Brian Mikkelsen vil vride armen om på Margrethe Vestager

| Af Ebbe Fischer og Ursula Taylor | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Erhvervsministeren har hovedfokus på at opruste DIS-ordningerne ift. vækstteamets anbefalinger, der blev præsenteret i dag. Og han vil ikke acceptere et nej fra EU-kommissionen, siger han

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) ser en udvidelse af DIS-ordningen (Dansk Internationalt Skibsregister) som det absolut vigtigste i Vækstteamets anbefalinger.

Det fastslog han fredag på et pressemøde, da anbefalingerne blev præsenteret.

Og hvis EU's konkurrencekommisær, Margrethe Vestager, blokerer med henvisning til, at DIS er skjult statsstøtte og konkurrenceforvridende, så tager ministeren kampen op, siger han i et interview med Søfart.

Hvad er din kommentar til Vækstteamets anbefalinger?

- Jeg synes det er nogle rigtig interessante anbefalinger, og de er med til fremtidssikre erhvervet. De anbefalinger har jeg tænkt mig virkelig at arbejde videre med for at få dem gennemført.

Hvordan vurderer du chancerne for at få dem gennemført?

- Mange af dem er jeg meget positiv overfor. Der er nogle små nogle der handler om uddannelsesdelen og teknologien, og så er der nogle store, som handler om økonomi og skat. Men ambitionen er, at når vi nu har nedsat et vækstteam, som vi gjorde for et går siden, jamen så er det også meningen, at vi skal følge op på det. Og jeg vil gerne styrke Det Blå Danmark. Det har været en vækstindustri, og det skal det også være i fremtiden, og derfor skal vi følge op på de anbefalinger, der er kommet her i dag.

Der er 11 anbefalinger og 52 underanbefalinger. Hvad er succeskriteriet i forhold til at få ført de her anbefalinger ud i livet, set fra regeringens synsvinkel?

- Mit succeskriterium er, at når jeg nu indkalder Vækstteamet igen om et år – det har jeg fået en invitation til her - så har vi sat flueben ved mange af anbefalingerne. Dvs. flueben ved at vi enten har gennemført dem eller er gået i gang med det. Det handler også om de store ting som DIS-ordningen, og det handler også om de små ting i forhold til uddannelsessystemet osv.

Hvilke af anbefalingerne står højst på din prioriteringsliste?

- Lige nu er det DIS-ordningen, fordi det vil være med til at fremtidssikre hele offshore-branchen. Det vil betyde rigtig meget, for jeg kan se, at nogen overvejer at flage ud, hvis vi ikke gør det. Og vi får mulighed for at få nogen til at flage ind, hvis vi gør det. Så det er den største prioritet lige nu. Men det koster nogle penge, og det koster lidt armvridning med EU-Kommissionen om processen, og det er det, vi skal i gang med snart.

Hvordan med registreringsafgiften på skibe? Den mener nogle rederier er for dyr i Danmark?

- Vi kigger på alle rammevilkår, og derfor følger vi op på de anbefalinger, der er. Så må jeg jo foretage en vurdering af, hvilke der er vigtigst, og dem må vi så gå i gang med hurtigt. Og det præsenterer jeg så til efteråret, når vi kommer med vores vækstudspil.

Læs også: Jesper Lok øjner mange nye job i Det Blå Danmark

Kan man forestille sig helt at fjerne registreringsafgiften? Den findes jo ikke i mange andre lande?

- Det kommer an på økonomien i det samlede billede, og hvilke konsekvenser det får. Jeg er villig til at se på alt, som er med til at forbedre Det Blå Danmarks rammevilkår.

Mht. den maritime montørordning har det været fremme, at den kan være i strid med EU-reglerne?

- Jeg er sådan set meget positiv overfor, at vi gør noget dér, fordi det vil sikre nogle flere arbejdspladser. Men de meldinger, vi får fra Kommissionen er, at det er meget meget tvivlsomt, om vi kan få lov til at gøre det, fordi de mener, det er konkurrenceforvridende i forhold til andre erhverv. Meldingen fra Bruxelles er, at det bliver meget, meget vanskeligt. Men vi vil forsøge, for jeg synes det er en god idé.

Brancheforeningen Danske Maritime har udtalt, at de ikke mener, der er noget problem i forhold til EU?

- Nej, det mener man sikkert ikke, men vi må jo forholde os til, hvad Kommissionen siger.

Læs også: Benhård indsats skal gøre Danmark til førende søfartsnation

Påtager Danmark sig ikke ind imellem lidt for meget en dukserolle i EU?

- Jo, vi er dukse mange gange. Men i det her tilfælde er vi også lidt rappenskraldeagtige, for der vil vi gerne prøve at presse Kommissionen mest muligt. Og vi kan jo kun presse derhen til, hvor Kommissionen siger ja eller nej. Det er vi så i dialog med dem om, og indtil videre er meldingen fra dem, at de er meget skeptiske overfor det.

Vil du lægge pres på i EU-Kommissionen?

- Det gør vi, og jeg har også skrevet et brev til Margrete Vestager om det. Så vi presser på alt hvad vi kan, sådan at hvis vi skal træffe en beslutning, om vi vil det eller ej, at vi så ved, om vi har mulighed for det.

Margrethe Vestager er jo kendt som lidt af en hardliner på området. Hvordan vurderer du chancerne for, at hun kan overtales?

