23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Aarhus Havns seniorslæber blev bygget i Texas under krigen

Slæberen 'Jakob', ex. ST 252 blev bygget i 1943 på Levingstone Shipyard i Orange, Texas i ordre for US Army og tjente fra 1944 ved Normandiets kyst. 

I 1952 købte Århus Havn to fartøjer, herunder ST 252 med støtte fra Marshall Hjælpen og ST 252 blev ombygget til civil brug og samtidigt omdøbt til 'Jakob'.  

I 1984 var skibene med anløb til Århus vokset over 'Jakob's kapacitetet, og den blev derfor solgt til kommerciel brug, først til Haahr Benzin i i Vejle og senere til Dansk Bjergning & Bugser (DBB) nu under navnet 'Louise Diver'. 

I 2005 skulle det besluttes, om skibet skulle hugges op eller doneres væk. 

På havnen i Århus var der interesse i at støtte ideen om donation med et mindre symbolsk beløb og efterfølgende blev Fonden Jakob etableret. 

'Louise Diver' blev omdøbt til 'Jakob' med en aftale om at måtte føre Aarhus Havns skorstensnærke. 

Senere fulgte donationer fra bl.a. Mærsk, J Lauritzen, Hempel m.fl. 'Jakob' som er erklæret bevaringsværdigt fartøj har henved 40 frivilllige, dels til det kontinuerlige arbejde med renovering og vedligehold, dels som besætninger. 

Fonden Jakob tilbyder havnerundfarter, charter m.v. og 'Jakob' har kajplads ved DOKK 1 i Århus. 

Og sidst, men vigtigst: Det gode skib mangler frivillige. Fonden Jakob kan i øjeblikket mønstre fire besætninger, men har så meget arbejde - chartersejladser - forventet i 2023. at der er behov for 1-2 yderligere besætninger. Det drejer sig om hhv. skipper og maskinmester og to dæksfolk per opgave. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.5|