23948sdkhjf

Svenskere skal levere batterier til Molslinjens nye færger

Svenske Echandia er blevet valgt til at levere energilagringsløsninger til to kommende elfærger hos Molslinjen, der fra 2024 skal sejle på Alslinjen og Samsølinjen.

Ejeromkostninger, kombineret med produkternes høje sikkerhedsniveau og lave vægt var nøglefaktorer i valget Ole Berg-Hansen, chefingeniør Molslinjen

Batterisystemerne vil have en samlet kapacitet på ca.7 MWh.

De to nye elfærger er designet af danske OSK-ShipTech for Molslinjen, og de vil blive bygget af Cemre Shipyard til levering i 2024.

Pris, sikkerhed og vægt

Valget af Echandias system blev truffet på grundlag af en væsentlig lavere samlede ejeromkostninger kombineret med fremragende sikkerhedsfunktioner og lav vægt.

- De samlede ejeromkostninger, kombineret med produkternes høje sikkerhedsniveau og lave vægt var nøglefaktorer i valget. Desuden giver valget af et system med længere levetid perfekt mening ud fra et bæredygtighedsperspektiv, siger Ole Berg-Hansen, chefingeniør Molslinjen, i en pressemeddelelse.

Echandia-batterisystemer har en høj udnyttelsesgrad af den installerede kapacitet, hvilket resulterer i en samlet systemstørrelse og vægt, som kun få konkurrerende systemer kan matche, hedder det i meddelelsen, og det skulle føre til et betydeligt mindre CO2-fodaftryk.

Gennembrud for svenskerne

Svenske Echandia, der har hovedsæde i Stockholm, har tidligere leveret batterisystemer til slæbebådsmarkedet og pendlerpassagerfærger, som f.eks. i København og Kochi i Indien.

- For Echandia er dette endnu et gennembrud. Molslinjen viser vejen, og vi tror, at mange andre operatører vil følge deres eksempel i fremtiden. For os betyder aftalen et skridt i retning af at levere til større passagerfærger, hvor vægt, total omkostninger og sikkerhed er vigtige aspekter, siger Fredrik Hellström, adm. direktør for Echandia.

De nye skibe vil have en kapacitet på 600 passagerer og 188 biler og en samlet længde på 116,8 meter.

Færgerne er forberedt til autonom sejlads mellem havne med automatisk dokning og opladning ved kaj. Batterierne på henholdsvis 3,1 MWh og 3,8 MWh vil blive fuldt opladet på 20-25 minutter.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Træpælene i gammel kajkonstruktion havde ét svagt punkt – og pludselig gav det efter for presset
Formodet pirat slipper for straf efter skud mod danske soldater
Port of Aalborg kickstarter overtagelse af containerterminalen med strategisk partnerskab
Analytiker: Bunden er faldet ud af containermarkedet
Østersøens vindkraft-bonanza sætter Rønne Havn under pres
Skal danske havne betale skat?
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.172