23948sdkhjf

Viking line vil gerne have fat i ”grønne” passagerer

Vind skal supplere LNG som drivmiddel på det 58.000 ton store krydstogsskib ’Viking Grace’

Norsepower Oy, leverandør af fremdriftssystemer, skal installere en rotor sejl-løsning på Vinking Lines LNG-drevne krydstogsskib ’Vinking Grace’. Det oplyser de to selskaber i en pressemeddelelse.

- Vores krydstogsskib er det første, som anvender en kombination af alternative, ren brændstof, moderne rotorsejl og et hydrodynamisk optimeret skrog. Vi tror på Rotor Sail Solution teknologiens evne til at forbedre vores skibs performance ved at reducere brændstofforbrug og omkostninger betragteligt, siger Ulf Hagström, senior vice president, Marine Operations & Newbuildings, Viking Line.

'Viking Grace' skal retrofittes med en Norsepower Rotor Sail-enhed, som er 24 meter i højden og 4 meter i diameter. Skibet bliver hermed det første LNG/vinddrevne hybridskib på verdensplan.

- Dette projekt markerer det først af denne type moderne hjælpe vindfremdriftsteknologier, der er installeret på et krydstogsskib. Som et finskbaseret ren teknologi- og ingeniørfirma er vi stolte over at arbejde sammen med endnu et prominent shippingselskab, hvor vi arbejder hen mod en moderne æra med hjælpe vindfremdrift i den globale maritime flåde, mens vi hjælper shippings overgang til en lav-kulstoføkonomi, siger  Tuomas Riski, CEO i Norsepower.

57.565 ton store ’Viking Grace’ sejler i dag i øhavet mellem Turku i Finland og Stockholm i Sverige.

Med vindteknologien fra Norsepower ventes skibets kulstofudledning at blive reduceret med cirka 900 ton årligt, hvilket svarer til at skære 300 ton LNG-brændstof om året.

Forberedelserne til installationen er i gang og ventes at blive gennemført i 2. kvartal 2018.

Ifølge Viking Line viser uafhængige analyser, at der kan opnås 20 procent brændstofbesparelse årligt på ruter med favorable vindforhold, rotorsejl med tilstrækkelig størrelse samt passende fart.

To mindre udgaver af Norsepowers rotorsejl er allerede installeret på det finske rederi Bores 9.700 dwt ro-ro fragtskib ’Estraden’. Her har sejlene givet en brændstofbesparelse på 6,1 procent.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093