23948sdkhjf

Lederne Søfart beskylder fagforening for tillidsbrud

Mærsk fik angiveligt fortrolig information fra CO-Søfart ved møde i DIS-Kontaktudvalget

Fagforeningen Lederne Søfart har sendt klage til det internationale transportforbund (ITF) og DIS-kontaktudvalget over, at CO-Søfart/Metal Maritime har videregivet fortrolige oplysninger om Svitzer-strejke til rederierpartnerne. Det skulle angiveligt være sket ved et møde i Danske Rederier i DIS-kontaktudvalget mandag d. 13. december 2021. Det oplyser Lederne Søfart i en pressemeddelelse, der specifikt omtaler formand for CO-Søfart Ole Philipsens rolle i miseren.

Jens Marquard Sørensen var selv til stede ved kontaktudvalgsmødet, hvor Ole Phillipsen ifølge pressemeddelelsen sagde direkte henvendt til Mærsk-repræsentanten, at ITF forberedte en strejke over for Svitzer i Australien. Det er ifølge pressemeddelelsen refereret mere ’rundt’ i mødereferatet, hvor der står: ”Ole Philipsen oplyste, at Svitzer synes at være i modvind i forhold til ITF, der forsøger at gøre livet surt for dem”.

- Den måde Ole Philipsen har ageret på er illoyal over for de lønmodtagere, som en fagforening egentligt burde kæmpe for – også selvom de ikke er danske. Det svarer jo til, at Danske Rederier sad og advarede os om massefyringer i rederierne. Derfor ser vi os nødsaget til at sige klart og tydeligt fra, siger formand i Lederne Søfart, Jens Marquard Sørensen, i meddelelsen. Han ønsker desuden, at direktør i Danske Rederier Anne H. Steffensen overtager formandsposten i DIS-kontaktudvalget fra Ole Philipsen, der er formand for det faglige kartel CO-Søfart og Metal Maritime.

Ved første møde

Lederne Søfart oplyser endvidere, at de mener, at Ole Philipsen bør trække sig fra sine formelle og uformelle tillidsposter i forbindelse med ITF.

DIS-kontaktudvalget er et forum hvor underskriverne af DIS-Hovedaftalen samarbejder for at fastholde det maritime erhverv i Danmark. I udvalget sidder Danske Rederier, Lederne Søfart, CO-Søfart, Maskinmesterforeningen, Maersk Line, Esvagt og Torm.

Hændelsen fandt i øvrigt sted på formand for Lederne Søfart, Jens Marquard Sørensens første møde i DIS-Kontaktudvalget.

- Det rystede mig faktisk, for jeg syntes, det var groft. Siden har jeg lavet fakta-check i mit bagland, og mine forgængere i udvalget - eksempelvis vores tidligere formand Bjarne Cæsar - har også oplevet, at Ole Philipsen har videregivet fortrolige fagforenings-oplysninger til arbejdsgiverne, siger Jens Marquard Sørensen, der selv er styrmand og senest havde hyre på et skoleskib i sensommeren.

Sørensen understreger, at Mærsk virkede uinteresseret, og der blev ikke spurgt ind til de oplysninger eller aftalt nogen form for opfølgning.

Anne H. Steffensen, Danske Rederier, var i øvrigt ikke til stede ved mødet.

Overfor ITF har Lederne Søfart klaget over Ole Philipsens mangel på solidaritet overfor søfolkene:

“De handlingsmønstre, viser også med al tydelighed, at ledelsen i CO-Søfart/Metal Maritime ikke bør være eneste overenskomstpartner med Danske Rederier, da de ikke står på lønmodtagerens side, men er villige til at bruge fortrolig viden fra deres internationale arbejde til at indynde sig hos dem der burde være modparten i en forhandling,” hedder det endvidere i pressemeddelelsen.

Afviser illoyalitet

Ifølge formand CO-Søfart Ole Philipsen skal reaktionen fra Lederne Søfart ses på baggrund af arbejdsgiverorganisationen Danske Rederiers sammenlægger sine to arbejdsgiverforeninger DRO I og DRO II med virkning fra 1. jan 2023, der blandt andet betyder, at Lederne Søfart mister en række overenskomster.

- Jeg må fuldstændig afvise de absurde påstande, som Jens Marquard Sørensen kommer med i sin pressemeddelelse, oplyser Ole Philipsens i en mail til Søfart.

- Den virkelige grund til, at Jens Marquard Sørensen pludselig synes, at jeg afslørede fortrolige oplysninger på et møde i december 2021, fremgår med al tydelighed af hans pressemeddelelses sidste afsnit. Det drejer sig om den kommende fusion af rederiforeninger og de problemer Lederne Søfart har i den forbindelse, hedder det videre i mailen.

Ole Philipsen afviser også, at han har brudt sin fortrolighed med de ansatte:

- Jeg har ikke sagt noget, som ikke var almen kendt og fremgår af ITF’s hjemmesider og SO ME. Konflikten mellem MUA og Svitzer har stået på i årevis og på ITF’s opfordring har jeg forsøgt at påvirke Mærsk til at tage dialog. Dette har ITF så sent som i går bekræftet overfor mig i forbindelse med Jens Marquard Sørensens klage, oplyser han og slutter:

- At Jens Marquard Sørensens manglende viden om de faktiske omstændigheder i en løbende dialog mellem tre parter i 3-4 år får ham til at drage forbløffende konklusioner, kan kun undre.

Det har ikke været muligt at indhente supplerende kommentarer fra Ole Philipsen, da han sidder i møder hele dagen.

Til Søfart oplyser Jens Marquard Sørensen, at han ikke kan referere fra mødet, da det er underlagt fortrolighed, men for ham var der ikke tvivl om, at der blev videregivet information, der var beregnet til brug for arbejdsgiverne og ikke nødvendigvis i arbejdstagernes interesse.

- Som formand for en organisation er det min pligt at gøre opmærksom på, når der sker brud på de etiske normer, som vi arbejder under, når vi skal varetage medlemmernes interesser. Når vi vælger, at gå ud med historien skyldes det også, at vores research har vist, at der ikke er tale om et enkelt eksempel på, at Ole Philipsen har opført sig uetisk og videregivet informationer, der har været til nytte for arbejdsgiverne, men det er noget, der er sket gentagne gange, siger han til Søfart.

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Træpælene i gammel kajkonstruktion havde ét svagt punkt – og pludselig gav det efter for presset
Formodet pirat slipper for straf efter skud mod danske soldater
Port of Aalborg kickstarter overtagelse af containerterminalen med strategisk partnerskab
Analytiker: Bunden er faldet ud af containermarkedet
Østersøens vindkraft-bonanza sætter Rønne Havn under pres
Skal danske havne betale skat?
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.156