23948sdkhjf

Svenskerne klar til at bygge nye miljøvenlige isbrydere

Sammen med Aker Arctic er den svenske søfartsstyrelse landet på et nyt design for nye miljøvenlige isbrydere, der kommer til at sejle på e-metanol

Allerede i 2026 forventer den svenske søfartsstyrelse (Sjöfartsverket) at modtage den første af to helt nye isbrydere til brug i den Botniske Bugt. Sammen med Aker Arctic er styrelsen landet på et miljøvenligt design, der som målsætning har, at skibene skal kunne sejle på e-metanol. Ifølge Aker Arctic vil typen være den første isbryder af sin slags i verden. Det fortæller Aker Arctic i en pressemeddelelse.

Ny fælles isbryderklasse til Østersøen ser dagens lys

Næste skridt for det svenske søfartsstyrelse (SMA) er at finde ud af, hvilke værfter skibene kan bygges på, så der kan laves et udbud. Selv om det efter planen allerede burde være sket, har styrelsen endnu fundet frem til egnede værfter, som SMA kan gå i dialog med om den videre udvikling og bygning.

- Vi sigter mod at underskrive aftalen i september 2023 og begynde byggeforberedelserne med det samme, fortæller projektleder hos SMA Dan Broström ifølge Aker Arctic.

Han peger desuden på, at udviklingen inden for grønne brændsler går ret så hurtigt, så det kan være, at isbryderne bygges direkte til brug af biometanol.

De nye isbrydere bliver en del af Aker ARC 130-familien, som også består af LNG-isbryderen 'Polaris' og to russiske isbrydere, 'Aleksandr Sannikov' og 'Andrey Vilkitsky', der for nylig er blevet taget i brug.

Det nye skibsdesign tager ifølge Aker Arctic højde for, at skibe af Panamax-klassen også kommer ind i den Botniske Bugt om vinteren, og med en bredde på 32 meter kan udgøre særlige udfordringer for isbrydere, der er smallere.

 Dan Broström lover dog, at de nye isbrydere vil være i stand til at lave isfri sejlrender, der er brede nok til, at et Panamax-skib ikke sidder fast i isen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062