Brian Mikkelsen vil vride armen om på Margrethe Vestager

| Af Ebbe Fischer og Ursula Taylor | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Erhvervsministeren har hovedfokus på at opruste DIS-ordningerne ift. vækstteamets anbefalinger, der blev præsenteret i dag. Og han vil ikke acceptere et nej fra EU-kommissionen, siger han

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) ser en udvidelse af DIS-ordningen (Dansk Internationalt Skibsregister) som det absolut vigtigste i Vækstteamets anbefalinger.

Det fastslog han fredag på et pressemøde, da anbefalingerne blev præsenteret.

Og hvis EU's konkurrencekommisær, Margrethe Vestager, blokerer med henvisning til, at DIS er skjult statsstøtte og konkurrenceforvridende, så tager ministeren kampen op, siger han i et interview med Søfart.

Hvad er din kommentar til Vækstteamets anbefalinger?

- Jeg synes det er nogle rigtig interessante anbefalinger, og de er med til fremtidssikre erhvervet. De anbefalinger har jeg tænkt mig virkelig at arbejde videre med for at få dem gennemført.

Hvordan vurderer du chancerne for at få dem gennemført?

- Mange af dem er jeg meget positiv overfor. Der er nogle små nogle der handler om uddannelsesdelen og teknologien, og så er der nogle store, som handler om økonomi og skat. Men ambitionen er, at når vi nu har nedsat et vækstteam, som vi gjorde for et går siden, jamen så er det også meningen, at vi skal følge op på det. Og jeg vil gerne styrke Det Blå Danmark. Det har været en vækstindustri, og det skal det også være i fremtiden, og derfor skal vi følge op på de anbefalinger, der er kommet her i dag.

Der er 11 anbefalinger og 52 underanbefalinger. Hvad er succeskriteriet i forhold til at få ført de her anbefalinger ud i livet, set fra regeringens synsvinkel?

- Mit succeskriterium er, at når jeg nu indkalder Vækstteamet igen om et år – det har jeg fået en invitation til her - så har vi sat flueben ved mange af anbefalingerne. Dvs. flueben ved at vi enten har gennemført dem eller er gået i gang med det. Det handler også om de store ting som DIS-ordningen, og det handler også om de små ting i forhold til uddannelsessystemet osv.

Hvilke af anbefalingerne står højst på din prioriteringsliste?

- Lige nu er det DIS-ordningen, fordi det vil være med til at fremtidssikre hele offshore-branchen. Det vil betyde rigtig meget, for jeg kan se, at nogen overvejer at flage ud, hvis vi ikke gør det. Og vi får mulighed for at få nogen til at flage ind, hvis vi gør det. Så det er den største prioritet lige nu. Men det koster nogle penge, og det koster lidt armvridning med EU-Kommissionen om processen, og det er det, vi skal i gang med snart.

Hvordan med registreringsafgiften på skibe? Den mener nogle rederier er for dyr i Danmark?

- Vi kigger på alle rammevilkår, og derfor følger vi op på de anbefalinger, der er. Så må jeg jo foretage en vurdering af, hvilke der er vigtigst, og dem må vi så gå i gang med hurtigt. Og det præsenterer jeg så til efteråret, når vi kommer med vores vækstudspil.

Læs også: Fortsat usikkerhed om montørordning

Kan man forestille sig helt at fjerne registreringsafgiften? Den findes jo ikke i mange andre lande?

- Det kommer an på økonomien i det samlede billede, og hvilke konsekvenser det får. Jeg er villig til at se på alt, som er med til at forbedre Det Blå Danmarks rammevilkår.

Mht. den maritime montørordning har det været fremme, at den kan være i strid med EU-reglerne?

- Jeg er sådan set meget positiv overfor, at vi gør noget dér, fordi det vil sikre nogle flere arbejdspladser. Men de meldinger, vi får fra Kommissionen er, at det er meget meget tvivlsomt, om vi kan få lov til at gøre det, fordi de mener, det er konkurrenceforvridende i forhold til andre erhverv. Meldingen fra Bruxelles er, at det bliver meget, meget vanskeligt. Men vi vil forsøge, for jeg synes det er en god idé.

