23948sdkhjf

Heftig vækststrategi i shippingfirma - tror på Esbjerg

Stor tro på Esbjerg i havnens største shippingfirma, som i virkeligheden dækker over en række forskellige forretningsområder, som også har med offshore at gøre

Blue Water Shipping har en meget stor tro på, at firmaet vil vokse i de kommende år i Esbjerg. Med de mange tiltag, der er i gang på vindenergi, olie- og gasområdet, vil der ifølge selskabets divisionsdirektør for Havn & Service, Per Jensen komme til at ske en hel del i Esbjerg.

- På transportsiden oplever vi jo, at der er en udpræget mangel på chauffører, og det vil formentligt sende flere uledsagede trailere ad søvejen. Ikke kun af den grund, men også den, at søvejen er en mere miljøvenlig måde at sende gods på, og det vil være stigende i takt med, at grønnere fremdrift finder vej til skibene, siger han over en kop kaffe en tidlig tirsdag morgen, sammen med COO, inden for Energi, Havn & Projects, Thomas Bek, til Søfart.

- Derfor forventer vi også at shippingaktiviteterne fremadrettet vil fylde mere på Esbjerg Havn, tilføjer han.

BWS overtog for nogle år siden håndteringen af RO-RO gods med DFDS i Esbjerg, så her ruller en pænt stor aktivitet på havnen afsted.

De to er enige om, at såfremt man ikke havde haft en pandemi samt effekterne fra den efterfølgende russiske Ukraine invasion, så ville selskabets Esbjerg RORO aktiviteter have oplevet fremgang.

Andre områder går frem

BWS beskæftiger ca. 400 medarbejdere i Esbjerg, hvoraf godt 100 er direkte involveret i havneaktiviteter, derudover beskæftiger BWS ca. 100 løst ansatte havnearbejdere.

Shippingaktiviteter er en ting, men der er i BWS også en række andre aktiviteter, såsom olie og gas, som på grund af de høje energipriser, nu virkelig kommer i efterspørgsel. Og ikke mindst de store planer for Esbjerg som knudepunkt for mange af aktiviteterne i Nordsøen, både for så vidt olie og gas, men for en del af offshore vindenergiens vedkommende, så er der ingen tvivl i de to’s sind om, at Esbjerg bliver en endog meget travl havn.

- Vi er jo med i forskellige typer af offshore aktiviteter, og her ser vi på sigt nogle ganske betydelige vækstmuligheder, både for os som virksomhed, men også for Esbjerg Havn, siger Thomas Bek.

Vi er jo med i forskellige typer af offshore aktiviteter, og her ser vi på sigt nogle ganske betydelige vækstmuligheder, både for os som virksomhed, men også for Esbjerg Havn Thomas Bek, COO, Energi, havne og projekter, BWS

Nye aktiviteter

Et nyt olie/gasfelt i Nordsøen er ved at komme i gang. Det hedder ”Solsort” og drives af INEOS.

- Udover det, så arbejder vi jo med andre projekter med base i Esbjerg. Det gælder eksempelvis termiske løsninger, hvor der på land bores ned efter varmt vand som vil kunne forsyne rigtigt mange boliger med varme flere steder i Danmark, fortæller Thomas Bek.

Et andet område er CCS- Carbon Capture Storage, som oversat betyder at gemme CO2 i undergrunden.

- Vi er lige nu involveret i et større projekt i Nordsøen i samspil med en række andre virksomheder. Det er stort, og endnu ikke helt færdigudviklet, men det har et meget stort potentiale, erklærer de to.

Venter på vind

Selvom der er gang i mange store planer, så er Esbjerg på mange måder i en slags vakuum, for det hele skal jo lige skubbes i gang.

- Vindmølleproducenterne venter jo faktisk på, at ordrerne kommer ind. I øjeblikket ser vi i stedet nedskæringer, fordi der går et stykke tid fra planerne er vedtaget, til de kan realiseres. Alle er sådan set klar, men de konkrete ordrer mangler, siger Per Jensen til Søfart.

Vindmølleproducenterne venter jo faktisk på, at ordrerne kommer ind. I øjeblikket ser vi i stedet nedskæringer, fordi der går et stykke tid fra planerne er vedtaget, til de kan realiseres. Alle er sådan set klar, men de konkrete ordrer mangler Per Jensen, Global director, havne service

Når det gælder investeringer i havneoperation, så har Blue Water Shipping igennem de senere år investeret mere end 200 mio. kroner – herunder også i Cuxhafen, Tyskland. Det er sket for at være med på forkant.

- Konkurrencen i shipping går blandt andet på at have det rigtige materiel. Det handler om de rigtige kraner og de rigtige trucks, og der er et udskilningsløb i gang, og har man ikke det rigtige grej til håndtering af godset, så det foregår effektivt og hurtigt, har man tabt på forhånd, siger han.

Koncernen har de seneste par år åbnet hele 13 nye kontorer spredt over hele kloden – Alene i Australien er åbnet fire nye kontorer til at huse selskabets aktiviteter. Og det er sket midt under pandemien, hvilket har været udfordrende, da det meste er foregået på afstand og via Teams-møder, men man har formået at skabe stærke relationer på tværs af den voksende organisation.

Havnelov trænger til fornyelse

De to er enige om, at den gældende havnelov trænger til lidt fornyelse.

- Der er en potentiel skævvridning i konkurrencesituationen. For at virksomhederne på havnene kan skabe vækst og innovation er det også meget vigtigt med gode rammevilkår og ikke mindst tillid. Derfor bør havneloven bør i højere grad sikre og en klar rollefordeling mellem de offentlige havneadministrationer og de private virksomheder. Hvis offentlige aktører har mulighed for at forvride konkurrencen over for private, så trækker virksomhederne sig – og det giver færre investeringer, og mindre vækst og innovation, siger Thomas Bek. Han lægger dog vægt på, at der er et meget fint og udviklende samarbejde med havneledelsen i Esbjerg..

Om BWS i Esbjerg

Blue Water Shipping har alene i Esbjerg 0,5 mio. m2 areal. Selskabet har 50.000 m2 pakhus og 20.000 kvm kontor på havnen i den vestjyske havneby.

Koncernen har åbnet 13 nye kontorer på verdensplan, heraf alene fire nye kontorer i Australien.

Selskabet har investeret kraftigt i Cuxhafen, hvor 200 mio. kroner er brugt på materiel, kraner og trucks samt nye anlæg.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Så har Næstved Havn fundet sin ny havnedirektør
Hovhov, skibe skal da ikke i CO2-kvotehandel før lastbiler
Lov om jernbaner redder julen i USA - men fagforeninger er vrede
Kindkys og whisky-spyt på skoleskib: Chef var fuld og husker ikke episoderne
NGO får medvind mod rederiers fragt af plastaffald ud af Europa
Adstadigt var tempoet, da gigant-nacelle skulle ned til havnen
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.172