23948sdkhjf

Scandlines forstærker leje i Rødby til emissionsfri færge

Arbejdet med at gøre færgelejet i Rødbyhavn klar til nye emissionsfrie færger er nu gået i gang

Efter planen indsætter Scandlines allerede fra 2024 emissionsfri færge på overfarten Rødbyhavn -Puttgarden, men færgen kræver omfattende ændringer af færgeleje 1 og 3, hvor arbejdet nu er gået i gang med blandt andet anlæggelse af en helt ny rampe. Det fortæller Folketidende.

Til Søfart oplyser kommunikationschef i Scandlines Anette Ustrup Svendsen, at leje 1 ombygges til oplæggerleje for både den nye emissionsfrie færge, der har arbejdstitlen 'PR24', og de fire passagerfærger. Da 'PR24' skal kunne transportere lastbiler på både øverste og nederste vogndæk, skal leje 3 ombygges med en stærkere rampe til øverste vogndæk.

Scandlines har valgt bygge- og anlægsvirksomheden Per Aarsleff til at anlægge fundamentet til den nye rampe i leje 3. Anlægsarbejdet påbegyndtes i slutningen af november, mens ingeniørvirksomheden MacGregor SWE i 2023 skal levere og installere den nye rampe.

I starten af 2023 går Per Aarsleff også i gang med at anlægge fundamenterne til 'PR24'’s ladestation i leje 3 og transformerstationen mellem leje 2 og 3. Dette arbejde skal være afsluttet i foråret 2023. 

Allerede i 2019 investerede Scandlines i et 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Dette kabel forlænges nu cirka 1,2 km fra broen over motorvejen til den nye transformerstation mellem leje 2 og 3. Arbejdet forventes afsluttet i sommeren 2023.

Efter planen påbegynder leverandøren NES (Norwegian Electric Systems) at installere ladestationen og transformerstationen mellem leje 2 og 3 til august 2023.

Tyske anlægarbejder

Også i Puttgarden forberedes indsættelsen af 'PR24', og leje 1 skal derfor bygges om med en stærkere rampe til øverste vogndæk.

Scandlines har valgt bygge- og anlægsvirksomheden Strabag til at anlægge fundamentet til den nye rampe i leje 1. Anlægsarbejdet skal være afsluttet i sommeren 2023. Det bliver firmaet SAM Stahlturm- & Apparatebau, der skal levere og installere den nye rampe. Selve installationen skal være afsluttet om et års tid.

Scandlines fejrer køllægning af elfærge: "Det er på alle måder en vigtig milepæl"

'PR24' får plads til trailere på både øverste og nederste dæk og er i øjeblikket ved at blive bygget på Cemre-værftet i Tyrkiet.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Tal for alternativer til forkætret havneudvidelse i Aarhus er nu klar
DEBAT: Store overdrivelser i beskæftigelsestal bruges til at retfærdiggøre milliardtilskud
Alle kan trænge til en overhaling - også Esvagt Connector
Haenyeo - Havets kvinder på M/S Museet for Søfart
Beskyldes for at overdrive beskæftigelsestal: Vi genkender ikke billedet
Få år gammel færge ligger fortsat stille efter ukendt havari
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.141