Brian Mikkelsen vil vride armen om på Margrethe Vestager

| Af Ebbe Fischer og Ursula Taylor | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Erhvervsministeren har hovedfokus på at opruste DIS-ordningerne ift. vækstteamets anbefalinger, der blev præsenteret i dag. Og han vil ikke acceptere et nej fra EU-kommissionen, siger han

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) ser en udvidelse af DIS-ordningen (Dansk Internationalt Skibsregister) som det absolut vigtigste i Vækstteamets anbefalinger.

Det fastslog han fredag på et pressemøde, da anbefalingerne blev præsenteret.

Og hvis EU's konkurrencekommisær, Margrethe Vestager, blokerer med henvisning til, at DIS er skjult statsstøtte og konkurrenceforvridende, så tager ministeren kampen op, siger han i et interview med Søfart.

Hvad er din kommentar til Vækstteamets anbefalinger?

- Jeg synes det er nogle rigtig interessante anbefalinger, og de er med til fremtidssikre erhvervet. De anbefalinger har jeg tænkt mig virkelig at arbejde videre med for at få dem gennemført.

Hvordan vurderer du chancerne for at få dem gennemført?

- Mange af dem er jeg meget positiv overfor. Der er nogle små nogle der handler om uddannelsesdelen og teknologien, og så er der nogle store, som handler om økonomi og skat. Men ambitionen er, at når vi nu har nedsat et vækstteam, som vi gjorde for et går siden, jamen så er det også meningen, at vi skal følge op på det. Og jeg vil gerne styrke Det Blå Danmark. Det har været en vækstindustri, og det skal det også være i fremtiden, og derfor skal vi følge op på de anbefalinger, der er kommet her i dag.

Der er 11 anbefalinger og 52 underanbefalinger. Hvad er succeskriteriet i forhold til at få ført de her anbefalinger ud i livet, set fra regeringens synsvinkel?

- Mit succeskriterium er, at når jeg nu indkalder Vækstteamet igen om et år – det har jeg fået en invitation til her - så har vi sat flueben ved mange af anbefalingerne. Dvs. flueben ved at vi enten har gennemført dem eller er gået i gang med det. Det handler også om de store ting som DIS-ordningen, og det handler også om de små ting i forhold til uddannelsessystemet osv.

Hvilke af anbefalingerne står højst på din prioriteringsliste?

- Lige nu er det DIS-ordningen, fordi det vil være med til at fremtidssikre hele offshore-branchen. Det vil betyde rigtig meget, for jeg kan se, at nogen overvejer at flage ud, hvis vi ikke gør det. Og vi får mulighed for at få nogen til at flage ind, hvis vi gør det. Så det er den største prioritet lige nu. Men det koster nogle penge, og det koster lidt armvridning med EU-Kommissionen om processen, og det er det, vi skal i gang med snart.

Hvordan med registreringsafgiften på skibe? Den mener nogle rederier er for dyr i Danmark?

- Vi kigger på alle rammevilkår, og derfor følger vi op på de anbefalinger, der er. Så må jeg jo foretage en vurdering af, hvilke der er vigtigst, og dem må vi så gå i gang med hurtigt. Og det præsenterer jeg så til efteråret, når vi kommer med vores vækstudspil.

Læs også: Ministre i samråd om skrottet Mærsk-skib

Kan man forestille sig helt at fjerne registreringsafgiften? Den findes jo ikke i mange andre lande?

- Det kommer an på økonomien i det samlede billede, og hvilke konsekvenser det får. Jeg er villig til at se på alt, som er med til at forbedre Det Blå Danmarks rammevilkår.

Mht. den maritime montørordning har det været fremme, at den kan være i strid med EU-reglerne?

- Jeg er sådan set meget positiv overfor, at vi gør noget dér, fordi det vil sikre nogle flere arbejdspladser. Men de meldinger, vi får fra Kommissionen er, at det er meget meget tvivlsomt, om vi kan få lov til at gøre det, fordi de mener, det er konkurrenceforvridende i forhold til andre erhverv. Meldingen fra Bruxelles er, at det bliver meget, meget vanskeligt. Men vi vil forsøge, for jeg synes det er en god idé.