- Jeg håber på at vi får mulighed for at gøre noget på DIS-ordningen, men det bliver vanskeligt på montør-ordningen.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Verdens største sejlskib forliste i december 1928

Det var ØK’s stolthed. Og hele Danmarks. En femmastet skønhed med et sejlareal tre gange så stort som på skoleskibet ’Danmark’. Hun blev sidst set i Buenos Aires

Væksttema: Benhård indsats skal gøre Danmark til førende søfartsnation

Erhvervsminister Brian Mikkelsen vil følge op på Vækstteamets rapport ved at udarbejde en ny vækstplan for Det Blå Danmark

Flere skibssalg på rygtebørsen

Maersk Line og Torm figurerer på salgslister med fire solgte enheder

Video: Spektakulær værftsoperation

Væksttema: Brian Mikkelsen vil vride armen om på Margrethe Vestager

VIDEO: Erhvervsministeren har hovedfokus på at opruste DIS-ordningerne ift. vækstteamets anbefalinger, der blev præsenteret i dag. Og han vil ikke acceptere et nej fra EU-kommissionen, siger han

Væksttema: Det anbefaler Vækstteamet for Det Blå Danmark

Plus

Væksttema: "DIS skal udvides"

Forbedringer af DIS-ordningen udgør tre af otte af punkter i Vækstteamets anbefalinger til Det Blå Danmark. Ifølge rederi- direktørerne er det vigtigt at få optimeret det danske skibsregister

Online Avis Arkiv
Plus

Væksttema: Rederier peger på DIS-fordele

Søfart har spurgt en række rederier og rederiforeningen, hvad de mener fordelene er ved at sejle med dansk flag under DIS.

Plus

Viking Supply Ships nye topchef i høj sø

Trond Myklebust er manden, der skal redde det hårdt pressede dansk-svenske offshore rederi ud af krisen. Han ser positive signaler i markedet og vil styrke rederiets satsning inden for isklassefartøjer

Plus

Jesper Lok øjner mange nye job i Det Blå Danmark

Formanden for regeringens maritime Vækstteam mener, Danmark har et stærkt udgangspunkt som førende søfartsnation, men digitale trusler lurer, siger Jesper Lok i et interview med Søfart

Ejer vil købe ekstra styrke til Wrist

Væksttema: Maritime roser til montørordningsforslag

Væksttema: VIDEO - "nu går vi i gang"

Søfart fangede en række af Vækstteamets hovedaktører på 'Ark Futura' i København, hvor regeringen blev præsenteret for anbefalingerne. Det var svært at skjule optimismen

Væksttema: Politisk handling bag de blå ambitioner, tak

Væksttema: Havne-glæde over vækstteamets udmelding

ADP hæfter sig ved Det Blå Vækstteams anbefalinger om, at havnene skal være drivere for regional vækst i den maritime værdikæde

Genmæle fra Jakob le Fevre

Tidligere Norden-topchef vinder opkøbsstrid

Den norske skibsreder John Fredriksen har lidt nederlag i sit forsøg på at forpurre handel mellem tankrederiet DHT og BW Group, som Carsten Mortensen er CEO for

ADP: Fint resultat i lyset af udfordringer og forandringer

Scandlines indgår aftale om hybridflåden

Den canadiske batteriproducent Corvus Energy har indgået en flerårig service- og vedligeholdelsesaftale for Scandlines’ hybridflåde

Færgens nye direktør: Vi bliver markant færre

Stena Bulks nyeste tankskib navngivet

Nyt dansk oliefelt i produktion

Skattesmæk til Svitzer

Wärtsilä leverer til det første LNG-drevne installationsskib af sin art

Vækstfonden hjalp Jobi Værft på vej

Molslinjen får ny hurtigfærge til sommer

Tidligere J. Lauritzen tørlastchef bliver medejer i Baltnav

Bladt Industries i strid om mølle-fundamenter

Ny færgerute fra Bornholm

Mærsk kan være tæt på iransk olieaftale

Redningskrans til Daewoo-værftet

Lauritzen Ship Owner får trecifret millionbeløb til skibskøb

Ny CCO hos Esvagt

4.000 arbejdspladser sikret med Nordsøaftale

Studerende dyster om Aalborg Havn

15.000 nye m2 på vej på Lindø

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stor indtjeningsfremgang hos Process Engineering A/S.

Nye produkter fra YellowLine!

Gå ikke glip af Engineering Forum den 17. & 18. maj 2017

Modul- og pavillonbyggeri får øget levetid

Nitrogen

Electro Care - Omvikling af motorer

Kugleventil i Polyprolpylene, PVDF eller PFA eller PTFE

Download vores app - helt gratis og få ekstra fordele som kunde hos os

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

DENIOS Gulvkar af stål & polyethylen

Risikovurdering: Elektrisk lysbue

Electro Care - Tilstandskontrol

Filtermedie til fint formuleret processtøv

10 måder at snyde skat - helt lovligt. Download gratis fradragsguide.

CO2 neutralt website

Rigtig god påske

Stort tilskud gjorde investering rentabel!

God Påske

Gratis download: Få en gratis skabelon til forretningsplanen

Wilden trykluftdrevne membranpumper

God Påske

Ny Kvalitetskoordinator hos Carl Stahl A/S

Ny salgschef vil sætte kunderne endnu mere i fokus

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

Absorberende materialer fra DENIOS

Send til en kollega

0.193