23948sdkhjf

Med hele verden som markedsplads

På weekendens Folkehøring på Christiansborg om EU’s fremtidige rolle for Danmark slog Rederiforeningen til lyd for flere frihandelsaftaler.
Debat

Af Anne H. Steffensen, adm. direktør, Danmarks Rederiforening

Dansk skibsfart og dansk økonomi har meget at tabe, hvis den stigende skepsis overfor frihandel og globalt samarbejde for alvor får medvind i de kommende år.

Ved Folketingets stort anlagte folkehøring om EU, der løb af stablen i weekenden, fremhævede Rederiforeningen, at netop EU-medlemskabet skal bruges aktivt i arbejdet for at sikre en fri og global verdenshandel.

Langt størstedelen af alle verdens varer og produkter transporteres med skib, og danske rederier handler med hele verden. Hele to tredjedele af rederiernes eksport går til lande uden for EU, og det er med til at gøre skibsfarten til Danmarks mest globaliserede erhverv.

EU afgørende for frihandel

Selv om rederierne ofte har blikket vendt mod fjerne markeder, er EU alligevel en forudsætning for et succesfuldt søfartserhverv i Danmark.

For det er i høj grad EU’s mange frihandelsaftaler og arbejde for at åbne nye markeder, der sikrer danske rederier adgang til kunder over hele verden. Kort sagt, uden frihandel ingen stor dansk søfartsnation.

Uden EU-medlemskabet ville Danmark selv skulle forhandle sine frihandelsaftaler på egen hånd. Som en lille nation med et lille hjemmemarked kan det være en vanskelig opgave, og det er svært at se, hvordan Danmark kunne få samme handelsaftaler som EU, der i dag har dusinvis af handelsaftaler.

Nye handelsaftaler afgørende

Det er helt afgørende for dansk erhvervsliv og dansk velstand, at EU presser på for flere frihandelsaftaler. De næste 15 år forventes 90 pct. af den globale efterspørgsel at komme fra lande uden for EU. Derfor har EU i de senere år lavet aftaler med lande som Sydkorea og Vietnam, og der er forhandlinger i gang med f.eks. Japan og USA (TTIP-aftalen).

Nye aftaler er lig ny forretning for danske rederier. Alene TTIP-aftalen kan løfte danske rederiers omsætning med 750 mio. kr. årligt givet de mange flere varer, der skal sejles mellem USA og EU. Og så er nye aftaler også en sikring mod fremtidig protektionisme.

Ifølge EU-Kommissionens beregninger kan EU’s BNP løftes med 2,2 pct. eller 275 mia. euro, hvis alle nuværende forhandlinger ender med en aftale. Det svarer ca. til at føje et land på størrelse med Danmark til EU’s økonomi.

Ny aftale med Canada

Aftalerne forventes at skabe 2,2 mio. nye arbejdspladser i Europa. Det er altså ingen overdrivelse at sige, at Danmark virkelig får valuta for EU-medlemskabet, når det gælder frihandel.

Nye og ambitiøse frihandelsaftaler bør være et pejlemærke for dansk EU-politik.

I det lys er det glædeligt, at Europa-Parlamentet netop har givet grønt lys til frihandelsaftalen mellem Canada og EU efter otte års forhandlinger. Tilmed indeholder aftalen også et ambitiøst maritimt kapitel, hvilket er et vigtigt fundament for at udvikle søtransporten på tværs af Atlanterhavet.

Canada-aftalen er en tiltrængt sejr for tilhængere af frihandel og EU’s handelspolitik, der klart demonstrerer, at EU magter at føre an i kampen for en global frihandel til gavn for alle. Vi skal videre af den vej.

Læs mere om Folkehøringen om EU her: http://www.folkehoering.dk/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094