Brancheforeningen Danske Maritime har udtalt, at de ikke mener, der er noget problem i forhold til EU?

- Nej, det mener man sikkert ikke, men vi må jo forholde os til, hvad Kommissionen siger.

Læs også: Dramatisk start for Det Blå Danmark på folkemøde

Påtager Danmark sig ikke ind imellem lidt for meget en dukserolle i EU?

- Jo, vi er dukse mange gange. Men i det her tilfælde er vi også lidt rappenskraldeagtige, for der vil vi gerne prøve at presse Kommissionen mest muligt. Og vi kan jo kun presse derhen til, hvor Kommissionen siger ja eller nej. Det er vi så i dialog med dem om, og indtil videre er meldingen fra dem, at de er meget skeptiske overfor det.

Vil du lægge pres på i EU-Kommissionen?

- Det gør vi, og jeg har også skrevet et brev til Margrete Vestager om det. Så vi presser på alt hvad vi kan, sådan at hvis vi skal træffe en beslutning, om vi vil det eller ej, at vi så ved, om vi har mulighed for det.

Margrethe Vestager er jo kendt som lidt af en hardliner på området. Hvordan vurderer du chancerne for, at hun kan overtales?

- Jeg håber på at vi får mulighed for at gøre noget på DIS-ordningen, men det bliver vanskeligt på montør-ordningen.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Søren Skou: ”Bedste containermarked siden 2010”

Stigende containerrater løfter omsætningen med 1 mia. dollars i Maersk Line – Topchef Søren Skou vil nu fokusere mere på bundlinje og mindre på at stjæle markedsandele fra konkurrenterne

Plus

Mærsks containerflåde på rekordkurs

Med 646 egne og chartrede containerskibe og en samlet kapacitet på 3,4 mio. TEU har Maersk Line-containerflåden nået hidtil usete dimensioner – men pladsen på skibene bliver ikke udnyttet optimalt og omkostningerne pr. transporteret container er nu begyndt at stige, erkender rederiet

Plus

Torm-boss klar til flere kontraheringer

Bølgen af kontraheringer fra Torm får ikke topchef Jacob Meldgaard til at træde på bremsen: ”Får vi det rigtige tilbud, slår vi til igen”, siger topchefen til Søfart

Plus

Her er Danmarks mest afsides fyrtårn

De danske fyrtårne udgør en ofte overset del af Danmarks maritime historie - men deres historiske betydning for sikkerheden til søs kan næsten ikke overvurderes. Nordre Rønner Fyr er et af Danmarks mest afsidesliggende fyr

Bedring men minus hos J. Lauritzen

Plus

Politikere: Giv maritime uddannelser et servicetjek

Christiansborg bakker op om Danske Rederiers forslag om at underkaste de maritime uddannelser et omfattende servicetjek - hos erhvervsuddannelserne står det maritime område for den største relative nedgang i antallet af optagne

Plus

Royal Arctic Line ophugger ældste atlantskib

Online Avis Arkiv
Plus

Ingeniører og maskinmestre i hård kamp om tekniske talenter

Maskinmestrene er rygraden i Det Blå Danmark - men konkurrencen fra ingeniøruddannelserne er benhård. I Aarhus melder ingeniøruddannelsen om et rekordhøjt antal ansøgninger, mens maskinmesterskolen er ramt af tilbagegang og nu gør skolerne klar til at opruste PR-indsatsen

Hafnia Tankers gik i rødt

Røde tal i 2. kvartal men sorte i halvåret for

Mobilen hjalp Mærsk-toppen under cyberangreb

Da det milliarddyre hackerangreb lammede A.P. Møller - Mærsk i juni fik private mobiltelefoner og én bestemt redskab en central rolle

