Brian Mikkelsen vil vride armen om på Margrethe Vestager

| Af Ebbe Fischer og Ursula Taylor | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Erhvervsministeren har hovedfokus på at opruste DIS-ordningerne ift. vækstteamets anbefalinger, der blev præsenteret i dag. Og han vil ikke acceptere et nej fra EU-kommissionen, siger han

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) ser en udvidelse af DIS-ordningen (Dansk Internationalt Skibsregister) som det absolut vigtigste i Vækstteamets anbefalinger.

Det fastslog han fredag på et pressemøde, da anbefalingerne blev præsenteret.

Og hvis EU's konkurrencekommisær, Margrethe Vestager, blokerer med henvisning til, at DIS er skjult statsstøtte og konkurrenceforvridende, så tager ministeren kampen op, siger han i et interview med Søfart.

Hvad er din kommentar til Vækstteamets anbefalinger?

- Jeg synes det er nogle rigtig interessante anbefalinger, og de er med til fremtidssikre erhvervet. De anbefalinger har jeg tænkt mig virkelig at arbejde videre med for at få dem gennemført.

Hvordan vurderer du chancerne for at få dem gennemført?

- Mange af dem er jeg meget positiv overfor. Der er nogle små nogle der handler om uddannelsesdelen og teknologien, og så er der nogle store, som handler om økonomi og skat. Men ambitionen er, at når vi nu har nedsat et vækstteam, som vi gjorde for et går siden, jamen så er det også meningen, at vi skal følge op på det. Og jeg vil gerne styrke Det Blå Danmark. Det har været en vækstindustri, og det skal det også være i fremtiden, og derfor skal vi følge op på de anbefalinger, der er kommet her i dag.

Der er 11 anbefalinger og 52 underanbefalinger. Hvad er succeskriteriet i forhold til at få ført de her anbefalinger ud i livet, set fra regeringens synsvinkel?

- Mit succeskriterium er, at når jeg nu indkalder Vækstteamet igen om et år – det har jeg fået en invitation til her - så har vi sat flueben ved mange af anbefalingerne. Dvs. flueben ved at vi enten har gennemført dem eller er gået i gang med det. Det handler også om de store ting som DIS-ordningen, og det handler også om de små ting i forhold til uddannelsessystemet osv.

Hvilke af anbefalingerne står højst på din prioriteringsliste?

- Lige nu er det DIS-ordningen, fordi det vil være med til at fremtidssikre hele offshore-branchen. Det vil betyde rigtig meget, for jeg kan se, at nogen overvejer at flage ud, hvis vi ikke gør det. Og vi får mulighed for at få nogen til at flage ind, hvis vi gør det. Så det er den største prioritet lige nu. Men det koster nogle penge, og det koster lidt armvridning med EU-Kommissionen om processen, og det er det, vi skal i gang med snart.

Hvordan med registreringsafgiften på skibe? Den mener nogle rederier er for dyr i Danmark?

- Vi kigger på alle rammevilkår, og derfor følger vi op på de anbefalinger, der er. Så må jeg jo foretage en vurdering af, hvilke der er vigtigst, og dem må vi så gå i gang med hurtigt. Og det præsenterer jeg så til efteråret, når vi kommer med vores vækstudspil.

Læs også: Ministre i samråd om skrottet Mærsk-skib

Kan man forestille sig helt at fjerne registreringsafgiften? Den findes jo ikke i mange andre lande?

- Det kommer an på økonomien i det samlede billede, og hvilke konsekvenser det får. Jeg er villig til at se på alt, som er med til at forbedre Det Blå Danmarks rammevilkår.

Mht. den maritime montørordning har det været fremme, at den kan være i strid med EU-reglerne?

- Jeg er sådan set meget positiv overfor, at vi gør noget dér, fordi det vil sikre nogle flere arbejdspladser. Men de meldinger, vi får fra Kommissionen er, at det er meget meget tvivlsomt, om vi kan få lov til at gøre det, fordi de mener, det er konkurrenceforvridende i forhold til andre erhverv. Meldingen fra Bruxelles er, at det bliver meget, meget vanskeligt. Men vi vil forsøge, for jeg synes det er en god idé.

Brancheforeningen Danske Maritime har udtalt, at de ikke mener, der er noget problem i forhold til EU?

- Nej, det mener man sikkert ikke, men vi må jo forholde os til, hvad Kommissionen siger.

Læs også: Dramatisk start for Det Blå Danmark på folkemøde

Påtager Danmark sig ikke ind imellem lidt for meget en dukserolle i EU?

- Jo, vi er dukse mange gange. Men i det her tilfælde er vi også lidt rappenskraldeagtige, for der vil vi gerne prøve at presse Kommissionen mest muligt. Og vi kan jo kun presse derhen til, hvor Kommissionen siger ja eller nej. Det er vi så i dialog med dem om, og indtil videre er meldingen fra dem, at de er meget skeptiske overfor det.

