23948sdkhjf

EU vil opgradere sin tilstedeværelse i Middelhavet

MARITIM SIKKERHED: Europa-Parlamentet har stemt for, at det skal være en samlet myndighedsindsats, der skal dæmme op for flygtningeproblemet. Og det er ikke op til handelsskibene at stå for opsamling i første led.
Et flertal i Europa-Parlamentet har i dag stemt for etableringen af en styrket kystbevogtning i Middelhavet. Beslutningen vil bidrage til, at det først og fremmest er myndighederne, og ikke handelsskibene, der håndterer de mange redningssituationer i Middelhavet.

For at klare det ekstraordinære store migrationspres ved EU's grænser har Europa-Parlamentet netop godkendt planerne om at etablere en fælleseuropæisk grænse- og kystbevogtning.Et væsentligt element i aftalen er at sikre en bedre bevogtning af Middelhavet, hvilket forventes at aflaste handelsskibene, der har deltaget i adskillige redningsaktioner i de senere år. I 2015 reddede danske skibe 2660 bådflygtninge.

Danske redere står bag

Danmarks Rederiforenings EU-chef, Simon Bergulf, glæder sig over aftalen, der er blevet vedtaget efter et hurtigt forhandlingsforløb mellem Ministerrådet, Europa-Parlamentet og EU-Kommissionen.

”Vi har fulgt denne sag meget tæt, da adskillige danske skibe har været involveret i redningsaktioner i Middelhavet i de senere år. Handelsflåden træder selvfølgelig til, når de bliver tilkaldt. Det er deres pligt, men besætningen er ikke uddannet til at håndtere redningsaktioner med flere hundrede desperate mennesker. Derfor har vi opfordret til at styrke myndighedernes indsats i Middelhavet,” siger Simon Bergulf.

Forslaget om en fælleseuropæisk grænse- og kystbevogtning blev fremsat i december af EU-Kommissionen og er nu vedtaget efter blot et halvt års forhandlinger. Forslaget kom i forlængelse af en udvidelse af de to operationer i Middelhavet, Poseidon og Triton, der koordineres af EU’s grænseagentur Frontex.

”Der er ingen tvivl om, at det store antal migranter i 2014 og 2015 overvældede de europæiske og nationale myndigheder. Der var ikke de rette systemer på plads til at håndtere presset, og derfor kom handelsskibene til at spille en stor rolle, når forliste skulle reddes i Middelhavet. Siden da har EU oprustet på indsatsen, og det er meget glædeligt, at man har leveret et hurtigt resultat. Nu skal man også sikre en hurtig implementering af aftalen, så der kommer helt styr på situationen,” siger Simon Bergulf.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.133