Plus

Rigide EU-udbud skaber frustrationer hos danske værfter

Kravet om EU-udbud ved nybygningsprojekter er en trussel mod innovation og nytænkning i værftsbranchen, lyder det fra flere værftsdirektører - de vil have genoplivet den frugtbare dialog mellem bestilleren og værftet

Plus

Rindbo: Væksten i tørlast er en Kina-historie

Norden fik underskud i første halvår, hvor den forventede vækst i tørlastmarkedet tabte lidt af pusten, mens tankdelen tjente penge

Plus

Molslinjens hurtigfærge skal have helt ny motorblok

FÆRGER: Reparationen af ’Express 2’ er nu flyttet til Orskov Yard, hvor en af hovedmotorerne skal have ny motorblok efter plejlstangs-havari kort før sommerferiesæsonen

’Nautilus’ tæt på kollision med fragtskib

Efter tekniske undersøgelser vurderer politiet, at ’Nautilus’ blev sænket forsætligt – samtidig beretter vidner, at ubåden var tæt på kollision med fragtskib natten mellem torsdag og fredag

Analyse: Aalborg Havn leverer hvert tiende job i kommunen

Nedturen fortsætter for Team Tankers

CMA CGM vælger to værfter til gasdrevne kæmpeskibe

Mærsks supplyskibe sejler med underskud

Maersk Supply Service kom ud af 2. kvartal med underskud på 28 mio. dollars

Comeback for Maersk Line: Overskud på 339 mio. USD

Efter et rædselsfuldt 1. kvartal slår containergiganten Maersk Line tilbage i 2. kvartal med et overskud på 339 mio. dollars.

Rød og blå borgmestre kæmper sammen for DIS-udvidelse

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk-ulykke afføder protester i Brasilien - ni savnes stadig

Familierne til de formodet omkomne demonstrerer nu på gaden, og et retsligt efterspil er på vej efter en af de værste dødsulykker i Mærsk-historien

Molslinjens hurtigfærger har haft 1,3 millioner med

Solide hovedmarkeder bag fortsat DFDS-vækst

SHORTSEA: Volumenvækst både på Østersøen og Nordsøen mere end opvejede manglende rejselyst hos briterne på Kanalen

Maersk overtager det sidste Hanjin-containerskib

Gang i trosserne – syv krydstogtskibe til kaj i Rønne

Politi beder lystsejlere om hjælp i ubådssag

Maersk Oil tjener godt

Mærsks nye holdingselskab vil drive gruppens udvikling

Færgen skærer i billetpriserne

Offshore-arbejdere får hudkræft af solens stråler

Kendelse ændret: Raket-Madsen fængslet efter spritparagraf

Ny konkurrent til Molslinjens bus-projekt

Markedsmuligheder trækker Scanel over Nordsøen

Analyse: Hvide Sande skaber 200 lokale arbejdspladser

209 nye maritime studerende dystede på Martec

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Universallim med mange anvendelser.

Electro Care ApS - Afbalancering

Impulse Energy Low

Produktnyhed: TMCHallcrest termometerstrips

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved visse handler.

Få kompetent miljørådgivning!

Ny Rust Converter Fra WEICON

Vi giver billetten til vandflyveren!

Ny gerenation af strømforsyninger fra Siemens - smallere, bedre og nye typer

Koblinger med ATEX

IIoT giver forældet udstyr nyt liv hos Nestlé

Projektlederteamet hos BK Engineering udvides

Bedre, hurtigere, sikrere - og med fri forsendelse

CBN-bakkelitbundet til universal værktøjsslibning. Til u- og lavlegeret stål, højlegeret stål og HSS

100% Inherent Flammehæmmende sikkerhedsbeklædning

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Carl Stahl A/S deltager i DHL Stafetten igen i år

PREMIUM Naturfiber disc til slibning af stål og/eller rustfrit stål

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Dansk økonomi har genvundet sin internationale konkurrenceevne

Jordforbindelsessystem DENIOS

WEEE bure til indsamling af IT affald

20 års jubilæum hos CENTA Transmissioner A/S

Vindmøller, toiletsæder & et olie-dæmpet hængsel fra Japan

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.199