23948sdkhjf

Momentum skal fastholdes i ophugningsindustrien

Skibsophugningsindustrien er i rivende udvikling. Verdens største flagnation, Panama, har tiltrådt Hong Kong-konventionen og stadig flere ophugningsværfter investerer i miljø- og sikkerhedsmæssige tiltag

Der bliver i disse dage debatteret miljø og sikkerhed i ophugningsindustrien, når aktører fra hele verden mødes i Singapore til TradeWinds Ship Recycling Forum. Konferencen fokuserer især på, hvordan man fastholder den positive udvikling, som kravene i Hong Kong-konventionen i kombination med krav fra ansvarlige rederier har igangsat. Ligeledes blev der debatteret, hvad konsekvenserne af EUs ophugningsforordning betyder, idet den stiller yderligere krav til europæisk flagede skibe. Det skriver Danmarks Rederiforening i en pressemeddelelse.

Godt 85 procent af verdens skibsophugning foregår i Asien, nærmere betegnet Indien, Pakistan og Bangladesh, hvor man typisk oplever problemer med sikkerhed og miljø ved ophugning på strande. Men stadig flere værfter søger om godkendelse i henhold til IMO’s Hong Kong-konvention om ophugning. Snart vil over 20 ophugningsværfter have papir på, at de opfylder kravene til miljø- og arbejdsmiljø. Det er positivt, mener Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmark Rederiforening.

- Erhvervet har brug for et regelsæt, der giver mulighed for, at faciliteter og rederier kan fastholde den positive udvikling. Hvis ikke IMO landene og branchen tager ansvar, vil vi se EU-regulering, der bremser udvikling dér, hvor hovedparten af verdens ophugning finder sted. Derfor er det vigtigt, at vi får flere af de store søfartsnationer til at tiltræde konventionen og fortsat opmuntrer rederier og værfter til at fastholde ordentlige miljø- og arbejdsmiljøforhold, siger hun.

- Vi har set en udvikling på Shree Ram faciliteten, som alle for et år siden sagde, ville være helt umulig. Vi ser nu, at de forskellige ophugningsfaciliteter konkurrerer på miljø- og sikkerhedsstandarder - ikke kun prisen, fortalte Annette Stube, Head of Group Sustainability, Maersk Group i sin præsentation på konferencen.

Erhvervet har et ansvar
Danmarks tiltræden til Hong Kong-konventionen bliver i øjeblikket debatteret i Folketinget. Det store fokus fra ind- og udland glæder Danmarks Rederiforening, der ser frem til, at Danmark forhåbentligt snart tiltræder konventionen.

- Skibsfart er et globalt erhverv, hvor regionale og nationale særkrav enten har ringe eller decideret negativ effekt. Erhvervet har et ansvar at leve op til, når det gælder ansvarlig ophugning. Rederier og ophugningsværfter kan nå meget langt med samarbejde og dialog, men det er afgørende, at vi fra politisk hold får et internationalt regelsæt. Indtil da anbefaler vi vores medlemmer at følge konventionens bestemmelser. Desuden anbefaler vi, at rederiet inspicerer ophugningsværftet under ophugningsprocessen, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening.

 For at Hong Kong-konventionen kan træde i kraft, kræves blandt andet at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage. I dag er kun fem lande tiltrådt.

Fakta om Hong Kong-konventionen:
- FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hong Kong-konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

- Når konventionen træder i kraft, forpligter lande, som har tiltrådt konventionen, sig til, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.

- Både de store flagstater og de store skibsophugningsstater skal tiltræde konventionen, for, at den kan træde i kraft. Kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien og Panama har tiltrådt konventionen.

- Jo flere lande, der tiltræder, jo sværere bliver det at ophugge i lande, der ikke lever op til reglerne i konventionen. Indien har meldt ud, at de er klar til at tiltræde, når EU-landene har tiltrådt konventionen.

- Det er en ændring til loven om beskyttelse af havmiljøet og loven om miljøbeskyttelse, som nu gør det muligt for Danmark at tiltræde Hong Kong-konventionen.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.328