23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bag om Stad-tunnelen og brugen af den

TEKNIK: Med en samlet længde på 1,7 kilometer bliver skibstunnel ved Stad verdens længste. Og den bliver formentlig færdig – når byggeriet er endelig godkendt – engang efter 2020.








Kæmpe attraktion



















Force Technology bag simulatorsejladser i verdens største skibstunnel



























Hvordan bygger man en skibstunnel gennem en landtange, der primært består af hårdt norsk grundfjeld. Ja, tunneller har man bygget mange af før i Norge, så det har man allerede regnet godt ud. Og prisen synes faktisk ikke særlig enorm, når man tænker på projektets omfang. 2,3 mia. norske kroner er de anslåede bygge- og anlægsudgifter. Herunder fjernelse af tre mio. kbm. fjeld. Teknisk har nordmændene regnet ud, at den billigste og bedste metode til at skabe tunnelen vil være at bore ned i fjeldet og så begynde at sprænge hvælvingen ud først og derpå gå i dybden, indtil hele tunnelen er klar – med undtagelse af to efterladte ”propper” i enderne. De bliver det sidste, der skal sprænges væk, så tunnelen kan fyldes med vand. Og så skulle den være sejlklar. På grund af tunnelens trods alt begrænsede dimensioner og af sikkerhedsmæssige årsager i det hele taget, vil man kun benytte sejlads i en retning ad gangen. Det vil efter planen ske i mindre konvojer, hvor man hver time vil kunne skifte sejladsretning. Det vil betyde, at skibe skal samle sig i enderne i fjordene nord og syd for landtangen. Men det forudses ikke at blive et større trafikmæssigt problem. Der var flere tunnelmodeller i spil, men man valgte i sidste ende at gå efter den største – den såkaldte ”Hurtigrutemodel”. Den norske regering har anslået, at den samfundsmæssige nytteværdi bliver betragtelig, men der er ikke prissat et samlet beløb for gevinsterne for trafik, turisme, tryghed, fiskeri mv. I øvrigt ventes netop turismen at få meget stor gavn af projektet. Ikke kun fordi Hurtigruten og andre færger vil benytte den, men mindst lige så meget på grund af tunnelens spektakulære tiltrækningskraft. Spildproduktet fra arbejdet har man også lagt planer for. De tre mio. kbm. fjeld skal blive til to nye, kunstigt anlagte øer i Moldefjorden. Hvis altså ikke andre lokale alternativer får førsteprioritet med planer om at benytte materialet til et nyt industriareal. Læs også: Fakta: Stad Skibstunnel 1,7 kilometer lang 37 meter bred 36 meters frihøjde 12 meters vanddybde Anslået byggetid (start 2018): 2-3 år Pris: ca, 2,3 mia. norske kroner Maks.-skibe: 150 meters længde 22 meters bredde Otte meters dybgang
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125