Opsendelse af dansk AIS 2.0 satellit i Cape Canaveral i morgen skriver rumhistorie
Som en del af MARIOT-projektet og med aalborgensiske Sternula i spidsen sender Aalborg Universitet, Gate House Sat Com, Satlab, DMI, Space Inventor og Innovationsfonden Danmarks første kommercielle satellit ud i rummet, når Space X-raketten Transporter 6 har lift-off fra Florida d. 3. januar 2023.
AIS 2.0 kan føre helt nye muligheder med sig, når det gælder digitalisering og connectivity i den maritime industri. Teknologien kan blandt andet udløse store fordele for maritime myndigheder, skibsejere, kystvagter og maritime tjenesteudbydere, der pludselig kan stille en lang række nye ydelser til rådighed for skibene, mens de er til søs Lars Moltsen, CEO i Sternula
Formålet med MARIOT-projektet er at demonstrere VDES-baseret satellitkommunikation, og opsendelsen af Sternula-1-satellitten er således en milepæl for den maritime industri, idet satellitten bliver startskuddet til verdens største satellitnetværk målrettet skibsindustrien.
Satellitten Sternula-1 er i skrivende stund bragt om bord på Space X-raketten Transporter 6 i Cape Canaveral, Florida, hvorfra opsendelsen følges remote af en delegation bestående af Sternula, Aalborg Universitet, Gate House Sat Com, Satlab, DMI, Space Inventor, Innovationsfonden samt repræsentanter for skibsindustrien, ministre og militærofficerer. Sternula-1 er den første af et stort antal små satellitter, der sammen med i alt 60 andre Sternula-satellitter vil danne verdens største satellitbaserede kommunikationsnetværk for skibsindustrien.
AIS 2.0-teknologi
Netværket kommer til at dække globalt, så skibe kan kommunikere med hinanden, med myndigheder, tjenesteudbydere og ikke mindst havnene.
Læs også: Grundlaget for skibsfartens AIS 2.0 opbygges fra Aalborg
Sternula-1 og den indbyggede AIS 2.0-teknologi, også kaldet VDES, rummer et enormt kommercielt potentiale, idet skibsindustrien mangler én fælles global standard for udveksling af data og kommunikation. Sternula-1-opsendelsen er således et vigtigt første skridt i retning mod øget digitalisering i skibsindustrien, hvilket blandt andet vil føre til en højere effektivitet og en langt nemmere digital koordinering af alt lige fra havnepladser, proviant og brændstof til lokationsbaserede vejrudsigter. Det vil blandt andet sikre mindre ventetid ud for havnene og dermed et lavere CO2-udslip fra skibene.
- AIS 2.0 kan føre helt nye muligheder med sig, når det gælder digitalisering og connectivity i den maritime industri. Teknologien kan blandt andet udløse store fordele for maritime myndigheder, skibsejere, kystvagter og maritime tjenesteudbydere, der pludselig kan stille en lang række nye ydelser til rådighed for skibene, mens de er til søs. Satellit-netværket har en høj sikkerhed og baner vej for en langt mere effektiv skibsindustri, der således også kan udnytte teknologien til at sænke deres forbrug og klimaaftryk, siger Lars Moltsen, CEO i Sternula.
Afgørende betydning
- Sternula-1 er et af den første af en hel konstellation af danske maritime satellitter, der gør det muligt for skibsindustrien på globalt plan at kommunikere ved hjælp af AIS 2.0. Da de nye, sikre protokoller bruges på eksisterende AIS-kanaler, behøver skibene ikke engang at skifte antenner. Satellitterne kredser også så lavt, at de kan kommunikere med samme udstyr som landbaserede radiostationer. Resultatet er global dækning med lave omkostninger. Så lave, at selv mindre fartøjer kan være med, kommenterer Jens Dalsgaard Nielsen, Associate Professor ved Control & Design under Det Tekniske Fakultet for IT og design ved Aalborg Universitet, der også er en del af projektet.
Også hos en af de andre partnere på den rumhistoriske satellitopsendelse, Gate House Sat Com, forventes især den høje sikkerhed i det nye satellitnetværk at få afgørende betydning.
- AIS 2.0 tilfører nye sikre datakanaler, øget kapacitet og global to-vejs-kommunikation via satellit. Den indbyggede sikkerhed i AIS 2.0 gør teknologien til en perfekt mulighed for transmission af sensitive data. Samtidig tillader teknologien ikke IP-forbindelser. Det betyder, at kritiske systemer ombord på skibene er godt beskyttet mod cyberkriminalitet og terrorisme, selvom de kobles op på forskellige kyst-services, lyder det fra Thomas Scott Jensen, CEO i Gate House Sat Com.
Stort potentiale for DMI
For vejr-tjenesteudbydere som DMI, der også er en del af partnerkredsen bag Sternula-1-opsendelsen, ser man et stort potentiale i det kommende kommunikationsnetværk af satellitter.
- Sejlads i isfyldte farvande er farligt, og der stilles derfor store krav til at kende vejr-, hav- og havis-forholdene i havet omkring Grønland og andre egne af kloden med et barskt vejrlig. Et nyt globalt netværk af kommunikationssatellitter giver på sigt mulighed for at udveksle detaljeret information mellem skibstrafikken og DMI’s Istjeneste langt hyppigere end i dag. Det kan være med til at hjælpe skibstrafikken til en mere sikker sejlads og helt specifikt gavne det grønlandske miljø og samfund, kommenterer Jacob L. Høyer fra Det Nationale Center for Klimaforskning under DMI.
Læs også: New Space åbnede vejen til rummet for Sternula
Endelig er der ifølge australske Jillian Carson-Jackson, der rådgiver marineindustrien om blandt andet digitalisering og ny teknologi, en fin tråd fra Sternula til den overordnede strategi for digitalisering af skibsindustrien:
- Ved at tilføje muligheden for at sende datapakker mellem kyst og skib udnytter og viderefører VHF Data Exchange System (VDES) det meget udbredte AIS, som allerede findes på mere end 200.000 skibe i dag. VDES benytter sig af dedikeret radio-spektrum på det maritime mobile bånd til at sende data og understøtter dermed digitaliseringen af den maritime industri. Opsendelsen af en satellit, der er udviklet specifikt til VDES, er et afgørende skridt i retning mod datakommunikation mellem satellitter og skibe på et dedikeret frekvensbånd, siger Jillian Carson-Jackson.