23948sdkhjf

Esbjerg-virksomhed baner vejen for emissionsfri landstrøm

Esbjerg havn har udviklet sig til et Power to X-mekka, hvor drømmene om en CO2-neutral skibsfart så småt er ved at blive til virkelighed. Midt i dette har en lokal teknologivirksomhed vundet en fornem innovationspris i deres rolle for at gøre landstrøm både grønt, nemt og bekvemt

Politikerne kan ikke få nok af at tale om miljø, klima og løfter om vindmøller og Power to X.

Godt hjulpet på vej af en energikrise er den grønne omstilling virkelig kommet på dagsordenen. Hos CS electric, der laver energioptimerende løsninger til blandt andet skibsfarten, er gryderne virkelig i kog.

CS electric oplever for eksempel stor succes med deres såkaldte ECOPAC Converter.

Converteren kan konvertere strøm fra det eksisterende net, men også fra alternative grønne forsyningskilder, således det bliver tilpasset forbrugeren. For eksempel kan det bruges til landstrøm til skibe.

Gert Andersen er Senior Sales Manager hos CS electric, han forklarer:

Energi, uanset om det er direkte fra nettet, lagret energi eller kombineret, tilpasses de forskellige tilsluttede forbrugere for eksempel skibe eller havnerelateret udstyr. Løsningen, vi leverer til Esbjerg Havn, er designet med en kombination af tre hovedforsyningskilder, henholdsvis. nettet fra land, batterier samt brændselsceller.

Så konverteringen kan være en jævnstrømsspænding fra brændselsceller til en vekselsstrømsspænding, som skibene ofte skal bruge.

Muligheden for at tage grønt produceret brint og lave det om så det kan bruges i landstrømsanlæg betød, CS electric i samarbejde med brændselscelle-virksomheden Ballard vandt konkurrencen ZeroEmission@Berth for nylig.

Christian Fuglsang er Manager Marine i CS electric. Han glæder sig over prisen, men siger, at behovet ikke nødvendigvis kommer direkte fra rederne, men fra forbrugerne. I sidste ende altså den almindelige borger:

- Det drejer sig jo om stigende krav fra vores kunders kunder om at have et green footprint, siger han

Udfordringen med Power to X

Som udgangspunkt kan elektricitet ikke lagres, men skal bruges i det øjeblik, den opstår. Derfor ser man til tider vindmøller stå stille i blæsevejr. Simpelthen fordi der ikke er grund til at lade dem rotere, hvis der ikke er forbrugere på elnettet til den strøm, der bliver produceret.

Selvom elektricitet ikke kan lagres, kan det omdannes til noget andet. For eksempel brint eller metanol, og det kan lagres. Deraf kommer navnet ”Power to X”, fordi man omdanner strøm til et andet medie.

Når det en sjælden gang ikke blæser, har man så lagret energi i form af brint, som kan omdannes til strøm, hvor og når behovet måtte opstå.

CS electric har udviklet ECOPAC Converter, som altså kan omforme elektriciteten, så den passer på skibets elnet.

Slipper for lange, tykke kobberkabler.

Incitamentet for grønnere transport af gods kommer til dels fra kunderne, som gerne vil have fragtet sine varer så miljøvenligt som muligt.

-Der er nogle havne, hvor infrastrukturen på det lokale elnet ikke er forberedt til at servicere skibe med landstrøm endnu. Der kan man bruge ECOPAC Converter sammen med for eksempel en brintløsning, som kan levere grøn strøm helt ude på kajkanten. Så slipper havnen for at grave kabler ned, og havnen opnår samtidig en større fleksibilitet, siger Gert Andersen.

Christian Fuglsang fortæller, der i princippet ikke er en øvre grænse for Converterens kapacitet.

-Men på et tidspunkt går man selvfølgelig på kompromis med den mobilitet, der er i Converteren. Jo større anlægget er, jo svære er det at flytte. Så når man op i megawatt-størrelse fylder anlægget en del, siger han

Anlægget kan altså bruges til coastere eller skibe, hvor det kun er et spørgsmål om, at der er forbrugere i apteringen. Men at levere strøm til et helt krydstogtskib, der skal lidt større anlæg til. 

Teknologien er mobil

CS electric har også erfaring med at flytte ECOPAC Converter om bord på skibene for at kunne opfylde energibehovet under sejlads:

-Man kan også bruge converteren til at gøre en given energikilde, for eksempel batterier til et supplement til hovedfremdrivning, siger Christian Fuglsang.

Interessen for landstrøm har været støt stigende, siden IMO begyndte at stille krav til skibes designindex også kendt som EEDI (energy efficiency design index)

-Der er stillet et krav om, at skibene skal reducere deres CO2-udledning jf.  indekset. Disse krav effektueres fra 1/1 2023 og evalueres igen i 2026, målet er at reducere CO2-udledningen med 40% i 2030 og 70% i 2050. Indekset udregnes efter CO2-udledningen pr. flyttet tons gods over tilbagelagt sømil, derfor ser vi en stigende interesse for bæredygtige energioptimeringsløsninger samt landsstrøm, siger Christian Fuglsang.

Gert Andersen tilføjer:

-De fleste af vores marinekunder lever af at flytte varer fra A til B. Redernes kunder skal kunne redegøre for produktets CO2-aftryk. Der indgår transporten også.

Lys Fremtid

 Søfart har tidligere kunne berette om, hvordan landstrøm kommer tættere og tættere på at blive et lovkrav flere steder i verden.

Således burde der være nok at lave for Esbjerg-virksomheden, der har hovedsæde lige midt i klyngen af Power to X virksomheder og den kommende udskibning af vindmølleelementer til Nordsøen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Rådet for Grøn Omstilling: Det bliver 'wild west', hvis miljøovervågningen stopper
Scandlines forstærker leje i Rødby til emissionsfri færge
Covid-19 afbryder krydstogt til Bali
Søofficer idømt bøde for at kysse aspiranter på skoleskib
Sejlede hele verden rundt med ØK-skibe
Så har Næstved Havn fundet sin ny havnedirektør
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.172