23948sdkhjf

EU's ministerråd med på CO2-kvoter til skibe

EU's kvotehandelssystem ETS er et skridt nærmere at blive ført ud i livet. 

ETS’en skal drive reelle reduktioner samt kunne håndhæves Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

ETS står for Emissions Trading System, og det vil være nyt, at skibes udledninger bliver regnet med.

Natten til onsdag blev Ministerrådet i EU enige om deres holdning til ETS’en, og nu er vejen banet for de endelige forhandlinger i efteråret mellem Ministerrådet, Parlamentet og Kommissionen.

Mange andre industrier har været omfattet af ETS’en gennem mange år, men det er første gang, at skibsfarten bliver underlagt en pris på udledningerne. Skibsfarten er alt andet lige noget mere kompliceret at regulere end f.eks. fabrikker på land. Skibene flytter sig og opererer ofte globalt. Dertil kommer en særlig ejerstruktur, som fordrer fokus på håndhævelse.

Det skriver brancheorganisationen Danske Rederier, som har været tæt involveret i arbejdet, da forslaget blev skrevet og nu forhandlet i Parlamentet og Rådet. 

Ifølge organisationen er to helt centrale stik er blevet hevet hjem, nemlig  at ETS'en skal kunne håndhæves, og brændstoffers fulde klimaaftryk medregnes.

- ETS’en skal drive reelle reduktioner samt kunne håndhæves. Det synes jeg afspejles i den position, som medlemslandene nu er blevet enige om, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

Hun fortæller videre, at en af de vigtigste ting, Rådet har taget til sig, er, at man forholder sig til brændstoffers fulde klimaaftryk og samtlige drivhusgasser hele vejen fra produktion til afbrænding. 

- Det er vigtigt, da de nye e-fuels er dyrere, og derfor skal det kunne betale sig, at anvende vedvarende energi i produktionen. Det vil være med til at understøtte udviklingen og brugen af e-fuels, som også er grundstenen i Danmarks PtX-strategi og ikke mindst de seneste politiske aftaler om udvidelse af havvind. Dejligt, at man fra dansk side lykkedes med at løfte et svært emne op på dagsordenen, siger Maria Skipper Schwenn.

I efteråret begynder de endelige forhandlinger om kvotehandelssystemet. Det er Europa-Parlamentet, EU-Kommissionen og EU’s Ministerråd som ved trilog-forhandlingerne skal færdigforhandle kvotehandelssystemet, som indtil videre skal træde i kraft i 2023.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109