustri, og det skal det også være i fremtiden, og derfor skal vi følge op på de anbefalinger, der er kommet her i dag.

Der er 11 anbefalinger og 52 underanbefalinger. Hvad er succeskriteriet i forhold til at få ført de her anbefalinger ud i livet, set fra regeringens synsvinkel?

- Mit succeskriterium er, at når jeg nu indkalder Vækstteamet igen om et år – det har jeg fået en invitation til her - så har vi sat flueben ved mange af anbefalingerne. Dvs. flueben ved at vi enten har gennemført dem eller er gået i gang med det. Det handler også om de store ting som DIS-ordningen, og det handler også om de små ting i forhold til uddannelsessystemet osv.

Hvilke af anbefalingerne står højst på din prioriteringsliste?

- Lige nu er det DIS-ordningen, fordi det vil være med til at fremtidssikre hele offshore-branchen. Det vil betyde rigtig meget, for jeg kan se, at nogen overvejer at flage ud, hvis vi ikke gør det. Og vi får mulighed for at få nogen til at flage ind, hvis vi gør det. Så det er den største prioritet lige nu. Men det koster nogle penge, og det koster lidt armvridning med EU-Kommissionen om processen, og det er det, vi skal i gang med snart.

Hvordan med registreringsafgiften på skibe? Den mener nogle rederier er for dyr i Danmark?

- Vi kigger på alle rammevilkår, og derfor følger vi op på de anbefalinger, der er. Så må jeg jo foretage en vurdering af, hvilke der er vigtigst, og dem må vi så gå i gang med hurtigt. Og det præsenterer jeg så til efteråret, når vi kommer med vores vækstudspil.

Læs også: Udvidelse af sømandsskat får smilene frem i søfartstunge kommuner

Kan man forestille sig helt at fjerne registreringsafgiften? Den findes jo ikke i mange andre lande?

- Det kommer an på økonomien i det samlede billede, og hvilke konsekvenser det får. Jeg er villig til at se på alt, som er med til at forbedre Det Blå Danmarks rammevilkår.

Mht. den maritime montørordning har det været fremme, at den kan være i strid med EU-reglerne?

- Jeg er sådan set meget positiv overfor, at vi gør noget dér, fordi det vil sikre nogle flere arbejdspladser. Men de meldinger, vi får fra Kommissionen er, at det er meget meget tvivlsomt, om vi kan få lov til at gøre det, fordi de mener, det er konkurrenceforvridende i forhold til andre erhverv. Meldingen fra Bruxelles er, at det bliver meget, meget vanskeligt. Men vi vil forsøge, for jeg synes det er en god idé.

Brancheforeningen Danske Maritime har udtalt, at de ikke mener, der er noget problem i forhold til EU?

- Nej, det mener man sikkert ikke, men vi må jo forholde os til, hvad Kommissionen siger.

Læs også: Politisk forlig sikrer afgiftslettelser til rederier

Påtager Danmark sig ikke ind imellem lidt for meget en dukserolle i EU?

- Jo, vi er dukse mange gange. Men i det her tilfælde er vi også lidt rappenskraldeagtige, for der vil vi gerne prøve at presse Kommissionen mest muligt. Og vi kan jo kun presse derhen til, hvor Kommissionen siger ja eller nej. Det er vi så i dialog med dem om, og indtil videre er meldingen fra dem, at de er meget skeptiske overfor det.

Vil du lægge pres på i EU-Kommissionen?

- Det gør vi, og jeg har også skrevet et brev til Margrete Vestager om det. Så vi presser på alt hvad vi kan, sådan at hvis vi skal træffe en beslutning, om vi vil det eller ej, at vi så ved, om vi har mulighed for det.

Margrethe Vestager er jo kendt som lidt af en hardliner på området. Hvordan vurderer du chancerne for, at hun kan overtales?

