23948sdkhjf

Grønland førte an i nybygningsåret 2022

Danmark fik efter 16 års tilløb endeligt et nyt fiskeriinspektionsskib i et år, hvor Grønland i den grad havde fokus på ny tonnage

Selv om ’Nordsøen’ hverken størrelsesmæssigt eller i forhold til prislappen var den mest markante nybygning, der tilgik Det Blå Danmark, så fyldte den meget i Søfarts dækning. Der var nemlig tale om en særdeles skræddersyet ”one-of”, danskbygget, dansk statsskib, der bliver et afgørende værktøj hos Fiskeristyrelsen i de kommende 20 - 30 år.

Med til historien hører også, at ’Nordsøen’, da den blev leveret 22. august reelt, satte et punktum i et af de måske længstvarende nybygningsprojekter med et enkelt skib nogensinde i Danmark. Tonnagefornyelsen til Danmarks fiskeriinspektion i Nordsøen nåede således at være undervejs i 16 år efter et totalt kuldsejlet nybygningsprojekt i Spanien tilbage i nullerne.

Det skal dog ikke komme den ’Nordsøen’, Hvide Shipyard leverede i år, til skade. Her var der nemlig tale om et særdeles avanceret og veludført fiskeriinspektionsskib, der i høj grad bruger den nyeste hybride teknologi. Dermed peger ’Nordsøen’ også fremad ind i nogle årtier, hvor der sker mange omvæltninger i måden, skibes fremdrift fungerer på.

Travlt i Grønland

Inden for Rigsfællesskabet tog Grønlands Selvstyre levering af havforskningsskibet ’Tarajoq’. Nybygningen overtog pladsen i flåden hos Grønlands Naturinstitut fra den 1971-byggede sterntrawler ’Pâmiut’. ’Tarajoq’ var afslutningen på et flådefornyelsesprogram hos Grønlands Naturinstitut, der startede tilbage i 2012 med levering af den 458 Bt. store nybygning ’Sanna’ fra Karstensens Skibsværft.

Grønlands Selvstyre har i de senere år derfor været en aktiv spiller i den bølge af ny havforskningstonnage, der bliver introduceret til en række europæiske lande. Danmark blev i årets løb selv en aktør i den bølge af nye skibe. Det skete i starten af august, da DTU udsendte et udbud på det endelig design af en nybygning til afløsning af den godt 40 år gamle ’Dana’. Planen er, at en ny ’Dana’ (V) skal kunne sættes i drift i 2026.

2022 har generelt været et aktivt nybygningsår i Grønland. Royal Arctic Line afsluttede et stort nybygningsprogram med overtagelsen af ’Tilioq Arctica’, det andet af to specialdesignede bygdeskibe bestilt i Spanien an-bloc for 150 mio. kr.

De oversete

Forud for den kontrahering havde Royal Arctic Line bestilt de to lidt større bygdeskibe ’Siuana Arctica’ og ’Maleraq Arctica’ på det ligeledes i Spanien til en samlet pris på 270 mio. kr. Nybygningsprogrammet bestod ligeledes af atlantskibene ’Tukuma Arctica’ og ’Nanoq Arctica’.

Endelig blev der i Grønland også opstartet to nybygningsprojekter i 2022. Disko Line bestilte først et batterihybridt passagerskib hos Assens Skibsværft til levering i det nye år – og siden også et noget mindre Pro Zero-passagerfartøj hos Tuco Marine i Faaborg.

De helt store nybygninger til rederier som Torm, Norden og Hafnia finder ofte ikke vej til Søfarts spalter. Vores undskyldning er, at disse store produkttankskibe eller bulkcarriers langt hen ad vejen er serieproducerede standardprodukter – altså ikke disse one-of skræddersyende skibe, der er nævnt oven for. Men vi er klar til at blive udfordret på den prioritering.

Torm var faktisk først til efter nytår at tage levering af en nybygning. Det var LR2-produktankskibet ’Torm Houston’, den anden af to nybygninger bestilt hos GSI i Kina i 2020. Begge skibene er dog leaset med købsoptioner, men med Dannebrog agter.

Norden var også hurtigt ude efter nytår med overtagelsen af supramax bulk-søstrene ’Nord Anthem’ og ’Nord Allegro’, der er ud af en serie på seks fra kinesiske værft Nantong Cosco KHI Ship Engineering Co.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093