23948sdkhjf

Redningsmænd kalder på handling: Det ligger i baghovedet, at bådene er gamle

De danske motorredningsbåde er efterhånden godt oppe i alderen, og det mærkes i hverdagen som redningsmand, fortæller formanden for Foreningen af Danske Redningsmænd

Motorretningsbådene på kystretningsstationerne langs den danske kyst er efterhånden ved at være oppe i alderen. Det påvirker de danske redningsmænds dagligdag, når bådene er til reparation. Det giver bekymringer, længere responstider, når de skal ud til ulykker og påvirker rekrutteringen . Det oplyser Jens Slot, formand for Foreningen af Danske Redningsmænd, til Søfart. Han er også stationsleder på redningsstation i Thyborøn.

I Thyborøn har de redningsbåden Martha Lerche, som er bygget i 1989. Ellers spænder motorredningsbådenes alder fra 60 år til 20 år. 

- Det er efterhånden noget gammelt udstyr, vi sejler med, og vi ser flere reparationer. Derudover oplever vi også tæring på nogle af bådene grundet alderen, og derfor kan man spekulere på, om det er sikkert. Det ligger i baghovedet, siger Jens Slot og fortsætter:

Formanden understreger dog, at bådene hele tiden bliver repareret og vedligeholdt, og at han derfor ikke anser dem for at udgøre nogen fare. Endnu.  

Længe ventet udbud forsinket

Der har ellers længe været planer om nye både til den danske kystredningstjeneste. Som Søfart tidligere har berettet, kom det første udbud på fem nye motorredningsbåde til Kystredningstjenesten tilbage i 2017. Siden blev det annulleret, genudbudt og annulleret igen. Nu arbejder Forsvarets Material- og Indkøbsstyrelse på at sende udbuddet ud for fjerde gang. Først var forventningen, at det ville komme i november 2022, så blev forventningen, at det ville komme i januar, og nu lyder det, at forhåbentlig kommer i næste uge. 

Jens Slot fortæller, at Foreningen af Redningsmænd første gang var til møder omkring deres brugerkrav- og ønsker til de nye både i forbindelse med udbuddet omkring 2009-2010.

Til spørgsmålet om, hvad formanden tænker om, at det har taget så lang tid, siger han følgende: 

- Jeg synes ikke, at det er godt nok. Det er sørgeligt, at det skal tage så lang tid. Det er ikke, fordi vi ikke bliver hørt. Vi bliver hele tiden spurgt ind til, hvad man kan gøre. Så det er ikke manglende vilje. Jeg forstår det som, at det bunder i noget juridisk, siger han. 

Det var også mere eller mindre det, som tidligere Forsvarsminister Morten Bødskov (S) fortalte på et møde i Forsvarsudvalget i september 2022:

- Forsinkelsen af motorredningsbåde skyldes ikke manglende prioriteringer eller finansiering. Der er afsat penge til anskaffelsen, og FMI arbejder målrettet på sagen. Årsagerne skal findes i udfordringer relateret til kompleksiteten mellem de høje krav for sikkerhed og gældende lovgivning for selve udbudsprocessen, sagde han. 

"Gad vide om det holder"

Selvom Jens Slot anser bådene for sikre indtil videre, kalder han også på handling. 

- Alderen gør jo, at man godt kan få den tanken "gad vide, om det holder." Jeg har jo sagt, at det er sikkert nok, og vi har ikke haft de store nedbrud, men man spekulerer da stadig på det, når man sejler ud i bølger på 8-10 meter. 

De gamle både påvirker ikke kun redningsmændenes egen sikkerhed. De kan også være til reparation, når uheldet er ude, og så kan det tage længere tid at komme ud til ulykken. 

- Vi har to både i Thyborøn. Den lille og Martha Lerche. Vi har været heldige, at den lille båd for det meste har kunnet overtage, men når der er kuling eller storm, kan vi ikke sejle ud i den lille. Så skal vores kolleger fra f.eks. Hanstholm ud og sejle. Derfor påvirker det vores beredskab og nedetiden, hvor båden ikke er tilgængelig. Det er efterhånden ret så påvirket af det her, siger han og fortsætter: 

- Vi har oplevet, at der opstod en ulykke, mens båden var til reparation, men jeg kan ikke sige, at der er nogle, der decideret ikke er blevet reddet. Men det påvirker på den måde, at man går og spekulerer på, om man så kan sejle med den lille båd. Man bliver jo lidt mere anspændt.

Derudover gør det slidte udstyr det også sværere at rekruttere:

- Det har indflydelse på vores rekruttering. Hvis vi skal have nogle yngre folk med, som f.eks. kommer fra fiskerbådene, der er topmoderne, og går de pludselig går 30 år tilbage i udviklingen på redningsbådene.

Det påvirker hele familien, når redningsmændene tager jobbet: 

- Det, jeg hører fra de frivillige rundt på stationerne, er, at der bliver stillet spørgsmålstegn på hjemmefronten omkring, hvorvidt det, vi sejler i, er sikkert nok. Det vil jeg påstå, at det stadig er, men man skal snart til at gøre noget, hvis man skal opretholde sikkerheden.

Se listen over de danske redningsfartøjer nedenfor: 

De danske redningsfartøjer

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203