23948sdkhjf

Organisationer: - Alle må kunne se, at der er noget galt

- Rederierne tjener milliarder, mens vi andre bløder. Europa-Kommissionen må revidere sine konkurrenceregler for containerskibsfarten, lyder kravet fra 10 internationale erhvervsorganisationer 

Ti brancheorganisationer, der repræsenterer transportkøbere, speditører og havne kræver, at EU reviderer den nuværende gruppefritagelsesforordning, som gælder for konsortier i containerskibsfartsindustrien.

Forordningen fritager containerrederier fra mange af EU’s kontrolmekanismer og giver dem mulighed for at udveksle oplysninger med henblik på at forvalte antallet og størrelsen af de indsatte skibe samt hyppigheden og tidspunktet for afgange på handelsruter rundt om i verden.

Forordningen blev fornyet i 2020 – og lige siden har virksomheder og andre parter i forsyningskæden lidt under de enorme forstyrrelser, der har hersket i containerskibsfartens bevægelighed for varer, mener de ti brancheorganisationer, som blandt andet omfatter den europæiske speditørforening Clecat, og den det internationale FIATA.

- Mange afgange er blevet aflyst, skibene er blevet omdirigeret til andre havne, og flere havne er blevet sprunget over med kort varsel, lyder kritikken fra organisationerne, som også omfatter flere havnesammenslutninger.

- Siden 2019 er fragtraterne mere end firedoblet på mange af ruterne ruter, fortsætter kritikken.

- Både pandemien og uroen i forsyningskæderne har medført nedlukninger på produktionen af varer og skydningerne i efterspørgslen; men skibsfartens har i samme periode genereret overskud på mere end 186 milliarder dollars alene i 2021.

- Det er sket på bekostning af resten af forsyningskæden. Alle må kunne se, at noget er galt.

- Fordelene ved at kunne unddrage sig den generelle konkurrenceret, som rederierne gør, er ikke retfærdig, konkluderer organisationerne, som mener, at gruppefritagelsen bør tages op til fornyet overvejelse hurtigst muligt.

I deres brev til EU-Kommissionen peger organisationerne på, at Federal Maritime Commission i USA allerede i maj fik gennemført en ny Ocean Shipping Reform Act, der adresserer mange af problemerne og klagerne over containerrederierne.

- En revision af forordningen vil gøre det muligt for alle interesserede parter at fremlægge dokumentation og argumenter for, hvordan EU bør handle for at sikre, at markedet for containerskibsfart fungerer på en måde, der er retfærdig og gennemsigtig for alle parter i forsyningskæden.

- Og det er ikke for sent at gå i gang nu. Den nuværende forordning udløber til april 2024, og man skal have tilstrækkelig tid til at overveje og gennemføre ændringerne, slutter organisationen deres brev til EU-Kommissionen.

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141