23948sdkhjf

Faaborg Værft bygger sin femte elfærge til den svenske skærgård

Medarbejderne på Faaborg Værft A/S er gået i gang med endnu en grøn elfærge, som skal sejle i den svenske skærgård. 

Det er værftets femte elfærge, som er leveret fra værftet i det sydfynske, som kommer til at sejle i svensk farvand. Hvor de fire tidligere elfartøjer til Sverige er leveret til samme rederi i Stockholm, så er den femte kontraheret af Ö-Varvet til levering til rederiet Gunnars Båtturer och Charter, Öckerö i Göteborg området.

Den nye elfærge bliver bygget efter samme design som de tidligere færger, som værftet har leveret til Sverige. Fremdriften af skibet, som kan medtage 150 passagerer, er 100 procent eldrevet fra skibets batteribank, som består af lithium batterier.

Hoveddata

Længde o.a. 27,30 meter

Bredde 7,00 meter

Dybgang 1,40 meter

Passagerkapacitet 150 passagerer.

Servicehastighed 9,3 knob

Topfart 11 knob

Fremdrivningsmotorer 2 x 160 kW

Bugpropeller 53 kW

Gode erfaringer

Erfaringerne fra de første elfærger, som Faaborg Værft A/S har bygget, hvor den første blev leveret tilbage i 2014, er, at selv om elfærgerne er dyrere i indkøb, så er merudgiften tjent hjem efter ca. 4 år, fortæller værftsdirektør Jan Mortensen i en pressemeddelelse. 

Samtidig med en væsentlig økonomisk besparelse, så bidrager elfærgerne til en renere luft i byerne, hvor de sejler fra og til samtidig med at co2 udledningen er lig med nul.

- Det der er det mest interessante ved det hele, nu da der er gået nogle år fra vi leverede den første elfærge for 8 år siden, er, at skibet sejler perfekt endnu. Batteripakken er stadig fuldt intakt og man har faktisk ikke haft nogle nedbrud, der er værd at tale om, siger Jan Mortensen.

Elfartøjer er fremtiden

Faaborg Værft A/S har gennem de senere år leveret fartøjer, som udelukkende har el som fremdrift samt en række skibe til de tyske kanalmyndigheder, hvor fremdriften består af hybridanlæg. Den nye teknologi har nu bevidst, at den er både holdbar, en økonomisk gevinst for rederierne og en stor gevinst for miljøet, lyder det fra Jan Mortensen.

- Eldrevne fartøjer er den vej, som vi ser udviklingen gå i retning af. Vi har kun fået positive tilbagemeldinger på de el- og hybridfartøjer, vi har leveret de seneste 8 år, siger Jan Mortensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109