23948sdkhjf

NGO beskylder ophugningsfirma for dårlig sikkerhed

Shipbreaking Platform, der holder øje med sikkerheden for medarbejdere i ophugningsfirmaer, beskylder Kabir Steel Re-Rolling Mills for at manglende sikkerhed

Strandene i Bangladesh bruges blandt andet til ophugning af skibe, der har udtjent deres pligt på havet. Et af firmaerne, Kabir Steel Re-Rolling Mills (KSRM), beskyldes nu af interesseorganisationen Shipbreaking Platform for at sløse med de ansattes sikkerhed.

Arbejdet udføres ofte af dårligt uddannede og dårligt udstyrede arbejdere, der ifølge interesseorganisationen har ført til at seks ansattes død de seneste par år. Yderligere syv er blevet kvæstet under arbejdet med at skære de gigantiske skibe i stumper og stykker. Det skriver gCaptain.

- Alle virksomheder har en forpligtelse til at sikre, at arbejdsforholdene er i orden i hele deres forsyningskæde. KRSM's gentagne undladelse af at beskytte sine arbejdere mod de mange risici, der er forbundet med ophugning af skibe, har resulteret i seks menneskers død og såret mindst syv yderligere siden 2020. Det burde være yderst bekymrende for enhver virksomhed, der hævder at tage miljømæssige, sociale og lovmæssige (ESG) spørgsmål seriøst at blive forbundet med sådan rystende praksis, fortæller Ingvild Jenssen, administrerende direktør hos NGO'en Shipbreaking Platform til gCaptain.

NGO-boss: Fortsat ingen undskyldning for at ophugge skibe på en strand i Sydasien

Ifølge NGO’en har KRSM flere gange fået påbud fra de lokale myndigheder om at sikre arbejdsforholdene for de ansatte.

NGO-status på Asiens ophugningsstrande: To dødsfald og tretten alvorlige ulykker i seneste kvartal

Ud af 18 ulykker, der har fundet sted på bangladeshiske skibsophugningsværfter siden starten af ​​2022, har seks fundet sted på værfter, der tilhører KSRM, oplyser Shipbreaking Platform.

KRSM afviser i Tradewinds, at de sløser med sikkerheden, og har analyseret, hvad der ligger bag oplysningerne i Shipbreaking Platforms rapport.

Ifølge analysen har Kabir Steel Limited haft ialt 374.400 manddage i perioden med to ulykker og at et dødsfald, der fandt sted den 1. februar 2022, ikke var arbejdsrelateret, men inkluderet i statistikken alligevel. En andens medarbejders død, som optrådte i Shipbreaking Platforms opgørelse, skyldtes sygdom og var ikke en arbejdsulykke.

Minister i samråd om ophugning af skibe i Indien

Et andet af KRSM’s værfter har arbejdet 417.400 mandtimer i perioden og haft seks ulykker og ifølge KRSM var en dødsulykke, som var med i statistikken fra Shipbreaking Platform, ikke arbejdsrelateret.

Kabir-gruppen, der ejer KRSM, oplyser endvidere, at ud af 1.053 arbejdsrelaterede dødsulykker på arbejdspladser i Bangladesh var 12 relateret til skibsophug i 2021.

- Vi er helt enige om, at ophugning indebærer højere grad af risici, da nedbrydning er top-down, hvor muligheden for at miste sikkert fodfæste er større, mens det i skibsbygning er bottom-up, fortæller Kabir Groups direktør Mohd Mehrul Karim til Tradewinds.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.173