23948sdkhjf

Norsk kystpassagerrederi træffer drastisk beslutning om el- og hybridbiler

Risikoanalyse om brand i elbiler får Havila Kystruten til at træffe drastisk beslutning i et land, der har rekord i antallet af el- og hybridbiler

Operatørerne på den ikoniske Hurtigruten langs den norske vestkyst fra Bergen til Kirkenes har gennem årtier også transporteret mindre kørertøjer, typisk personbiler og mindre varevogne. Nu stopper rederiet Havila Kystruten, der har koncessionen på fire af rutens 11 skibe, imidlertid med at tillade el- og hybridbiler om bord af sikkerhedsmæssige grunde.

Havila Kystruten har ifølge en selskabsmeddelelse fået sikkerhedsfirmaet Proactima til at foretage en ekstern risikoanalyse vedrørende transport af biler og motorkøretøjer om bord på rederiets kystpassagerskibe. På baggrund af den har Havila Kystruten besluttet kun at tillade motorkøretøjer, der anvender fossilt brændstof. Det betyder, at el-, hybrid- og brintbiler ikke længere kan transporteres om bord.

- Der er tale om en ren sikkerhedsvurdering, og konklusionen på risikoanalysen viser, at en eventuel brand i fossile køretøjer vil kunne håndteres af de systemer og den besætning, vi har om bord, forklarer Havila Kystrutes adm. direktør Bent Martini.

- En eventuel brand i el-, hybrid- eller brintbiler vil kræve ekstern redningsindsats og kan bringe mennesker om bord og skibene i fare. Vi tager sikkerhed seriøst, og det er naturligvis en risiko, vi under ingen omstændigheder er villige til at tage, pointerer han.

Langt til hjælp fra land

Kystruten har både stor turistmæssig og infrastrukturel betydning for de norske kystsamfund. Den infrastrukturelle betydning er størst i de nordligste egne, hvorfor ruten også udbydes som samfundsbegrundet af det norske trafikministerium, Samferdselsdepartementet.

Mange steder under den fem et halvt døgn lange sejlads vil der være langt til et stort landbaseret brandberedskab, hvis der opstår en brand i en elbil om bord. Netop involvering af landbaserede slukningsresurser indgår i mange færgerederiers beredskabsplaner, hvis der opstår en brand i en elbils store litium-ion-batteri.

Rederiet peger selv på, at det kan virke paradoksalt, at de mest miljøvenlige biler ikke længere kan transporteres om bord, når Havila Kystrutens LNG-batteri-hybride kystpassagerskibe samtidigt har nogle af verdens største batteripakker om bord.

- Vores vigtigste opgave er at varetage sikkerheden. Vores skibe er bygget med egne batteripakker, der er installeret i henhold til gældende krav til brandsikkerhed på skibe. Det betyder, at vores batterier er placeret i separate brandisolerede rum med egne specifikke brandvarsels og -slukningssystemer, forklarer Bent Martini.

Norge er det land i verden med flest el- og hybridpersonbiler per indbygger. Tal fra 2021 viser, at ud af 176.276 solgte biler i Norge, var de 113.715 rene elbiler. Antallet af solgte hybridbiler var på 40.464, hvorfor nye fossile personbiler i dag kun udgør en lille minoritet i Norge.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Byggestart for ny Als-færge i Tyrkiet
Stort prishop rammer renovering af bevaringsværdige værftshaller
Droner skal hjælpe til på Mærsk-lagre
Endnu en kommune vil bygge på havnen: Værft frygter at blive klemt inde
Katastrofal mangel på skibsingeniører
Festen er slut for de store rederier
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

3.22