23948sdkhjf

A.C Ørssleff Chartering kom godt gennem et slemt 2015

PROJEKT: Laster til havneudbygninger i Latinamerika og Mellemøsten giver aktivitet og indtjening til projektlastmæglerhuset A.C. Ørssleff Chartering.
Mens offshore-afmatning trækker fragtraterne i bund på projektlast, har A.C. Ørrsleff Chartering fundet et nichemarked med vækst. Det marked samt en vendt tabs-hensættelse på en kontrakt sender det projektlast-orienterede selskab i plus for 2015.

Et plus på 3,9 mio. kroner efter skat mod 700.000 året før skabt af en bruttofortjeneste på 10,1 mio. kroner, hvor en vendt hensættelse på fire mio. kroner på et tab, der ikke blev et tab alligevel, bidrager positivt.

Direktøren i A.C. Ørssleff Chartering, Lars Knudsen, er da også godt tilfreds med aktiviteten for året. Både i markederne i Østen og på kontinentet med fokus på projektlaster og de tunge løft.

Er I tilfredse med aktiviteten i 2015?
”Ja det er vi. Det skal vi ikke klage over.”

Har I ikke mærket afmatningen i markedet for specielt offshore-udstyr?
”Jo da. Vi skal løbe meget stærkere for at nå det samme. Jeg lavede en beregning, som viste, at vi skal lave 27 procent flere forretninger for at opretholde indtjeningen.”

Tilfredsheden med regnskabet og udviklingen finder Lars Knudsen derfor i et helt andet segment, hvor der, trods nedgang i flere andre industrier, stadig skal lastes og losses større enheder.

Laster til King Abdullah

”Der, hvor vi kan se vækst, er på udbygninger af havne og modernisering af havne. Man kan se, at der blandt andet i Centralamerika og på den sydamerikanske vestkyst er flere steder, man opgraderer (havnene. Red.), mens Persergolfen og specielt Det Røde Hav har været et stærkt område, hvor vi har leveret en masse ting.”

Helt konkret er der gået mange laster med kraner og andet konstruktionsudstyr og materiale til King Abdullah-havnen 100 kilometer nord for Jeddah i Saudi Arabien. Den privatejede havn er i drift, og under fortsat udvidelse, og har kapacitet til at tage verdens største containerskibe fra Maersk Line, MSC eller CMA CGM på rutefart mellem Asien og Europa.

Hvad forventer du af 2016 for A.C. Ørssleff?
”Uha Uha, og det må du gerne skrive med udråbstegn! Vi ser ikke nogen bedring af noget som helst. Det er forfærdeligt. Det gælder ikke for havneprojekter, hvor vi kan se to år ud i fremtiden, men på alt det andet, vi laver, sker der absolut ingenting.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109