23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Force Technology bag simulatorsejladser i verdens største skibstunnel

TEKNIK Kystverket i Norge er officiel bygherre på en planlagt skibstunnel ved lokaliteten Stad, der med sine 1,7 kilometers længde bliver verdens største. Force Technology i Lyngby vandt simulationsrunden.












Stempel i en cylinder















To maksimalskibe





















Bag om Stad-tunnelen og brugen af den



Der mangler ganske vist de sidste blåstemplinger fra politisk hold i Norge til at gå i gang med skibstunnelen ved Stad. Men alt tyder på, at man engang efter 2018 vil kunne undgå et af de værste stræk på den norske vestkyst, når der raser dårligt vejr i området – hvilket bestemt ikke er sjældent. Og nu står det i hvert fald klart, at projektet er køreklart ud fra en sejladssynsvinkel. Det har simulationsforløb ved Force Technology just godtgjort. ”Det har været en utrolig spændende og ret anderledes opgave for os. Og også en, vi var ret stolte af at vinde i det hele taget i konkurrence med fire norske og en svensk deltager i udbudsrunden,” forklarer projektleder Jens Bay fra Force Technology til Søfart. ”Vi scorede topkarakter sammen med en norsk konkurrent på vores tekniske oplæg hos Kystverket, så i sidste ende var det prisen, der blev afgørende. Det var godt nok kun med et mulehår i vores favør, så de var meget reelle i den sag. Og vi har da også i det hele taget haft et fortrinligt samarbejde med Kystverket under hele forløbet.” Konkret bestod Force Technologys opgave i at bistå Kystverket med at skabe en simulation af tunnelen, der fysisk vil skulle anlægges mellem Bergen og Ålesund på det nærmest eneste sted langs Norges vestkyst, hvor man ikke kan sejle indenskærs. Og fordi havbunden ud for kysten stiger brat fra hundreder af meters dybde til 30-40 meter, bygges der under dårligt vejr meget store farlige bølger op på strækningen udenskærs. Derfor er tunnelen et gammelt ønske i Norge. Desuden vil den spare trafikken en fem til otte sømils sejlads, fortæller Jens Bay: ”Det er jo en tunnel, der både skal gøre det mere bekvemt at sejle på kysten for bl.a. passagerskibe og lystsejlere, men også for langt størstedelen af de øvrige brugere. Formentlig så meget som 90 procent eller mere i antal vil kunne benytte tunnelen, selv om skibe maksimalt må måle 150 meter i længden, 22 meter i bredden og holde otte meters dybgang.” ”Selve tunnelen bliver 36 meter høj over vandoverfladen og holder 37 meter i bredden og 12 meters vanddybde. Men fordi det vil svare lidt til at støde et stempel i en cylinder, når et skib sejler igennem, skal der være god ekstra plads til, at det af et skib flyttede vand kan fordeles ud til siderne og under skibet. Så det er en rent fysisk begrænsning, man har kalkuleret sig frem til.” Hos Force Technology var det så en del af opgaven, at man ”byggede” to maksimalskibe, der har været de primære testenheder. Det gjaldt et uspecificeret containerskib på de ovennævnte maksimalmål og så mere specifikt en simulatormodel af Hurtigrutens ’Midnatssol’, der også ligger i den størrelsesorden. Og bl.a. har en kaptajn fra skibet bistået Force Technology med at finjustere modellen, dels har man haft kaptajner nede og gennemgå flere sejladssimuleringer, da anlægget var klart. ”Til en start fik vi af Kystverket sendt en mængde ENC-data (elektroniske kortdata) af området ned, som vi så har kombineret med bl.a. en mængde data fra Google Earth, så vi kunne skabe så realistisk en vision af forholdene som muligt. Både i 2-D og i en meget realistisk 3-D-version. De nævnte to store skibe var så de primære testmodeller, men vi havde også en del andre skibe i spil – f.eks. et mindre tankskib, et supplyskib, fiskeskibe m.v.,” fortsætter Jens Bay. ”Til at teste simulatoren har vi haft to lodser og to kaptajner, og de har lært meget om at sejle igennem begge veje. Hvor stor fart skal man have på i forhold til skibets dynamik? Hvordan er strømforhold? Forskellige vejrforhold osv. Meget grundig forsøgsrække i det hele taget.” ”Nu er vores opgave så egentlig forbi, men vi mener da, at vi må stå godt i forhold til en forventet ny udbudsrunde, når tunnelen er ved at være klar - i forhold til træning af andre lodser og de andre navigatører etc., der selv vil skulle sejle deres skibe igennem. Det gælder f.eks. primært hyppige gæster som Hurtigrutens enheder, men det kan også være andre færger og statslige enheder af forskellige typer,” slutter Jens Bay. Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109