23948sdkhjf

SF parkerer kattegatforbindelse med et endeligt nej

Støttepartiet har længe været skeptisk. Nu siger SF endeligt nej til en forbindelse mellem Røsnæs og Aarhus

SF dropper nu at støtte en kattegatforbindelse mellem Røsnæs på Vestsjælland og Aarhus.

I juni meldte regeringen ud, at forundersøgelsen ikke gav anledning til at fortsætte. Regeringen ville dog ikke svare på, om forbindelsen dermed var droppet.

SF er mere klar i mælet.

- Vi er dybt, dybt bekymrede for klimakonsekvenserne af det her projekt. For ikke at nævne påvirkningen af den smukkeste natur på Røsnæs og Samsø, samt havbunden.

- Vi har brug for mere natur, hvor biodiversiteten kan trives, ikke mindre, siger SF-formand Pia Olsen Dyhr i en skriftlig kommentar.

I 2018 blev den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti enige om at udmønte 60 millioner kroner til at gennemføre forundersøgelsen, som ikke gav anledning til at gå videre.

SF har fra begyndelsen været skeptisk, mens flere mulige linjeføringer over og udenom Røsnæs og Samsø er blevet undersøgt.

- Store anlægsprojektet kan være visionære og bidrage til klimaløsninger, biodiversitet og svar på mange andre store udfordringer, som vi står med nu og i fremtiden. Se bare hvad Storebæltsbroen har gjort for Danmark, samtidig med at den har givet nye levesteder for biodiversitet i Storebælt.

- Det er bare slet ikke den vej kattegatprojektet går, siger Pia Olsen Dyhr.

Der er også foretaget flere undersøgelser af konsekvenserne for miljøet.

Det er særligt de miljømæssige påvirkninger, der trækker ned for SF, som peger på, at den massive brug af jern og beton vil have store negative påvirkninger af miljøet.

Økonomisk mener partiet heller ikke, det er forsvarligt med et anlægsprojekt af den størrelse lige nu.

- Der hænger sorte, økonomiske skyer i horisonten, så det er ikke nu, vi skal ud og hælde 200 milliarder ned i et projekt, der har mange spørgsmål forbundet med sig, siger Pia Olsen Dyhr.

Enhedslisten er også imod projektet, mens De Radikale har erkendt, at projektet står stille.

Formålet med projektet er kortere rejsetid mellem København og Aarhus. Med en forbindelse over Kattegat vil bilister kunne rejse mellem de to byer på omkring to timer, mens det tager knap tre timer i dag.

Der er også lokal modstand mod forbindelsen.

Beboere i Jylland, på Samsø og omkring Kalundborg har samlet sig i fem lokale foreninger for at protesterer mod broen i hver deres lokalområde.

Forbindelsen vil gå gennem deres lokalområde, og det vil gå ud over beskyttede naturområde, mener de.

Transportminister Trine Bramsen (S) har afvist at stille op til interview.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141