23948sdkhjf

Mærsk ønsker egen metrostation for milliarder

Står det til A.P. Møller-Mærsk, lægger en udvidelse af den københavnske metro et smut forbi rederigigantens hovedsæde på Esplanaden. I dag ligger nærmeste station cirka 750 meter derfra ved Marmorkirken.

Ønsket fremgår ifølge Finans.dk af et høringssvar indsendt af A.P. Møller-Mærsk til Københavns Kommune, som indspark til Metroselskabets forslag til en ny metrolinje, M5.

Rederigiganten har fået det rådgivende ingeniørfirma Niras til at se på mulige forslag og idéer til, hvordan ønsket om en Mærsk-venlig ændring i metroens linjeføring kan lykkes.

I grove korte træk bryder den med Metroselskabets forslag om en strækning med højbane over gadeplan, som vil spare 2,5 mia. kr. i forhold til en tunnelløsning. I stedet vil man holde metroen under jorden på en længere rute. Hvor meget det vil koste er uklart, men ifølge Finans.dk er der tale om en regning i milliardklassen.

Mærsk lægger op til at løfte opgaven i sit høringssvar med ordene:

”Maersk deltager meget gerne i en drøftelse med Metroselskabet og andre relevante aktører om, hvorvidt og hvordan dette evt. kan realiseres, herunder hvorledes Maersk evt. kan bidrage til realiseringen heraf.”

Hvad der konkret betyder i kroner og ører har Finans ikke fået svar på fra Mærsk.

Købte naboen

Det skabte en del debat, da det i november kom frem, at Mærsk vil nedrive en nabobygning til koncernhovedsædet på Esplanaden, Amaliegade 44, for i stedet at opføre nye 26.000 kvm for at sikre sig plads til de mange ansatte

”Det samlede hovedkvarter skal beskæftige cirka 3.500 medarbejdere fra ultimo 2026, og samtidig modtage et betydeligt antal internationale gæster, såvel fra Maersk som eksterne gæster,” påpeger Mærsk da også i høringssvaret.

Mærsk købte nabobygningen for 420 mio. kr. i 2020.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Alle kan trænge til en overhaling - også Esvagt Connector
Haenyeo - Havets kvinder på M/S Museet for Søfart
Få år gammel færge ligger fortsat stille efter ukendt havari
Mærsk-ejet historisk tysk containerrederi skal skifte navn
Molslinjens Forsea-handel er nu kommet helt over målstregen
Ustabilt Europa får politikere til at genoverveje salget af Nyholm
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.156