Brancheforeningen Danske Maritime har udtalt, at de ikke mener, der er noget problem i forhold til EU?

- Nej, det mener man sikkert ikke, men vi må jo forholde os til, hvad Kommissionen siger.

Læs også: Maritime uddannelser får et løft i blå vækstplan

Påtager Danmark sig ikke ind imellem lidt for meget en dukserolle i EU?

- Jo, vi er dukse mange gange. Men i det her tilfælde er vi også lidt rappenskraldeagtige, for der vil vi gerne prøve at presse Kommissionen mest muligt. Og vi kan jo kun presse derhen til, hvor Kommissionen siger ja eller nej. Det er vi så i dialog med dem om, og indtil videre er meldingen fra dem, at de er meget skeptiske overfor det.

Vil du lægge pres på i EU-Kommissionen?

- Det gør vi, og jeg har også skrevet et brev til Margrete Vestager om det. Så vi presser på alt hvad vi kan, sådan at hvis vi skal træffe en beslutning, om vi vil det eller ej, at vi så ved, om vi har mulighed for det.

Margrethe Vestager er jo kendt som lidt af en hardliner på området. Hvordan vurderer du chancerne for, at hun kan overtales?

- Jeg håber på at vi får mulighed for at gøre noget på DIS-ordningen, men det bliver vanskeligt på montør-ordningen.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

’Ellen’ sejler fra budgettet

"Danmark og Grønland skal udnytte arktisk viden til industrieventyr"

SYNSPUNKT: I takt med, at havisen trækker sig tilbage og nye hav- og landområder bliver mere tilgængelige, åbnes nye muligheder nordpå, og hvis vi er smarte, venter et industri-eventyr i Arktis

Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk

Mærsk har købt sig til en omsætning på ca. 5,5 mia. dollar - samtidig afslører rederiet nyt omfattende rutenetværk til/fra Sydamerika efter opkøbet af Hamburg Süd

Plus

Højere bøder for illegal arbejdskraft

Står det til Socialdemokratiet skal bøderne fordobles, så de virker afskrækkende for virksomhederne

Plus

Admiral: Situationen i Nordatlanten er nu under kontrol

I et eksklusivt interview med Søfart forholder chefen for Marinestaben, admiral Torben Mikkelsen, sig til kritik fra Søværnets egne kaptajner om underbemanding i Nordatlanten. Der er udfordringer ja, men de kan håndteres, forlyder det

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Enighed om DIS-udvidelse

Plus

Nabotjek skaber håb om flere danske job i skibsfarten

Outputtet fra regeringens nabotjek af det maritime erhvervs konkurrencevilkår bør være flere danske job, mener SF. Danske Maritime bakker op

Rederierne frygter støtte giver overkapacitet

Bimco: Tørlast ser bedre ud en for et år siden

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

Maersk Drilling og Wärtsilä planlægger vedligeholdelses-sølvbryllup

Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

Sluse-påsejling bremser trafik i Kielerkanalen

Plus

To nye aframax-tankere til Torm

TANK: Input af nyt tonnage til Torms LR2-flåde. Yderligere to skibe i serien følger i det kommende halvår

Dansk nedkølingsteknologi er klar til kommercielt spring

'Næssie' som kirkeskib

Dansk design bag verdens største færgeordre

SKIBSDESIGN: Nye generationer af cruiseorienterede ro/pax-færger hos Grandi Navi Veloci og Moby Line bliver designet af OSK-Ship Tech

Esvagts næste ERRV søsat

Bradal´s Produkthandel vælger Fredericia

Genvindingsvirksomheden flytter oplagringen og udskibningen af genbrugsjern til Fredericia Havn

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk.

Rival nedsabler Mærsks strategi

Der er ikke mange logiske tanker bag Mærsks planer om at knytte havneterminalerne tættere på containerforretningen, mener Hapag Lloyd’s topchef

Havnebus skal sejle uden kaptajn

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

Hedgefonde øger investeringer i shipping

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Nordmændene er vilde med danske værfter

Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nord...

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet elle...

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Send til en kollega

0.327