23948sdkhjf

Semco Maritime klar med nyt design til Project Greensand

Den danske virksomhed Semco Maritime har nu færdiggjort designet til pumpesystemerne der skal sørge for, at der kan lagres CO2 i Nordsøens undergrund i forbindelse med Project Greensand

Semco Maritime er nu klar med det design, der lægger grundlaget for at pumpe flydende CO2 i forbindelse med Project Greensand. Ingeniører og teknikere fra Semco Maritime har siden januar sidste år været tilknyttet Project Greensand, der arbejder for at lagre CO2 i den danske del af Nordsøen og levere et markant bidrag til den grønne omstilling i Danmark.

Vi er glade for, at Semco Maritime har sagt ja til at deltage i Project Greensand. De kommer med mange års erfaring med at transportere og sikre CO2, og deres bidrag er afgørende for projektet Søren Reinhold Poulsen, Project Director hos Project Greensand

- I Semco Maritime er vi både glade og stolte over at være en del af Project Greensand, hvor vi arbejder for at lagre CO2 i den danske undergrund. Vi har de sidste 40 år arbejdet med at designe og udvikle løsninger til offshore-operationer. Med Project Greensand får vi mulighed for at udvikle vores kompetencer yderligere. De kompetencer vil vi gerne sætte i spil til gavn for klimaet, siger Anders Benfeldt, Senior Vice President for Oil & Gas hos Semco Maritime.

Den esbjergensiske virksomhed, Semco Maritime, har mere end 40 års erfaring med operationer offshore. Senest har Semco Maritime designet struktur og låsesystem der skal fastspænde CO2-containerne til det skib, der skal fragte flydende CO2 fra Antwerpen til Project Greensands lagringssted i den danske del af Nordsøen. 

Samtidigt har Semco Maritime arbejdet intensivt på at udvikle designet til det pumpesystem, der skal transportere den flydende CO2 fra containerne via platformen Nini West i den danske del af Nordsøen og 1.800 meter ned under Nordsøens havbund, hvor CO2'en skal lagres permanent i et reservoir af sandsten.

Fokus på genanvendelse

Med et færdiggjort design af struktur og pumpesystemer, er Semco Maritime klar til at begynde produktionen af systemet. Det vil foregå lokalt på Semco Maritimes lokaliteter i Esbjerg. Efter færdiggjort produktion vil Semco Maritime stå for at montere udstyret på skibet.

- Vi er glade for, at vi gennem produktionen og samling af udstyr kan være med til at fastholde arbejdspladser lokalt her i Esbjerg, siger Anders Benfeldt.

Designet af pumpesystemet til transporten af den flydende CO2 er nyudviklet. Semco Maritime har valgt en kombination af at købe og leje selve udstyret til dette formål.

Om Project Greensand

Project Greensand arbejder i pilotfasen målrettet for at udvikle og demonstrere, hvordan Danmark kan lagre CO2 under havbunden i den danske del af Nordsøen. Konsortiet består af 23 virksomheder og organisationer, der samarbejder for at levere et markant bidrag til den grønne omstilling i Danmark gennem lagring af CO2 under havbunden i Nordsøen.

I december 2021 tildelte EUDP Project Greensand 197 mio. kr. med henblik på netop at udvikle og demonstrere CO2-lagring i Nordsøen. Projektet er i øjeblikket i pilotfasen - fase 2 - hvor lagringsprocessen udvikles, demonstreres og monitoreres.

- Det giver mening at genanvende de ressourcer, der kan genanvendes i forbindelse med pumpesystemerne - både fra et klimamæssigt og økonomisk synspunkt, siger Anders Benfeldt.

Det færdiggjorte design fra Semco Maritime er en del af det fremskredne arbejde med Project Greensand, hvor der tidligere er sikret tankcontainere og skib, så den første CO2 efter planen, kan fragtes til det kommende CO2-lager under Nordsøens havbund.

- Vi er glade for, at Semco Maritime har sagt ja til at deltage i Project Greensand. De kommer med mange års erfaring med at transportere og sikre CO2, og deres bidrag er afgørende for projektet. Det er glædeligt at se, hvordan virksomheders tidligere erfaring og evne til innovation kan gå hånd i hånd i et projekt som dette, siger Søren Reinhold Poulsen, Project Director hos Project Greensand.

Alt dette sker som en del af pilotfasen på Project Greensand, der arbejder for at udvikle og demonstrere, hvordan der kan lagres CO2 i den danske del af Nordsøen, som et led i den grønne omstilling.

Tidslinje

2021-2023: Pilotfasen er i fuld gang, hvor lagringsprocessen udvikles, demonstreres og monitoreres. Den første flydende CO2 sejles til Danmark i løbet af denne fase: CO2'en til pilotprojektet kommer fra fabrikken Ineos Oxide i Belgien, hvor der i forvejen indfanges CO2. Den gøres flydende og sejles i særlige containere til Nini West-platformen i Nordsøen. Her sendes CO2'en ned gennem en eksisterende brønd dedikeret til injektion af CO2. 1.800 meter under havbunden når CO2'en frem til et reservoir af sandsten, hvor den lagres permanent.

2022-2025: Lagringskapacitet op til 1,5 mio. tons CO2 om året: Lagringsområdet udvides til feltet Nini Main. Her fragtes CO2'en på særlige skibe, der kan transportere mere CO2 end containerne i pilotprojektet. CO2'en overføres via et pumpesystem til Nini platformen og pumpes derefter ind i sandstensreservoirerne gennem nyetablerede CO2 injektionsbrønde.

2025-2030: Lagringskapacitet op til 8 mio. tons CO2 om året: I denne fase udvides lagringsområderne til at omfatte den såkaldte "Siri Fairway". Det omfatter de resterende felter i Siri-området, så lagringskapaciteten potentielt når op til 8 millioner tons CO2 om året.

Kilde: Semco Maritime

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.172