23948sdkhjf

Motor-gigant: Skibsfarten frygter de digitale udfordringer

Skibsfarten risikerer at miste væsentlige maritime fremskridt på grund af frygt for digitalisering 

Der er en udpræget frygt for digitalisering i den maritime industri. Det er en af konklusionerne i en rapport, som den finske teknologigigant Wärtsilä har fået udarbejdet om den maritime industris syn på digitalisering.

Ifølge Wärtsiläs rapport 'Debunking the Mythical Beasts of Maritime Digital Transformation' mener hele 18 pct., at branchen ikke er enige om betydningen af digitalisering, og hvorfor det er nødvendigt.

På trods af at 78 pct. af de adspurgte er enige i, at forandring og teknologisk innovation er en positiv ting for den maritime industri, indrømmer næsten halvdelen (45 pct.), at de har en overfladisk holdning til teknologi, og over en tredjedel (36 pct. ) siger, at de aktivt modarbejder forandringer.

Som frygten for fortidens havmonstre

Samtidig mener over to tredjedele (68 pct.), at evnen til at digitalisere eksisterende infrastruktur og anvende den i flåden er udfordrende.

- Denne rapport gør det klart, at industrien er enig i, at digitalisering er afgørende for fremtidens shipping. Men der er gjort små håndgribelige fremskridt til dato på grund af vildt forskellige og vage fortolkninger af, hvad digitalisering faktisk betyder. Det interessante er, at vores rapport drager slående paralleller mellem den frygt og misforståelser, der gav anledning til levende historier om berømte mytologiske havmonstre, der lever videre i folklore i dag, og fremhæver den frygt, som mange moderne maritime fagfolk føler over for det stort set ukendte hav af digitale transformation, siger direktør for Smart Vessel i Wärtsilä Michael Christiansen i forbindelse med præsentationen af undersøgelsen.

Det er blandt andet omkostningerne og implementeringstiden af de digitale løsninger, der er for høje samtidig med, at der mangler viden blandt de søfarende til at opfylde kravene til nye teknologier., der står i vejen. Også samarbejdet mellem de forskellige aktører kan forbedres og ifølge Michael Christensen er bemærkelsesværdigt, at 64 pct. af de adspurgte erkender, at mennesker er mere afgørende for digital transformation end teknologi.

Vi er nødt til at arbejde sammen om at opbygge et økosystem, hvor digitale teknologier om bord på et skib taler med dem på kontorer på land direktør for Smart Vessel i Wärtsilä Michael Christiansen

- Derfor vil en vellykket digital transformation ikke være mulig uden buy-in fra en større andel af maritime branchefolk fra starten, påpeger han.

Og uddyber:
- Ligesom havet er digital transformation en fantastisk forener. Vi er alle i samme båd. Virkelige fremskridt vil kun ske, når vi i fællesskab opgiver ideen om digital transformation som alt eller intet. Da hver organisation inden for den maritime industri vil være på et andet stadie af sin egen rejse, må vi værdsætte det som en iterativ og trinvis proces. Der er stadig meget arbejde at gøre for at bygge bro – bryde siloerne – mellem digitale systemer. For at gøre dette kan og skal vi dele og lære af hinandens erfaringer, fordi digitalisering ikke opnås af en enkelt spiller alene. Vi er nødt til at arbejde sammen om at opbygge et økosystem, hvor digitale teknologier om bord på et skib taler med dem på kontorer på land. Sådan kan vi som branche ændre vejen til digitalisering og omdanne trusler til muligheder.”

Wärtsiläs rapport 'Debunking the Mythical Beasts of Maritime Digital Transformation'

  • Undersøgelsen er udført af Lloyd's List Intelligence fra 10. oktober til 2. november 2022. 
  • Wärtsilä undersøgte et tværsnit af professionelle roller i den maritime industri på tværs af Europa og Mellemøsten, USA og Asien-Stillehavsområdet. 
  • Der var i alt 221 respondenter til undersøgelsen.

Kilde: Wärtsilä

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078