23948sdkhjf

Bimco: Trods ratehop er tørlastmarkedet stadig i forfærdelig forfatning

Selv om der er tegn på bedring i efterspørgslen, står det nu værre til på udbudssiden som følge af alt for mange skibe, vurderer Bimco i ny analyse
Der skal findes løsninger på den enorme overkapacitet af tørlastskibe, og det skal ske lige nu. Det fastslår shippingorganisationen Bimco i en ny markedsanalyse.

Analysen peger på, at selv om der er stigende efterspørgsel i tørlastmarkedet, er der ingen grund til at tro på flere positive overraskelser fra den kant.

”Tørlastmarkedet er stadig i en forfærdelig situation. Uanset en væsentlig forbedring i BDI (Baltic Dry Index, red.) fra et rekordlavt niveau i februar 2016, vedbliver fragtmarkedet at være tabsgivende og i en meget dårlig forfatning,” udtaler chefanalytiker Peter Sand, Bimco, i en kommentar til analysen.

Appetit på ophugning er kølnet

Ifølge Bimco er redernes appetit på at ophugge skibe kølnet, og dermed er udbudssiden i en værre situation end tidligere estimater for 2016. Stigende efterspørgsel er dermed den eneste årsag til de forbedrede markedsvilkår i tørlastsektoren.

Fragtraterne kan stadig nå profitable niveauer i 2019, fordi den fundamentale balance i markedet er forbedret. Men det er op til rederne, at sikre en overskudsgivende forretning. Det kræver derfor nogle meget hårde og vedholdende initiativer for rederierne år efter år, hvis de vil gøre sig håb om bedre tider, konkluderer Bimco.

”Markedet har rejst sig fra katastrofalt til dystert – så der er fortsat behov for afgørende tiltag fra rederiernes side,” siger Peter Sand og tilføjer:

”Vejen tilbage fra det værste marked nogensinde er lang, stenet og hård. Det kræver stamina, tilpasningsevne og viljestyrke fra alle rederier. Markedet er forbedret som følge af stigende efterspørgsel, men det kan sektoren fæste sin lid til alene, da det er uden for dens kontrol. Industrien må derfor agere beslutsomt for at reducere den enorme overkapacitet af tonnage ved en vedvarende høj ophugningsaktivitet, selv når raterne stiger, for at genopretningen af markedet bliver vedvarende.”

Global tørlastflåde vokser stadig

Bimco-analysen fremhæver, at rederierne i de første fem måneder af 2016 gjorde det rigtige, nemlig ved at ophugge skibe for at afbøde effekten af nybygninger i markedet, som skabte overkapacitet.

Fra januar til maj voksede den globale tørlastflåde netto med kun fire mio. dødvægtston (dwt), svarende til en vækst på 0,5 procent. Det ville ifølge Bimco svare til en netto udbudsvækst på 10 mio. tons for hele året, baseret på nybygninger med i alt 50 mio. dwt og 40 mio. tons taget ud af markedet for at blive ophugget.

Men siden har rederierne bremset ophugningerne, selv om der fortsat leveres nybygninger med samme hastighed. Dermed er den globale tørlastflåde nu 1,75 procent større end i begyndelsen af 2016, i det der er leveret nybygninger på 38,8 mio. dwt i de første ni måneder af året, mens der kun er ophugget 25,2 mio. tons.

Nedjusterer skøn for ophugningsaktivitet

Bimco har på den baggrund nedjusteret sit skøn for den samlede ophugningsaktivitet inden for tørlast i 2016 fra 40 mio. tons til 35 mio. dwt. Det betyder, at tørlastflåden netto vil vokse med 15 mio. dwt svarende til 1,9 procent for hele året, fremgår det af analysen.

Konklusionen er, at manglende ophugning har forværret udbudssituationen i forhold til Bimcos oprindelige estimat, hvor skønnet for tørlastflådens nettovækst i 2016 var på 10 mio. dwt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172