23948sdkhjf

Metoder i seksualvejledning

Sælges
Stand
Ny
Undervisningsregion
Danmark
Periode(r)
26. august 2019

11. december 2019
Dit udbytte

Når du har gennemført modulet, har du fået kompetencer til at arbejde metodisk med seksualvejledning. Du får et solidt videngrundlag, kendskab til anvendelse af konkrete metoder og kvalificerer din tilgang til borgeren.

Du bliver bedre til at:

  • Arbejde videnbaseret i forhold til din praksis
  • Anvende metoder – fx afdæknings- og afklaringsmetoder, metoder til igangsættelse og vedligeholdelse af pædagogisk handling samt metoder til vejledning og formidling
  • Handle kritisk og reflekteret på baggrund af det, du identificerer i praksis
  • Reflektere gennem etiske og didaktiske teorier og modeller – heraf udforme seksualpolitikker og risikovurderinger
  • Omsætte de metoder du allerede anvender i din daglige praksis til seksualvejledningen
Læs hele beskrivelsen Det faglige indhold

På modulet får du indsigt i metoders anvendelse i relation til teori og praktiske problemstillinger. Du styrker dine analytiske evner og refleksioner over etiske, juridiske, psykologiske og sundhedsaspekter i relation til seksualvejledning.

Du arbejder med:

  • Etik som grundelement i al seksualvejledning vha. etiske refleksionsmodeller
  • Jura som rammen for seksualvejledning og seksualpolitik som metode
  • Seksualitet som udtryk – fx sanselighed, kønsidentitet og sanseintegration
  • Psykologiske aspekter – fx overgrebsproblematikker, følelsesliv, relationer, risikoadfærd
  • Sundhedsaspekter – fx alder, medicin, hjælpemidler og prævention
  • Afdæknings- og afklaringsmetoder samt metoder til igangsættelse og vedligeholdelse af pædagogisk handling
  • Vejlednings- og formidlingsmetoder – fx didaktik og samtaleredskaber

På modulet er der rig mulighed for at inddrage dine erfaringer og metoder fra dit arbejdsliv og få nye perspektiver herpå.

Læs hele beskrivelsen

Modulet henvender sig til personale inden for social- og sundhedsområdet, der arbejder med borgere i dag/døgntilbud, med nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne – herunder også borgere med autisme, ADHD, senhjerneskade og/eller psykiske lidelser.

  • En relevant adgangsgivende uddannelse mindst på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående voksenuddannelse (VVU)
  • Mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse

Ansøgere med andre og tilsvarende forudsætninger kan optages på baggrund af en realkompetencevurdering. Læs om realkompetencevurdering.

Undervisningsadresse

VIA, Hedeager 2, 8200 Aarhus N

Send til en kollega

0.287