23948sdkhjf

Entreprenør erkender forsinkelse på Storstrømsbroen

Bygherren har allerede varslet det, og nu siger entreprenøren det samme. Storstrømsbroen er rigtig nok forsinket igen

Da bygherren på Storstrømsbroen i december meddelte, at broen ville være forsinket med mindst ét år ekstra til slut-2025 for biler og 2027 for tog, blev det mødt med uenighed fra entreprenøren, som holdt fast i at kunne aflevere vejbanerne i midt-2014.

Nu erkender entreprenøren Storstrøm Bridge Joint Venture, SBJV, at der er brug for mere tid, skriver TV2 Øst.

- Det er rigtigt, at vores arbejdsplan er blevet udskudt "et par måneder", siger pressetalsmand Christian Lemvigh til tv-stationen og fortæller, at det betyder en forventet færdiggørelse i starten af 2025.

Situationen i Ukraine kan dog vise sig at få betydning for tidsplanen, har entreprenøren adviseret Vejdirektoratet om ifølge TV2 Øst. Det ændrer indtil videre ikke ved Vejdirektoratets forventning om, at SBJV først kan få Storstrømsbroen gjort færdig slutningen af 2025, skriver mediet.

Krav på 2 mia. kr.

Storstrømsbroen skulle oprindeligt være klar til biler i 2022.

I 2020 blev åbningen udskudt til 2023 og 2024 for togtrafik.

Året efter blev åbningen rykket endnu engang til 2024 for bilister og 2026 for togpassagerer. 

Tonen fra Vejdirektoratet skiftede så atter engang til pessimistisk i december, efter en granskningsrapport fra Cowi som beskrev, at arbejdet på broen formentlig gik for langsomt til, at SBJV kunne holde 2024-tidsplanen.

Det er rigtigt, at vores arbejdsplan er blevet udskudt "et par måneder" Pressetalsmand for SBJV Christian Lemvigh til TV2 Øst

Vejdirektoratet har varslet dagbøder mod SBJV, som vil træde i kraft i første halvdel af 2023, og entreprenøren kan derfor - ud fra sin egen tidsplan om at aflevere i starten af 2025 - se ind i knap to års dagbøder. 

SBJV har kvitteret med et krav mod Vejdirektoratet på intet mindre end omkring 2 mia. kr. for ”tekniske forhold og forsinkelse med ønske om kompensation”.  Et krav bygherren er uenig i. 

- Når vi skrålæser ned, har vi svært ved at genkende, at vi skulle have været årsag til det, entreprenøren har fremlagt, sagde anlægsdirektør Erik Stoklund Larsen til Licitationen i februar.

Broen mellem Falster og Masnedø skal erstatte den eksisterende Storstrømsbro, som rives ned, når den ny står klar.

Byggeriet er flere gange løbet ind i problemer, og entreprenøren er særligt under coronapandemien blevet udfordret af forsinkede leverancer og af ikke at kunne skaffe medarbejdere nok på grund af indrejserestriktioner.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.14