23948sdkhjf

Vagtchef på forlist fregat sigtet for uagtsomhed

Rigsadvokaten i Norge har udstedt en tiltale mod navigatøren med ansvar for fregatten 'Helge Ingstad', der sank efter et sammenstød nord for Bergen i 2018.

Vagtchefen på broen er sigtet for "uagtsomt forvoldelse af søskade og overtrædelse af militær straffelov", hedder det i pressemeddelelsen fra Rigsadvokaten.

Det skriver mediet VG, efter at Bergens Tidende meldte nyheden ud først.

Alle 137 personer, der var på fregatten, overlevede natten til den 8. november 2018. Men fartøjet til en værdi af 4,3 milliarder norske kroner gik tabt.

Rigsadvokaten "har konkluderet, at den dominerende årsag til sammenstødet var uagtsom navigation om bord på KNM Helge Ingstad".

På selve ulykkesnatten var den ansvarlige på 'Helge Ingstad' en vagtchef med begrænset erfaring. Han havde også travlt med at træne på broen.

Vagtchefen havde kun haft ansvaret for at lede fregatten i otte måneder.

Havarikommissionens rapport afslørede, at 'Helge Ingstad' ikke anede, at fregatten var på kollisionskurs med tankskibet 'Sola TS' uden for Stureterminalen i Hjeltefjorden.

Den tiltrædende vagtchef så heller ikke behovet for overvågning af farvandet på radar Havarikommissionen

Fatal misforståelse

Da tankskibet forlod terminalen, startede skiftskiftet på fregatten. Den indkommende og afgående sikkerhedschef diskuterede, hvad det lysende objekt kunne være.

Begge havde en klar idé om, at "genstanden" lå i ro nær land og ikke indebar nogen fare.

Den fatale misforståelse fortsatte, indtil kollisionen var uundgåelig.

- Den tiltrædende vagtchef så heller ikke behovet for overvågning af farvandet på radar, så længe vagtchefen var tryg ved sin egen forståelse af situationen, skriver kommissionen.

Da "objektet" - som var et 250 meter langt tankskib fyldt med råolie - blev antaget at stå stille, blev det ikke undersøgt nærmere eller fulgt på fregattens radarer.

Mandskab med begrænset kontrastsyn

På broen ved "Helge Ingstad" var vagtchefen, en vagtchef under uddannelse og fem unge menige. Bemandingen var normal. Det var også almindeligt for dem at lave navigationstræning.

Det blev ikke bedre af, at den ene af de to udkigsposter, på styrbord side, havde fået tilladelse til at gå til messen for at spise. Udkigsposten var først tilbage på broen to minutter før sammenstødet.

Tankskibet forlod Sture med projektører på dækket. Belysningen lignede en forlængelse af lysene fra terminalen. Navigationslanterner var svære at opfatte i lyshavet.

Set i bakspejlet er det også blevet afsløret, at to af de syv, der udgjorde brobesætningen denne nat, har begrænset kontrastsyn.

Uundgåelig indtil 38 sekunder før

38 sekunder før kollisionen var "point of no return", oplyser Havarikommissionen: Det var, da bromandskabet måtte kaste fregatten over til styrbord for at undgå en kollision.

Cirka 30 sekunder før kollisionen opdagede de, at den lysende genstand var et fartøj.

Det lykkedes aldrig bromandskabet at afværge sammenstødet.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.156