23948sdkhjf

Kineserne bygger dybhavshavn i Nigeria

Kineserne har bygget en af de største dybhavnshavne syd for Sahara i Nigeria

Nigeria er i forvejen med sine olieressourcer et attraktivt område i Afrika, men en ny stjerne har landet lige sikret sig med åbningen af den kinesisk byggede Lekki Deep Sea Port.

Havnen bliver en af de største i Afrika syd for Sahara og forventes at blive en vigtig fragthub for Vestafrika. Den fuldautomatiske havn er den største udvidelse af landets havne i 25 år og er en del af en ambitiøs udviklingsplan for regionen.

Åbningen af den nye havn blev forestået af præsident Muhammadu Buhari, der klippede båndet for at markere åbningen af ​​havnen, som blev færdig i november 2022 til en pris af cirka 1,6 milliarder dollars. Han brugte lejligheden til at kalde havnen "en game-changer, der ville omdefinere maritime aktiviteter i Nigeria og hele den vestafrikanske underregion."

Den nye havn ligger kun 65 km. øst for Lagos og dækker et areal på over 90 hektar. Projektet blev bygget af Kinesiske China Harbour Engineering Company. Selv om det kinesiske selskab officielt har overdraget havnen til Nigeria efter at have afsluttet byggeriet, så bevarer det kinesiske selskab 52,5 procent ejerskab i havnens driftsselskab.

CMA CGM første kunde

I forbindelse med den officielle åbning af havnen, sagde den nigerianske regering til blandt andet Maritime Executive, at det offentlig-private partnerskab var afgørende for projektets succes, mens det efterlyste flere initiativer, da landet søger at udvide handelsaktiviteterne. Regeringen planlægger opførelsen af ​​i alt seks nye dybhavshavne.

Ud over at være den første af sin slags for Nigeria, er det også en af ​​de største havne i Afrika syd for Sahara.

Det er den første nigerianske havn med skib-til-land super-post-Panamax kraner, og containerhavnen kan håndtere en årlig håndtering af 2,7 millioner TEU.

I forbindelse med åbningen af havnen flyttede rederiet CMA CGM sit containerskib 'CMA CGM Mozart' (5.770 TEU) ind i havnen, der ankom den 22. januar. Fartøjet på 73.235 dwt ankom fra Lagos og lå til kaj og dannede baggrund ved åbningen af havnen. CMA CGM oplyser, at de vil bruge den nye Lekki Deep Sea Port i forbindelse med sine operationer.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Alle kan trænge til en overhaling - også Esvagt Connector
Haenyeo - Havets kvinder på M/S Museet for Søfart
Få år gammel færge ligger fortsat stille efter ukendt havari
Mærsk-ejet historisk tysk containerrederi skal skifte navn
Molslinjens Forsea-handel er nu kommet helt over målstregen
Ustabilt Europa får politikere til at genoverveje salget af Nyholm
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.156