23948sdkhjf

Klumme: Hvor bliver den grønne omstilling af?

Den følgende klumme er skrevet af Søren Rasmussen, CEO hos Nordhavn Power Solutions.

Danmark er en af de førende skibsfartsnationer i verden, og vi har ambitioner om at få klimaneutral søfart i 2050 - ligesom mange andre store søfartsnationer. Den nye regering har ligeledes fremlagt deres regeringsgrundlag, hvor de gerne vil styrke indsatsen for at nå den grønne omstilling i søfarten og udvikle vores position som en af de førende søfartsnationer. Det skal bl.a. ske ved at fremme de grønne brændstoffer.

Det er nødvendigt, at den grønne omstilling kommer til at gå hurtigere. Søfarten står for en stor andel af verdens CO2-udledning, og det er vigtigt at reducere dette for at mindske de globale klimaforandringer Søren Rasmussen, CEO hos Nordhavn Power Solutions

Det vækker stor glæde hos os, hvor klimaet står højt på dagsordenen. Allerede sidste år lancerede vi hos Nordhavn Power Solutions en effektiv metanolmotor, der skal hjælpe flere i branchen med at nå deres klimamål. Der er flere fordele ved metanol i forhold til traditionelle brændstoffer, og det kan forklare, hvorfor rederier såsom Mærsk, Esvagt og DFDS har valgt at gå i den retning.

Men selvom løsningerne for at opnå klimavenlig søfart allerede findes, så spekulerer jeg over, hvorfor det ikke går hurtigere med den grønne omstilling i den danske søfart?

Mangler klare milepæle

En af de vigtigste årsager til, at den danske søfartsbranche ikke foretager den grønne omstilling hurtigere, kan være de økonomiske udfordringer. Skiftet til alternative brændstoffer og teknologier kræver ofte store investeringer, og det kan være svært for mange virksomheder i erhvervet at finde de nødvendige midler. Man skal huske på, at investeringer i den grønne teknologi ikke kun er godt for miljøet, men også kan være økonomisk bæredygtigt på længere sigt.

En anden årsag har tidligere været den politiske vilje og mangel på klare mål og reguleringer. Selvom der er sat tydelige mål om at gøre alle danske skibe CO2-neutral senest i 2050, er der ikke sat klare milepæle på plads for, hvordan dette skal opnås. Formentligt vil den nye regering komme med tydelige markører, der skal vise, hvordan vi opnår vores klimamål.

En tredje årsag kan være det manglende kendskab og erfaring med alternative brændstoffer og teknologier, hvilket kan gøre det svært for virksomhederne at vurdere og implementere disse løsninger. Mange er bange for at vælge den forkerte teknologi eller det forkerte brændstof. Vi har selv mødt en del skepsis til metanol.

Som virksomhed, tror vi på kraften i metanol som brændstof, og vi har investeret meget i det.

Små forskelle

Brændstoffet er tilgængeligt for alle, har flere leverandører allerede meldt ud. Desuden bliver verdens største anlæg til fremstillingen af metanol bygget i Danmark. Dermed vil der ikke komme en mangel på brændstoffet og vi kan være selvproducerende.

Den teknologi, der står bag vores metanolmotor, minder på mange områder om dieselmotorer. Den adskiller sig blot ved at drifte på et mere klimavenligt brændstof. Det betyder endvidere, at det tekniske personale ikke behøver meget efteruddannelse for at servicere og vedligeholde metanolmotoren. Samtidig ligger 90 pct. af alle reservedelene på lager i hele verden.

Det er nødvendigt, at den grønne omstilling kommer til at gå hurtigere. Søfarten står for en stor andel af verdens CO2-udledning, og det er vigtigt at reducere dette for at mindske de globale klimaforandringer. Ved hjælp af et stærkt samarbejde mellem branchen og regeringen kan vi skabe de nødvendige ændringer. Større bevågenhed for teknologierne og mere opmærksomhed på de bæredygtige brændstoffer kan få os et stort skridt tættere på vores mål.

Kommenter artiklen (2)
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Alle kan trænge til en overhaling - også Esvagt Connector
Haenyeo - Havets kvinder på M/S Museet for Søfart
Få år gammel færge ligger fortsat stille efter ukendt havari
Mærsk-ejet historisk tysk containerrederi skal skifte navn
Molslinjens Forsea-handel er nu kommet helt over målstregen
Ustabilt Europa får politikere til at genoverveje salget af Nyholm
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.125