På Femern-projektet er der altid noget, som skal svejses
Rødbyhavn er kendt for færgerne mod Tyskland. Det er mindre kendt, at havnen rummer hele to værfter: Rødbyhavn Bådeværft, som bygger i træ, samt Bredgaard Boats og Bredgaard Steel, der primært bygger fiskefartøjer. Sidstnævnte har haft ekstraordinært travlt siden Femern-byggeriet gik i gang. Der er nemlig altid et skib, der skal repareres eller en gravemaskine, som skal svejses
Værftet Bredgaard Boats bygger primært fiskefartøjer i glasfiber til eksport, og ejerne fortæller, at skibene bliver mere avancerede og teknologiske.
Foto: Ingrid Riis
Bredgaard Boats og konstortiet Bredgaard Steel, der kun fokuserer på Femernbyggeriet, ligger på havnen i Rødbyhavn. Herfra kan de følge med i tunnelbyggeriet, når der arbejdes på vandet.
Foto: Ingrid Riis
Bredgaard Steel er et konsortium dannet af de lokale virksomheder Steel og Bredgaard Boats på Lolland. I Bredgaard Steels første år, har virksomheden omsat for et tocifret millionbeløb.
Foto: Ingrid Riis
Søfart har tidligere berettet om Bredgaard Boats, fordi byrådet i Lolland Kommune vil tillade et stort hotelbyggeri lige ved siden af værftet, og det bekymrer de to ejere.
Foto: Ingrid Riis
Bredgaard Boats ejes af, Jørgen Wiuff (tv. på billedet) og Michael Jakobsen (th. på billedet). Steel er ejet af brødrene Karsten og Steffen Hovmand.
Foto: Ingrid Riis