23948sdkhjf

2023 bliver skelsættende: - IMO må og skal banke sømmet helt i bund

Geopolitiske udfordringer, en skærpet klimaambition for hele rederibranchen og 'normaliserede' rederiprofitter bliver de vigtigste tendenser for de danske rederier i 2023. Branchedirektør Anne H. Steffensen tager et kig i krystalkuglen   

2023 bliver et skelsættende år for de danske rederier. 

Det fastslår Anne H. Steffensen, adm. dir. for brancheorganisationen Danske Rederier. 

Den virkelighed, som de danske rederier skal agere indenfor, har som bekendt taget nogle gevaldige hårnålesving i løbet af de seneste par år. Og det kan meget vel fortsætte i 2023, lyder vurderingen.

Den største trussel er den geopolitiske uro i Europa.

- Vi ser en række geopolitiske påvirkninger initieret af Ruslands invasion af Ukraine, som kan blive meget afgørende for rederierne, siger Anne H. Steffensen.

Hun peger på, at den anspændte situation mellem Nato-blokken og Rusland kan få betydning for, hvorvidt Kina vil forblive som en integreret del af det liberale, globale fællesskab med frihandel i centrum. Slår Kina ind på det forkerte spor, vil det uundgåeligt stikke en kæp i hjulet på den globale frihandel og dermed utvetydigt få negative konsekvenser for rederierne.

Normalisering

Som de to øvrige tendenser, der vil påvirke rederibranchen i 2023 peger branchedirektøren på følgende: Det kommende slutspil i søfartens internationale beslutningsorgan, IMO, om en skærpet klimaambition for rederibranchen.  

- Som den tredje ting vil jeg fremhæve, at 2023 vil manifestere en tilbagevenden til et mere normaliseret rateniveau i størstedelen af rederibranchen – tiden med ekstraordinære markedsforhold vil gradvist aftage i 2023, forklarer Anne H. Steffensen.

 Vil den grønne omstilling miste kadence som følge af begivenhederne i Ukraine?

- Nej. Tværtimod. Navnlig de danske rederier er ivrige efter at fastholde tempoet og skærpe ambitionerne, siger Anne H. Steffensen. Hun fortsætter:

- I 2023 vil A.P. Møller-Mærsk sætte de første metanol-drevne skibe i drift, og det vil sejle under dansk flag. Men omstillingen sker bredt i branchen: Vi ser også et mindre rederi som Terntank i Skagen, som netop har bestilt en række nye skibe, som skal sejle på e-metanol.

Dansk flag er vigtigt

Hvad betyder det, at disse skibe kommer til at sejle under dansk flag?

- Det er ekstremt vigtigt for dansk søfart og i særdeleshed Dansk Internationalt Skibsregister, at vi som et kvalitetsregister bliver associeret med den nye generation af skibe, der sejler på CO2-neutrale brændstoffer.

Vil 2023 blive året, hvor IMO for alvor formår at samle branchen om en ambition om, at branchen skal blive klimaneutral?

- IMO må og skal stemple ind i kampen i 2023. Og det må og skal ske med et klart ambitiøst mål om klima-neutralitet i 2050 – målsætningen skal også omfatte et svar på, hvilke tekniske og økonomiske mekanismer, som skal i spil for at vi kan nå målet.

Skelsættende år for klima

Hvad tror du, at der kan nås enighed om på klimafronten?

- Jeg håber og tror på, at man kan enes om behovet for en afgift på udledninger fra skibene og forhåbentlig nogle tekniske specifikationer, der kan sikre, at vi konstant effektiviserer den eksisterende flåde. For selv når en større del af handelsflåden bliver klima-neutral, så vil energieffektivitet fortsat være en afgørende driver i søfartsbranchen.

Tror du virkelig på, at IMO har viljen til at stemple ind på den grønne omstilling?

- Ja! for jeg kan ikke andet. Vi kan se, at i øjeblikket er det proces, snak osv. Men det er i løbet af 2023 at IMO-landene skal slå sømmet helt i bund og levere klimaneutralitet i 2050. Det er nu eller aldrig.

Hvad er dine forhåbninger til den nye regering? Har den ambitioner for dansk søfart?

- Vi er meget begejstrede for, at de to ting som er vigtige for dansk skibsfart, er nævnt i regeringsgrundlaget: Det er skrevet ind, at søfarten er en særlig dansk styrkeposition, og at der skal udarbejdes en vækstplan for erhvervet. Det er vigtigt, for hvis vi ikke hele tiden positionerer os op imod vores globale konkurrenter, så mister vi fremdrift. 

Jagter indflydelse

Ifølge Anne H. Steffensen er det afgørende, at Danmark formår at fastholde sin position som global søfartsstormagt, målt både på opereret tonnage og skibe under dansk flag.

- Dette giver os indflydelse i IMO og andre fora, hvor man fastlægger de fremtidige rammer for søfarten. Vi får kun en grøn omstilling af den globale flåde, hvis en række af de stærkeste søfartsnationer på kloden går foran og viser vejen.

Det er ekstremt vigtigt for dansk søfart og i særdeleshed Dansk Internationalt Skibsregister, at vi som et kvalitetsregister bliver associeret med den nye generation af skibe, der sejler på CO2-neutrale brændstoffer Branchedirektør Anne H. Steffensen
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08