Vil du lægge pres på i EU-Kommissionen?

- Det gør vi, og jeg har også skrevet et brev til Margrete Vestager om det. Så vi presser på alt hvad vi kan, sådan at hvis vi skal træffe en beslutning, om vi vil det eller ej, at vi så ved, om vi har mulighed for det.

Margrethe Vestager er jo kendt som lidt af en hardliner på området. Hvordan vurderer du chancerne for, at hun kan overtales?

- Jeg håber på at vi får mulighed for at gøre noget på DIS-ordningen, men det bliver vanskeligt på montør-ordningen.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Grønlandshavnen: Strejke fortsætter

Verdens tredje største containerrederi på vej

Så er det officielt: RAL sejler til Aarhus

Aarhus Havn bliver Royal Arctic Lines basishavn. Rederiet forsøger at komme væk fra Aalborg før 2022

Maersk Resolve skal tilbage på Nordsøen

Maersk Oil udledte forbudte kemikalier

Maersk Line-datter skifter toppen

Grønlandshavnen vil væk fra Aalborg: Formand varsler erstatningskrav

Formanden for Aalborg Havn, Thomas Kastrup-Larsen, afviser at lade Royal Arctic Line slippe ud af aftale

Online Avis Arkiv

Maersk Training kaster sig over dronerne

Mærsk på vej mod massefyring i Sverige

APM Terminals vil fyre mere end hver tredje ansatte i havnen i Göteborg efter lang konflikt. Det skriver svenske medier

3F: Sådan behandler man ikke mennesker

Svitzer fjernstyrer slæbebåd i Københavns havn

Plus

DFDS-veteran i kamp for at gøre britisk havnegigant mere kundevenlig

Jens Skibsted Nielsen tog springet fra DFDS Seaways til en lederstilling i Associated British Ports, der opererer et netværk af 21 engelske havne. Den britiske havnegigant skal nu være mere kundevenlig og finde nye forretningsområder som erstatning for de faldende kulmængder

Norden køber endnu et MR-produkttankskib

Blue Water vinder logistikkontrakt til 300 millioner

Aalborg Havn truer RAL med kæmpe erstatningskrav

1

Teknikken driller - indvielse af HH Ferries' batterifærge aflyst

RAL kan give Aarhus Havn milliardforretning

Med Royal Arctic Line og Grønlandshandlens indtog på Aarhus Havn følger arbejdspladser og penge

Plus

"Vi adskiller os fra de andre rederier"

Nordic Shipholding blev i 2014 købt af den Hong Kong-baserede kapitalfond PAG med fokus på vækst via det danske rederis børsnotering i København. Siden kom en krise i vejen, men ambitionen består

Plus

Diplomaten, Hr. Møller - og kapitalfondene

Molslinjen fem måneder om at flytte 459.708 biler

Ny CEO i Maersk Brokers tørlastforretning

Plus

Ny privat SAR-båd afløser Marinehjemmeværnet efter "svigt"

En privat søredningstjeneste har set dagens lys på Ærø, efter et SAR-fartøj blev trukket fra øen i 2014. De lokale føler sig svigtet, men Marinehjemmeværnet afviser kritikken

ADP bygger nyt hovedsæde til 130 millioner

Plus

Kritik af Odense Havn: Omgår havneloven

Kaldesignalsbeviset bliver digitalt

Plus

Ny planlov giver bedre forhold for havnevirksomheder

Pengejagt og CEO-farvel hos insolvente Rickmers

Aalborg Universitet satser stort på den maritime sektor

Nye tilføjelser til Svitzers Marokko-flåde

Mærsks Qatar-plan skrider

Ingen ende på jagten efter Stellar Daisy

Knæk på container-kurven

Niels Juel som skurk i stor international flådeøvelse

IMO retter kikkerten mod autonome skibe

Scandlines trækker rent vand ud af renseanlæg

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Største godsmængde nogensinde i en dansk havn

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Electro Care ApS - Energioptimering

Spilder du også?

Mød os til HI messe

Guide til at afkorte Pianohængsler/Klaverhængsler

Meldgaard Silikat ønsker god og varm sommer

GPS Tyverisikring og overvågning - kun 541,- årligt

Sådan lader du din opbevaringstank ånde - og holder den steril

Kig forbi vores nye afdeling i Aalborg

Mirit Glas tilbyder glasrør og glasstænger

Svingningsteknik fra WILLBRANDT Gummiteknik

TYROLIT, Din partner i støberibranchen

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Højkvalitets kemikalieskab med acryl glasdøre

Til alle årstider

Leasing på gule plader – få en lavere beskatning og leasingydelse!

Ny Project Engineering Manager hos Aalborg CSP

Vi har leveret endnu en ny søjlesvingkran

Filterposer (Filterbags)

Synflex viser stansede og formede folier og laminater på HI2017

Er det nu, at du skal på kursus? Symetris MFG kurser for 2. halvår er nu åb...

CO2 neutralt website

Send til en kollega

0.217