23948sdkhjf

Project Greensands skib til CO2-transport gøres klar i Esbjerg

Blue Water Shipping og Semco Maritime er i gang med at klargøre skibet Aurora Storm, der ligger for kaj i Esbjerg. Inden længe skal det transportere containere med CO2 fra Belgien til Nordsøen, hvor CO2'en skal lagres i undergrunden som led i den grønne omstilling

Mandskab fra Blue Water Shipping og Semco Maritime er netop påbegyndt en opgave, der skal gøre skibet ’Aurora Storm’ klar til at indtage en nøglerolle i Project Greensand. 

Det oplyser Project Greensand i en pressemeddelelse.

’Aurora Storm’ skal transportere særlige containere fyldt med CO2 sikkert fra Belgien til Nini West-platformen i Nordsøen. Det sker som en del af det fremskredne pilotprojekt i Project Greensand, der arbejder for at levere et markant bidrag til den grønne omstilling i Danmark.

'Aurora Storm' er en af de sidste og vigtigste brikker i den indledende pilotfase i Project Greensand Søren R. Poulsen, Project Director i Project Greensand

- De kommende uger vil vi arbejde intensivt på at ombygge og opgradere Aurora Storm, så vi med sikkerheden i højsædet og uden problemer kan fragte containerne med flydende CO2 fra Belgien til den danske del af Nordsøen. Vi skal montere et grilling-system på skibet, som er den rammestruktur, der sørger for, at containerne bliver i deres position på skibet, når vi sejler fra Antwerpen til Nordsøen, siger Søren G. Nielsen, Head of Chartering, Blue Water Shipping.

Vigtige erfaringer

Foruden det såkaldte grilling-system, så skal elinstallationerne på ’Aurora Storm’ opgraderes, og der skal installeres rørføringer og pumper på skibet. Dermed bliver det muligt at sende CO2'en fra containerne via jackup-riggen ’Noble Resolve’ til Nini West-platformen og videre ned i reservoiret af sandsten 1.800 meter under Nordsøens havbund, hvor CO2'en lagres sikkert og permanent.

- Hos Blue Water Shipping ser vi store muligheder i Project Greensand. Vi er stolte af at være med i et projekt, der arbejder for at være en del af løsningen i den grønne omstilling. Der er store perspektiver i fangst og lagring af CO2 - både klimamæssigt og forretningsmæssigt. Det er et værdifuldt projekt med stærke samarbejdspartnere, og et af målene for os er at opnå vigtige erfaringer, som kan komme Blue Water Shipping og Danmark til gavn fremadrettet, siger Søren G. Nielsen.

De sidste brikker

’Aurora Storm’ er Platform Supply-skib med DP (Dynamic Positioning). Systemet sikrer, at skibet kan holde sin position stabilt på havet, også under de vanskelige vejrforhold der kan opstå på Nordsøen. I konsortiet bag Project Greensand er der stor tilfredshed med, at Aurora Storm nu er på havnen i Esbjerg, for at blive klar til transporten af CO2.

- Det er altafgørende for Project Greensands pilotfase, at vi får fragtet CO2 sikkert fra Belgien til Nordsøen. Dermed kan vi - som de første i Europa - demonstrere den samlede værdikæde i fangst og lagring af CO2 med henblik på at gøre en forskel for klimaet. 'Aurora Storm' er en af de sidste og vigtigste brikker i den indledende pilotfase i Project Greensand, siger Søren R. Poulsen, Project Director i Project Greensand.

’Aurora Storm’ ligger for kaj i Esbjerg de kommende tre til fire uger, hvorefter skibet kan sejle mod Antwerpen, hvor containerne med flydende CO2 skal lastes.

- Vi er naturligvis meget tilfredse med, at ’Aurora Storm’ nu bliver klargjort på havnen i Esbjerg, så vi med sikkerheden i højsædet kan vise, at der kan lagres CO2 i Danmark - og derigennem levere et markant bidrag til den grønne omstilling, siger Søren R. Poulsen.

Et projekt i pilotfasen

Mens klargøringen af ’Aurora Storm’ er i fuld gang, arbejdes der også intensivt på at efterse, opgradere og optimere offshore-riggen ’Noble Resolve’, der i lighed med ’Aurora Storm’ er ankommet til Esbjerg Havn. Medarbejdere fra Semco Maritime - endnu et konsortiemedlem i Project Greensand - har udvalgt og leveret udstyr til både ’Aurora Storm’ og ’Noble Resolve’, og de spiller nu en nøglerolle i klargøringen.

Dermed er de sidste forberedelser på både skib og offshore-rig til Project Greensand nu i gang, inden Project Greensand ventes at påbegynde lagringen af CO2 på Nordsøen omkring årsskiftet.

Project Greensand er i øjeblikket i pilotfasen, hvor lagringsprocessen udvikles, testes, demonstreres og monitoreres. I 2025 ventes Project Greensand at lagre op mod 1,5 mio. tons CO2 om året, mens det stiger til op mod 8 mio. tons CO2 om året i 2030.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Navigatører vil ikke tvinges ind i Dansk Metal - advarer om arbejdskonflikt
Solid vækst i Nordens tanker pool
3F Sømændene: Er Dannebrog et bekvemmelighedsflag?
Miljøhensyn dumper Næstveds planer om ny havn
Aalborg Kommune går efter standardfærge til Hals-Egense
Karstensens får ja til 130 meter lang tørdok
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.172