23948sdkhjf

Folkeafstemning i juni kan sende DFDS’ hovedmarked gennem 150 år ud af EU

SHORT SEA: DFDS-CEO Niels Smedegaard udtaler sig om konsekvenserne af et muligt britisk exit fra EU efter folkeafstemning 24. juni.
DFDS har i koncernens seneste interne nyhedsbrev Update Weekly spurgt rederiets CEO, Niels Smedegaard, hvad et eventuelt britisk exit fra EU kan få af konsekvenser for DFDS’ omfattende forretninger på det britiske marked.

Briterne skal 24. juni stemme om deres tilhørsforhold til EU, og som meningsmålingerne står nu, kan det ikke udelukkes, at det kan ende med et farvel til unionen.

”Det er som bekendt altid svært at spå om fremtiden, men for det første er Storbritannien jo ikke medlem af Schengen, så der er allerede en omfattende grænsekontrol mellem Storbritannien og de øvrige EU-lande.

Desuden vil en britisk udmelding føre til en lang periode med forhandlinger om deres fremtidige forhold til EU, om samhandelen og de fælles udfordringer, man stadig vil skulle løse, så der kan meget vel gå op til et par år, før en exit i praksis vil kunne finde sted,” siger Niels Smedegaard og fortsætter:

”Derfor vil konsekvenserne i første omgang være begrænset til den usikkerhed, der er op til afstemningen og under de efterfølgende forhandlinger. I en tid med store udfordringer for EU, vil vi gerne være foruden denne usikkerhed, men selv om vi skulle se en forøget uro i de finansielle markeder, så er det ikke vores indtryk – hverken fra markedstrends eller vores dialog med kunderne - at det vil få nogen stor effekt på flow af gods eller personer i 2016,” siger han.

Passe på med de drastiske scenarier

DFDS-direktøren ønsker ikke at male dramatiske scenarier om fremtiden:

”På længere sigt tror jeg også, at man skal passe på med de drastiske scenarier. Der vil både fra EU’s og Storbritanniens side være et stort ønske om at beskytte den økonomiske aktivitet og samhandelen, der er vigtig for begge parter. Og set fra vores perspektiv, så har vi været der i 150 år, og i alle årene har Storbritannien været et hovedmarked for os – både før og under EU."

"Før EU havde vi f.eks. en stor forretning i det toldfrie salg. Så der kan i realiteten være ting, der trækker begge veje. Vi er selvfølgelig nødt til at afvente udfaldet af de forhandlinger, som en Brexit vil udløse, men indtil videre forstyrres min søvn ikke af de mulige konsekvenser for DFDS.”

”Nu er det jo helt op til den britiske befolkning at bestemme over deres tilhørsforhold til EU, men da vi har en stor forretning i Storbritannien, vil jeg dog trods alt ikke lægge skjul på, at vi gerne ser et ja til EU, så vi undgår den lange periode med usikkerhed,” slutter Niels Smedegaard.

Kilde: DFDS/Update Weekly nr. 17
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078