23948sdkhjf

DNV godkender hydrogensystem til skibe

Sikkerheden er nu så meget på plads i brugen af brint til produktion af el, at DNV har givet sin første godkendelse af et brintbaseret energisystem

Den norske regering har besluttet at krydstogter i landets smukke fjorde skal være emissionsfrie fra 2026, hvilket har sat gang i udviklingen af skibe, der bruger alternative brændsler. En mulighed er anvendelse af brint til produktion af strøm, der kan lade batterier op til elektriske motorer. Det er blandt andet princippet i krydstogtrederiet Hav Groups emissionsfrie kystskibe, der er under udvikling, og selskabet har netop fået DNV’s godkendelse af Hav Groups brintbaserede energisystem til opladning af batterier.

Gunnar Larsen, CEO for Hav Group, er glad for godkendelsen fra DNV som han betegner som en milepæl i udviklingen af emissionsfri krydstogtsejlads.

- Det er en meget kompleks og udfordrende opgave at få et brintbaseret energisystem til at fungere. Det er resultatet af fire års samarbejde med interne og eksterne partnere i FreeCo2ast-projektet med rigtig god opbakning fra DNV. Deres rådgivning har været en forudsætning for at opnå godkendelse inden for alternativt design, siger Gunnar Larsen til tu.no.

Nyt kystpassagerskib løb med Next Generation Ship Award’en

Hav Group har allerede modtaget to emissionsfrie skibe, med batteripakker på 6,1 MWh fra Corvus og bruger ren gas (LNG) som brændstof. Skibene er designet med henblik på at indsætte brinttanke og brændselsceller på et senere tidspunkt, skriver tu.no. Blandt andet er 'Havila Capella' designet til at få plads til det nye brintbaserede energisystem.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078