23948sdkhjf

Bygger verdens største eMetanol-anlæg i Esbjerg

Tre lokale firmaer er gået sammen om at bygge verdens største fabrik til fremstilling af grøn metanol til skibsfarten

Energiselskabet A2X satser stort på den grønne omstilling i skibsfarten. Bag selskabet står tre esbjergvirksomheder: SubC Partner, Juel+Krøyer og HYTOR Group, der vil etablere et PtX-anlæg, der kan producere op imod 200.000 ton grøn metanol om året. Det oplyser selskabet bag i en pressemeddelelse.

Den 15.000 kvadratmeter store metanol-fabrik kommer til at ligge i industrikvarteret i Måde bagved Energnists store affaldsforbrændingsanlæg. Grundlaget for produktionen er indfangning af cirka 230.000 ton CO2 produceret ved affaldsforbrænding.  

- Ikke alene er dette projekt et skridt i den rigtige retning indenfor den grønne omstilling af den maritime transport, men viser også, at vi er i stand til at producere grønt brændstof på kommercielle vilkår, fortæller Rune Værndal, der som medejer i SubC Partner er partner i A2X i forbindelse med præsentationen af projektet.

En af de virksomheder der er langt fremme, indenfor arbejdet og målsætningen med CO2-neutral skibsfart, er DFDS. De har en erklæret målsætning om CO2-neutralitet, og ser A2X-projektet som en oplagt mulighed i kampen om at nå målsætningen. 

- I DFDS arbejder vi på at være CO2-neutrale i 2050 med et delmål om 45% reduktion allerede i 2030. Metanol er det brændstof, der ser ud til at være først på denne grønne rejse, når det kommer til vores skibe, da det bygger på kendt teknologi. Et projekt som A2X’s er derfor både spændende og nødvendigt, siger Jesper Aagesen, direktør for Sustainable Fleet Projects i DFDS.

Unik position mellem flere projekter

Anlægget binder flere større projekter i Esbjerg sammen. Således udnyttes den brint H2 Energy producerer i Esbjerg, sammen med CO2 fra det lokale affaldsforbrændingsanlæg, Energnist, til at producere eMetanol.

Esbjerg Havn spiller ligeledes en stor rolle, da havnen vil facilitere processen for distribution af eMetanolen.

- Med netop denne type grønt brændstof er omstilling af skibsfarten mulig om ganske kort tid, og det giver nogle unikke muligheder for Esbjerg Havns placering i det transeuropæiske rutenetværk. Det gør, at skibe kan bunker eMetanol i Esbjerg Havn, og danske virksomheder kan sende deres varer ud i verden uden klimaaftryk, påpeger Dennis Juhl Pedersen, direktør for Esbjerg Havn.

Efter planen skal det nye PtX-anlæg stå klar i 2025.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Så har Næstved Havn fundet sin ny havnedirektør
Hovhov, skibe skal da ikke i CO2-kvotehandel før lastbiler
Lov om jernbaner redder julen i USA - men fagforeninger er vrede
Kindkys og whisky-spyt på skoleskib: Chef var fuld og husker ikke episoderne
NGO får medvind mod rederiers fragt af plastaffald ud af Europa
Adstadigt var tempoet, da gigant-nacelle skulle ned til havnen
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.141