- Jeg håber på at vi får mulighed for at gøre noget på DIS-ordningen, men det bliver vanskeligt på montør-ordningen.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk offshore-virksomhed solgt til international koncern

Iværksætter sejler millionoverskud hjem med nyt nicherederi

Plus

Swire Blue Ocean lægger kursen om

Samtidig med direktørskifte udvider det danske offshore-rederi kraftigt og hyrer nye folk til hovedkontoret i København for at kunne levere totalløsninger til kunderne

Plus

Maskinmestrenes formand røg ud i kulden

Per Jørgensen fik godt 14 år i spidsen for Maskinmestrenes Forening, før en sag om brug af kreditkort satte en stopper for karrieren

Sidste nye inspektionsfartøj overdrages til Søværnet

Maersk Line sælger brasiliansk rederi efter Hamburg-handel

Nyhedsbrev

Myndighederne undersøger dødsulykke på Mærsk-platform

Online Avis Arkiv

Søfartsorganisationer i bunkebryllup

Plus

Analytiker: Myndighederne lod Mærsk slippe billigt

Global fragtopgave til Blue Water Shipping

Danske Maritime ser gode maritime takter i finansloven

Plus

Fusion af velfærds- og arbejdsmiljøråd rykker nærmere

Lovforslag om sammenlægning af Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens Arbejdsmiljøråd har været længe undervejs. Men nu er det omsider på trapperne

Regulering skal tilpasses autonome skibe

Plus

"Vi gør en forskel for de søfarende hver eneste dag"

Søren Philip Sørensen takker af efter ni år som direktør for Handelsflådens Velfærdsråd

To veje for containerraterne

Plus

Flådestation og storebæltsbro gør Korsør Havn særlig

Danske Maritime udklækker forsker i maritim fremtid 

3D-print skaber lettere værktøj til brug i offshore-industrien

Plus

DEBAT: Maritime virksomheder klar til vækst

Plus

Socialdemokrat: Det er dårligt håndteret

S-medlem af Folketinget vil nu sikre nødvendig politisk bevågenhed, så de to inspektionsskibe i Svendborg Havn kan komme i drift

Plus

Positionsbillede: 'Ultra Fitz Roy'

Plus

Semco Maritime satser på Tyra Future

En af de de helt store maritime ingeniørvirksomheder, Semco Maritime, håber at komme i spil til en række kontrakter på Tyra Future-projektet - men topchef Steen Brødbæk tager intet for givet

Plus

Mærsks sømandsboss: Derfor er 650 danske søfolk et passende niveau

Color Group barsler med børsplan

Overskuddet er mere end halveret – og det er fint

Fængselsdom til tidligere Hanjin-chef

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Seaintel: Stor stigning i kontraktraterne forude

Esvagt holder fast i specialbåde

Dialog giver maskinmesterstuderende bedre forhold

Tre stadig savnet efter forlist

Værdien af nordsøolien er halveret siden 2013

Snart er dybden ikke en undskyldning for Assens Værft

Tidligere havnedirektør i Vejle tiltalt for mandatsvig

Fortsat bølgegang i containerraterne

Ny lagerhal til Thyborøn Stevedore

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din være den næste?

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Nederman julekampagne Friskluftslangerulle.. KUN 3.500,00 alt inkl.

Konference - Almene boliger til 10 milliarder i AARHUS 6. februar 2018

ESAB forbinder skærings- og svejsefunktioner med online datastyringssystemer

Lancering af DesignSpark Safety giver mulighed for integreret sikkerhed under udvikling af udstyr

VIDEO: Faldsikringsudstyr godkendt helt op til 150 kg - Fyns Kran Udstyr A/S

Ajos leverer censor til uddannelse af kranfører

Infrastructure-as-a-Service forenkler og accelererer idriftsættelse af netværksinfrastruktur

RS Components løfter termografering til nye højder med det nye FLIR ONE® Pro

Se videoen om Fyns Kran Udstyrs afdeling på H E Bluhmesvej 19 i Esbjerg

Rør- og kanalmontage af gasdetektorer

Små opsamlingskar fra DENIOS

IBIX blæse udstyr stort potentiale!

VPD bearbejdning udvider CNC pakken

Pro-Safe A/S vinder 4 års servicekontrakt

Se hvad Viggo Hansen A/S mener om Fyns Kran Udstyr som samarbejdspartner

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Julehilsen 2017

JUMO sikkerhedstemperaturbegrænser

Honesten og Poleringsskiver til skæreværktøj.

IBIX dobbeltteknologi

Byens Ejendom afholder konference - Ringsted investerer 12 milliarder i byu...

Technofle ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

NYHED! WRIN sikkerhedshåndtag fra Gunnebo

Send til en kollega

0.243