Brian Mikkelsen vil vride armen om på Margrethe Vestager

| Af Ebbe Fischer og Ursula Taylor | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Erhvervsministeren har hovedfokus på at opruste DIS-ordningerne ift. vækstteamets anbefalinger, der blev præsenteret i dag. Og han vil ikke acceptere et nej fra EU-kommissionen, siger han

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) ser en udvidelse af DIS-ordningen (Dansk Internationalt Skibsregister) som det absolut vigtigste i Vækstteamets anbefalinger.

Det fastslog han fredag på et pressemøde, da anbefalingerne blev præsenteret.

Og hvis EU's konkurrencekommisær, Margrethe Vestager, blokerer med henvisning til, at DIS er skjult statsstøtte og konkurrenceforvridende, så tager ministeren kampen op, siger han i et interview med Søfart.

Hvad er din kommentar til Vækstteamets anbefalinger?

- Jeg synes det er nogle rigtig interessante anbefalinger, og de er med til fremtidssikre erhvervet. De anbefalinger har jeg tænkt mig virkelig at arbejde videre med for at få dem gennemført.

Hvordan vurderer du chancerne for at få dem gennemført?

- Mange af dem er jeg meget positiv overfor. Der er nogle små nogle der handler om uddannelsesdelen og teknologien, og så er der nogle store, som handler om økonomi og skat. Men ambitionen er, at når vi nu har nedsat et vækstteam, som vi gjorde for et går siden, jamen så er det også meningen, at vi skal følge op på det. Og jeg vil gerne styrke Det Blå Danmark. Det har været en vækstindustri, og det skal det også være i fremtiden, og derfor skal vi følge op på de anbefalinger, der er kommet her i dag.

Der er 11 anbefalinger og 52 underanbefalinger. Hvad er succeskriteriet i forhold til at få ført de her anbefalinger ud i livet, set fra regeringens synsvinkel?

- Mit succeskriterium er, at når jeg nu indkalder Vækstteamet igen om et år – det har jeg fået en invitation til her - så har vi sat flueben ved mange af anbefalingerne. Dvs. flueben ved at vi enten har gennemført dem eller er gået i gang med det. Det handler også om de store ting som DIS-ordningen, og det handler også om de små ting i forhold til uddannelsessystemet osv.

Hvilke af anbefalingerne står højst på din prioriteringsliste?

- Lige nu er det DIS-ordningen, fordi det vil være med til at fremtidssikre hele offshore-branchen. Det vil betyde rigtig meget, for jeg kan se, at nogen overvejer at flage ud, hvis vi ikke gør det. Og vi får mulighed for at få nogen til at flage ind, hvis vi gør det. Så det er den største prioritet lige nu. Men det koster nogle penge, og det koster lidt armvridning med EU-Kommissionen om processen, og det er det, vi skal i gang med snart.

Hvordan med registreringsafgiften på skibe? Den mener nogle rederier er for dyr i Danmark?

- Vi kigger på alle rammevilkår, og derfor følger vi op på de anbefalinger, der er. Så må jeg jo foretage en vurdering af, hvilke der er vigtigst, og dem må vi så gå i gang med hurtigt. Og det præsenterer jeg så til efteråret, når vi kommer med vores vækstudspil.

Læs også: Brian M: Vi har brug for et stærkt blåt Danmark

Kan man forestille sig helt at fjerne registreringsafgiften? Den findes jo ikke i mange andre lande?

- Det kommer an på økonomien i det samlede billede, og hvilke konsekvenser det får. Jeg er villig til at se på alt, som er med til at forbedre Det Blå Danmarks rammevilkår.

Mht. den maritime montørordning har det været fremme, at den kan være i strid med EU-reglerne?

- Jeg er sådan set meget positiv overfor, at vi gør noget dér, fordi det vil sikre nogle flere arbejdspladser. Men de meldinger, vi får fra Kommissionen er, at det er meget meget tvivlsomt, om vi kan få lov til at gøre det, fordi de mener, det er konkurrenceforvridende i forhold til andre erhverv. Meldingen fra Bruxelles er, at det bliver meget, meget vanskeligt. Men vi vil forsøge, for jeg synes det er en god idé.

Brancheforeningen Danske Maritime har udtalt, at de ikke mener, der er noget problem i forhold til EU?

- Nej, det mener man sikkert ikke, men vi må jo forholde os til, hvad Kommissionen siger.

Læs også: 3F: Danske arbejdspladser skal sikres

Påtager Danmark sig ikke ind imellem lidt for meget en dukserolle i EU?

- Jo, vi er dukse mange gange. Men i det her tilfælde er vi også lidt rappenskraldeagtige, for der vil vi gerne prøve at presse Kommissionen mest muligt. Og vi kan jo kun presse derhen til, hvor Kommissionen siger ja eller nej. Det er vi så i dialog med dem om, og indtil videre er meldingen fra dem, at de er meget skeptiske overfor det.

Vil du lægge pres på i EU-Kommissionen?

- Det gør vi, og jeg har også skrevet et brev til Margrete Vestager om det. Så vi presser på alt hvad vi kan, sådan at hvis vi skal træffe en beslutning, om vi vil det eller ej, at vi så ved, om vi har mulighed for det.

