23948sdkhjf

Intelligent styring af brændstof giver store besparelser

Christiania Shipping løser EEXI- og CII-udfordringer med intelligent software

Efter vellykket installation på to tankskibe skal hele flåden hos Christiania Shipping nu udstyres med det danskudviklede Frugal Propulsion til intelligent motorstyring.

Ifølge rederiet vil en betydelig besparelse i brændstofforbruget sikre, at rederiets tankskibe kan opnå en bedre CII-rating.

Systemet fra Frugal er baseret på kunstig intelligens og sørger for at optimere forbruget af brændstof på tankskibene. I første omgang er tankskibene ‘Jette Theresa’ og ‘Alice Theresa’ udstyret med systemet og ifølge rederiet viser de foreløbige data, at skibenes ejer, Christiania Shipping, med systemet fra Frugal Propulsion opnår en brændstofbesparelse 17 - 20 pct ved eco speed. Ved sejlads med samme hastighed som før installationen er besparelsen 10 - 14 pct, afhængigt af skibstypen. Ifølge Christiania Shipping giver det en tilbagebetalingstid på cirka 12 måneder.

Rederiet ser endvidere investeringen som et led i at nå de nye rammer fra IMO, når det gælder Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) og Carbon Intensity Indicator (CII).

I løbet af de kommende måneder vil samtlige af rederiets 13 ejede skibe blive opgraderet med en Frugal Propulsion-løsning.

- Vi oplever, at markedet i stigende grad vægter den samlede klimapåvirkning, når der chartres skibe. Derfor gør det en enormt stor forskel, om dit skib får en god eller en dårlig CII-rating. Samtidig giver systemet os meget præcise målinger af skibets performance, så vi nemt kan dokumentere, hvor meget brændstof vi bruger. Kravene til klimapåvirkning vil løbende blive skærpet, og det er vigtigt at være på forkant, siger Rune Eriksen Lorentsen, der er Chief Operating Manager hos Christiania Shipping.

EEXI-krav øger interessen

Frugal Propulsion er et klassegodkendt on-top-system, som sørger for, at motor og propel er konstant optimeret i forhold til dybgang, last, bølger og vind. Der er ingen manuelle justeringer, fordi systemet er baseret på sensorer, Big Data og lærende algoritmer, som løbende bliver klogere. I praksis betyder det, at besparelsen i brændstof bliver større i takt med, at systemet lærer skibet at kende.

Hos firmaet bag det patenterede system, Frugal Technologies i Aalborg, oplever CEO Peter Hauschildt, at markedet i stigende grad viser interesse for dialog om de muligheder, som hans virksomhed kan tilbyde. Det skyldes ikke mindst erkendelsen af, at EEXI og CII udgør en betydelig udfordring for den internationale skibsdrift. Analysevirksomheden VesselsValue har for nylig anslået, at over 75% af verdens bulk-, tank- og containerskibe vil være ude af stand til at opfylde EEXI-kravene medmindre at forbruget af brændstof reduceres.

- Frugal Propulsion er en digital løsning til Shaft Power Limitation (ShaPoLi), der automatisk sikrer, at motoreffekten altid ligger inden for de grænser, som EEXI-beregningen for det pågældende skib angiver. For vores kunder er det attraktivt, at de kan få en hurtigt installeret løsning, som både giver en økonomisk og klimamæssig gevinst i form af en brændstofbesparelse, og som samtidig kan hjælpe dem til at overholde de nye krav, siger Peter Hauschildt.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Træpælene i gammel kajkonstruktion havde ét svagt punkt – og pludselig gav det efter for presset
Formodet pirat slipper for straf efter skud mod danske soldater
Port of Aalborg kickstarter overtagelse af containerterminalen med strategisk partnerskab
Analytiker: Bunden er faldet ud af containermarkedet
Østersøens vindkraft-bonanza sætter Rønne Havn under pres
Skal danske havne betale skat?
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.156