23948sdkhjf

Thorco-topchef: Svært at se bedring i markedet for projektlast

Nyt joint venture mellem Thorco Shipping og United Heavy Lift satser på synergier i et presset marked
Der er trængsel i markedet for projektlast og tunge løft, hvor nye spillere i stor stil forsøger at mænge sig med de eksisterende.

Det er i sådan et presset marked, at de to danskejede rederier Thorco Shipping og United Heavy Lift nu går sammen under navnet Thorco Projects i et forsøg på at ride stormen af og udnytte hinandens styrker, fortæller Thomas Mikkelsen, adm. direktør og partner i Thorco i et interview med Søfart.

”Shipping som helhed er jo en ekstremt hårdt ramt branche for øjeblikket, og det går ud over såvel bulk som projektlaster og generel cargo. Og vi er ikke nogen undtagelse, for der er generelt for lidt at sejle med og for mange skibe. Så jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se en bedring i markedet på kort sigt,” siger Thomas Mikkelsen.

Projektmarked hjørnestenen

Han peger på, at projektmarkedet, som har været hjørnestenen i Thorcos forretning siden starten i 2003, ud over overkapacitet også er ramt af den lave oliepris og en generel afmatning i markedet.

”Det får mange andre segmenter, som også har det dårligt, til at søge ind her. Vi oplever mere og mere konkurrence i vores del af spektret, og det udhuler igen markedet. I Thorco-regi har vi derfor indset, at vi må væbne os med tålmodighed, for vi forventer ikke, at 2017 bliver et markant bedre år end 2016,” siger Thomas Mikkelsen.

Thorco er en del af Christian og Thor Stadils Thornico-koncern, mens United Heavy Lift med hovedsæde i Hamborg er stiftet og ledet af Lars Rolner, som har mere end 30 års erfaring i branchen.

Det nye joint venture er med Thorco-direktørens ord en ”forlovelse” mellem de to familieejede rederier, som tilsammen kommer til at råde over en flåde på mere end 80 fartøjer. Flåden omfatter skibe, der kan håndtere tunge løft op til 800 tons, og fartøjer med en lasteevne op til 8.000 tons. Dermed råder Thorco ifølge ledelsen nu over en af de største projektorienterede flåder i verden.

Rationalet bag partnerskabet er ifølge Thomas Mikkelsen, at de to rederier komplementerer hinanden ved, at United Heavy Lift med bare en håndfuld skibe har fokus på de helt tunge laster, mens Thorco dækker bredere. United Heavy Lift kan desuden levere tung know-how kommercielt såvel som teknisk.

”Vi er enormt glade og stolte over partnerskabet med Lars Rolner, som bringer stor viden med sig i form af et team, der også har den ingeniørtekniske viden, som gør, at skibene kan leve op til kundernes krav. Thorco er til gengæld mere globalt orienteret, og vi har en stor flåde samt kontorer over hele verden. Med vores samlede netværk kan vi dermed dække markedet bredere og dybere, og vi kan komplementere hinandens know-how og markeder for at optimere butikken. Vi føler, at det er den rigtige opskrift, og at det rigtige nu er at konsolidere sig i markedet,” siger Thomas Mikkelsen.

Fleksibilitet er afgørende

Trods det hårde marked har Thorco Shipping ingen planer om storudsalg af skibe, oplyser direktøren.

”Det er jo ikke særlig rart at være sælger i det her marked, men vi har selvfølgelig skilt os af med nogle af de store og lidt ældre skibe. Egentlig synes vi, at vi har en rimelig fornuftig flåde, som passer godt med den organisation, vi har nu.

For os er fleksibilitet i flåden det afgørende, så vi hele tiden kan tilpasse os markedet,” siger Thomas Mikkelsen.

Thorco Shipping med hovedkontor i Hellerup omsatte i 2015 for 105 mio. dollars, hvilket var et fald på 46 mio. dollars i forhold til året før. Til gengæld lykkedes det at vende et underskud på 16 mio. dollars i 2014 til et plus på knap fem mio. dollars sidste år. Det skyldes dog især, at ejerskabet af en række af skibene nu er lagt ind i moderselskabet, så de ikke længere belaster regnskabet.

For et par måneder siden udvidede Thornico-koncernen sin shippingforretning med en selvstændig søster inden for tørlast. Det nyetablerede Thorco Bulk blev blandt andet skabt som en reaktion på, at tørlastbranchen er begyndt at søge ind på nye fragtmarkeder, idet Thorco-ledelsen ser stadig flere berøringsflader mellem de forskellige segmenter.

”Man rykker tættere og tættere på hinanden i et marked, der er mere og mere presset. Det var en af grundene til, at vi etablerede Thorco Bulk som et søsterselskab, fordi vi tror på, at der er nogle synergier selskaberne imellem,” siger Thomas Mikkelsen.

FAKTA: Thorco Projects
- Thorco Projects er et nyetableret joint venture mellem Thorco Shipping og United Heavy Lift.
- Thorco Shipping er stiftet og ejet af Christian og Thor Stadil i 2003 og indgår i Thornico-koncernen. Til at begynde med rådede rederiet over fire multipurpose-skibe. I 2008 var flåden vokset til 25 fartøjer, herunder de første nybygninger, ’Thor Galaxy’ og ’Thor Svendborg’. I 2013 foretog rederiet et nyt spring med overtagelsen af Clipper Projects, og flåden voksede til omkring 100 skibe.
I dag råder Thorco Shipping over en flåde på omkring 80 multipurpose- og heavy lift-skibe med en kapacitet fra 7.500 til 19.600 tons dødvægt.
- United Heavy Lift med hovedkontor i Hamburg blev stiftet af danske Lars Rolner i 2015. Rederiet har specialiseret sig inden for markedet for tunge løft og råder over syv fartøjer med en løftekacitet på op til 800 mtons samt en deck carrier paa 10,000 mtons dwat. Derudover har rederiet et specialiseret team af blandt andet ingeniører og skibsarkitekter, som udvikler og leverer nye og skræddersyede transportløsninger til kunderne

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094