23948sdkhjf

Den globale handelsflåde bryder trenden

Ophugning ventes at stige med knap 2 millioner TDW i 2016, viser nye tal Rederiforeningen
Skibsfarten er inde i en konsolideringsfase, hvor udbuddet bliver tilpasset efterspørgslen. Det er nødvendigt her næsten et årti efter finanskrisen, hvor den globale samhandel ikke vokser i samme takt som den globale stigning i velstand. Nye tal fra Rederiforeningens ”Skibsfarten i Tal” viser, at der nu handles fra rederierne. Det skriver Rederiforeningen.

Den globale handelsflåde har siden årtusindskiftet været i voldsom vækst. Bruttotonnagen er således vokset med 5 pct. om året i gennemsnit over perioden. I 2016 er væksten dog dykket under trendlinjen, og er kun vokset med 3,1 pct. – og ordrebøgerne tyder på, at korrektionen fortsætter. Det fremgår af Skibsfarten i Tal – november 2016.

- Det er klart, at når der er overkapacitet i markedet, så tilskynder det både til at bygge mindre og til at ophugge hurtigere end ellers planlagt. Vi ser fortsat vækst i tonnagen, men ikke desto mindre er de aktuelle tal et skridt mod ligevægt i shippingmarkederne, siger Jacob K. Clasen, underdirektør i Danmarks Rederiforening.

Alle håndtag tages i brug
Den lave vækstrate er godt hjulpet på vej af øget ophugning, som i alt forventes at stige med knap 2 mio. TDW i 2016 set i forhold til 2015.

Der er også færre ordrer på nye skibe. Siden november 2015 er antallet af skibe på bestilling faldet med 10,3 procent, mens nye ordrer i 2016 vil falde til under 30 procent af antallet i 2015.

- Vi ser altså en korrektion på både til- og afgang til markedet. Det vil være med til at genskabe balancen i markederne over tid. Vi kan også konstatere, at de danske rederier bidrager til den mere afdæmpede udvikling i tonnagen. For selv om de danske rederier set over en kam er konkurrencedygtige, så bliver de selvfølgelig også ramt af de hårde tider på globalt plan, siger Jacob K. Clasen.

Den danskflagede handelsflåde slutter 2016, hvor den begyndte. Der er en lille stigning i antallet af skibe og TDW på henholdsvis fem skibe og 75.000 TDW. Bruttotonnagen faldt med ca. 330.000 tons. Ordrebogen for de danske rederier skrumpede også i 2016 i takt med, at der blev leveret skibe, men kun bestilt meget få nye.

Kilde: Danmarks Rederiforening
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.328