Margrethe Vestager er jo kendt som lidt af en hardliner på området. Hvordan vurderer du chancerne for, at hun kan overtales?

- Jeg håber på at vi får mulighed for at gøre noget på DIS-ordningen, men det bliver vanskeligt på montør-ordningen.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Svitzer vinder 20 år lang kontrakt

I to årtier skal rederiet stå for terminalbugsering i APM Terminals store marokkanske havn, en opgave til adskillige hundrede millioner dollars

Thrane-selskab med nyt stort underskud

Omsætningen dykker i Wärtsilas danske salgsselskab

CMA CGM sejler plus hjem

Plus

Mærsks rekorddyre boreskibe mangler arbejde

Endnu et af Mærsk-flådens dyreste skibe er på vej til at miste sin kontrakt i et underdrejet offshore-oliemarked - dermed vil tre ud af fire Mærsk-boreskibe til en samlet nypris på ca. 9 mia. kr. snart ligge ubrugte hen

Ny teknologi skal give sikkerhed ved skibsregistrering

Søfartsstyrelsen vil gøre registreringsprocessen af skibe digital

Online Avis Arkiv

PostNord opfører enormt lager og terminalbygning i Skandinavisk Transport Center

Plus

Drilling-direktør: Vores kunder er ekstremt forsigtige

Færgefart over Limfjorden til landsstævnet

Transportcenter i Køge er Danmarks nye erhvervscentrum

Ny plan for lynforbindelse mellem Lolland og Langeland

Plus

Nordic Tankers sender skib tilbage til Tyrkiet

Plus

Mærsk-AHTS’er til entreprenørrederi i Kina

SKIBSSALG: Maersk Supply Service forsætter flådereduceringen med salg af danskflaget ankerhåndteringsskib til Kina

Plus

Nyt gennembrud for Project Unlimited

KRYDSTOGT: Nu er der sat navn på aftageren af det første af op til 10 nye skibe til dansk-amerikaners ekspansion i ekspeditionskrydstogt

Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Danmarks Rederiforening bliver til Danske Rederier

Dansk tørlastskib tilbageholdt i Panama

Ultrabulks tørlastskib ’Ultra Innovation' opbragt i Panama for ulovlig sejlads med fosfat fra det besatte Vestsahara, skriver flere NGO'er. Ultrabulk afviser at rederiets fosfattransporter er ulovlige, mens Danske Rederier 'følger sagen nøje'.

Havnedirektør tager roret hos HH Ferries Group

Plus

Globale megatrends presser rederier

Den økonomiske verdensorden, som har gjort danske rederier mægtige, er i færd med at blive afviklet - så hvad gør man i en tidsalder, hvor global frihandel er på tilbagetog, blev der spurgt under Danske Rederiers årsdag

Billedserie: Verdens største containerskibe

Containeralliancerne under lup

Plus

Zacho: - Der er ikke noget, der har udviklet sig skævt

Efter et kvartal med store udsving i tørlastraterne og røde tal på bundlinjen, er J. Lauritzens topchef Mads P. Zacho forsigtig optimist og fastholder forventningerne til resten af året

Halvering hos Hafnia Tankers - CEO ikke overrasket

Stena Line klar på ekstra dansk-svensk færge

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2017: Disruption til debat på Nor-Shipping

Rekordmange besøgende forventes på messen i Oslo i år, og danske virksomheder er stærkt repræsenteret

Plus

Fortsat lang vej mod scrubber -guldet

Maersk Supply Service vil af med 21 skibe

Plus

Nella Dan sank i isdybet - Nu genopstår hun til australsk sydpolsmission

OOCL tager TEU-verdensrekord

Rederi modtager bødekrav på 375.000 kroner i svovlsag

Hirtshals Havn vil have gang i godstrafikken

Maersk Line taber halv milliard på tre måneder

Mærsk sætter prisskilt på tysk opkøb

Så er der godstransportkonference igen

Plus

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2017: Nyt samarbejde sættes i søen under Nor-Shipping

Plus

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2017: Danmark velrepræsenteret blandt nominerede

Ændringer i Maersk Oil koster 139 stillinger

RAL mister Thule-kontrakt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Verdens første trykstøbte opsamlingskar!

Electro Care ApS - Afbalancering

CERABOND, et komplet sortiment af skæreskiver til stål og rustfrit stål med 40 % mere effekt.

Simas holder lukket

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Ny organisering bag pavillonsucces hos Ajos

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Bunker ordre til Nordsøen

En successfuld messe for Busch på ComVac 2017

Termografi og Teknik – Netværksdagene 2017

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

ATEX Godkendte udligningsforbindelser

Tæt på kørende trafik

Er der forskel på NPT og rørgevind?

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 150 kg

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Seafastening

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Buet glas og bøjet hærdet glas fra Mirit Glas

DENIOS Bio. X - Industrielle rengøringsborde

Amsbeck - GUSS

Produktnyhed: Casella Guardian2 – system til miljøovervågning af byggeplads...

Bogfør dine regninger direkte med din smartphone: Ny opdatering af Billy Mo...

Kører du meget erhvervskørsel? Så kan du spare beskatningen med splitleasin...

Send til en kollega

0.215