Milliardforretningen Scandlines fik endnu et guldår
Et regnskab uden de store armbevægelser.
Det er, hvad rederiet Scandlines har præsenteret torsdag morgen, hvor de opgør resultaterne fra 2023.
Omsætning og bundlinjen er på niveau med 2022, hvor førstnævnte steg med en enkelt procent til 466 mio. euro og et resultat før skat på 122 mio. euro. I 2022 lød sidstnævnte på 125. mio. euro.
Rederiet selv kalder resultatet for 'solidt'.
- Den solide fremgang i 2023 blev skabt, mens vi fastholdt en pålidelighed på 95 procent for vores afgange og servicerede alle kundegrupper som den ”flydende bro”, der forbinder Europa og Skandinavien, siger Michael Guldmann Petersen i en pressemeddelelse torsdag morgen.
Flere biler, mindre fragt
Dykker man ned på omsætningen på ruterne mellem Danmark og Tyskland kan man se en mindre stigning på seks millioner euro.
Regnskabsår | 2023 | 2022 |
Valuta | mio. Euro | mio. Euro |
Omsætning | 466 | 463 |
Driftsresultat (EBITDA) | 179 | 185 |
Afskrivninger og amortiseringer | - 35 | - 35 |
Overskud før renter og skat (EBIT) | 145 | 150 |
Resultat før skat | 122 | 125 |
Årets resultat | 119 | 124 |
Aktiver i alt | 2.546 | 2.570 |
Antal ansatte | 1.453 | 1.391 |
Kilde: Scandlines' regnskab for 2023 |
Biltrafikken steg med tre procent efter fremgang på begge ruter og som følge af rekorden i højsæsonen samt indførelsen af attraktive tilbud midt på sæsonen og ved bookinger i god tid.
Anderledes ser det ud med fragten.
Her faldt volumen syv procent fra rekordniveauet i 2022.
Det samlede antal passagerer steg med fem procent, mens aktivitetsniveauet faldt en smule i koncernens BorderShops, hvor omsætningen udgjorde EUR 97 mio., da devaluering af den svenske krone dæmpede appetitten efter shopping-ture blandt koncernens svenske kunder.
- 2023 var et travlt år for vores kollegaer, der tog godt imod den fortsatte stigning i antallet af passagerer, lancerede nye kommercielle koncepter og skabte god fremdrift på rejsen mod Scandlines’ zero direct emissions-vision, lyder det fra Michael Guldmann Petersen.
- Vi fortsætter med at investere i vores medarbejdere, flåden og faciliteterne for at styrke vores konkurrenceevne og tilbuddet til kunderne, mens vi skaber bæredygtig vækst, lyder det fra CEO Michael Guldmann Petersen i en pressemeddelelse torsdag morgen.
Prestige på batteri
Og skuer man ind i det nye år, har Scandlines gang i prestigeprojektet 'Futura', der skal sejle på batteri.
Når færgen indsættes på Femern Bælt i 2024, drives den af et batterisystem på 10 MWh og kan oplades på 17 minutter i Rødby.
I 2019 investerede Scandlines i et 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Dette kabel er nu blevet forlænget cirka 1,2 km til den nye transformer mellem Leje 2 og 3. Ladetårn, transformer, kontrol- og koblingsudstyr er allerede på plads ved færgelejet i Rødbyhavn.
- Vores investeringer i den topmoderne zero direct emissions-fragtfærge E/F Futura samt forbedrede og automatiserede havneløsninger vil placere Scandlines allerforrest inden for færgedrift og automatiseret havnedrift fremover, lyder det fra Michael Guldmann Petersen.
Udover prestigeprojektet fortsatte rederiet også med at investere i den eksisterende flåde med henblik på at skabe en mere bæredygtig forretning.
I 2023 omfattede investeringerne blandt andet installation af nye centerpropeller på hybridfærgerne 'Berlin' og 'Copenhagen'.
I perioden fra 2013 til 2024 forventer Scandlines stadig at have foretaget samlede investeringer i niveauet EUR 400 mio. relateret til zero direct emissions-visionen.
Indsatsen for at gøre Rødby-Puttgarden-ruten emissionsfri (i scope 1 og 2) i 2030 fortsætter planmæssigt og udgør en milepæl på vejen mod at opnå ambitionen om emissionsfri drift for hele Scandlines’ forretning i 2040.
- I de kommende år vil vi fortsætte indsatsen for at skabe vækst i vores forretning og forbedre vores konkurrenceevne og tilbuddet til kunderne gennem fortsatte investeringer i medarbejdere, flåde og faciliteter, så vi også er relevante efter den planlagte åbning af den faste Femern-forbindelse, siger Michael Guldmann Petersen.
Forventer moderat vækst
Og det er en optimistisk ledelse, der sker ind i et nyt regnskabsår for 2024.
Ledelsen forventer moderat vækst i omsætning og indtjening i 2024 betinget af, at den makroøkonomiske udvikling forløber positivt i 2024 som ventet.
Ledelsen forventer positiv effekt af indsættelsen af Scandlines’ nye elektriske fragtfærge på Rødby-Puttgarden-ruten i 2. halvår 2024.
Desuden kommer der ny ledelse til rederiet:
Den 1. maj meddelte Scandlines, at Eric Gregoire og Mikael Koch Jensen ansættes som henholdsvis CEO og CFO. De vil udgøre koncernledelsen sammen med Michael Guldmann Petersen, der fortsætter i sin hidtidige stilling som COO.
Søfart bringer senere et interview med Michael Guldmann Petersen ang. dagens fremlagte regnskab.