23948sdkhjf

Finnlines får første hybrid-ro-ro leveret

Med en ambition om at bygge det største, miljøvenlige fragtskib til transport i Østersøen har rederiet Finnlines netop fået leveret deres første hybrid-ro-ro.

Fragtskibet har fået navnet ‘Finneco I’ og er det  det første af tre ro-ro-skibe i Eco-klassen, der bygges på China Merchants Jinling Shipyard (Jiangsu) i Kina. Ifølge Finnlines vil det 238 meter lange fragtskib ‘Finneco I’ være i rutefart i juni 2022.

Konceptplanlægningen startede i 2018, og målet var at skabe det mest miljøvenlige fartøj, der nogensinde havde opereret i Østersøen. Ordren på tre ro-ro-skibe blev underskrevet i maj 2018, og konstruktionen af ​​det første fartøj begyndte i juni 2020.

Byggeriet af de to søsterfartøjer er også skredet frem. Det andet ro-ro-fartøj, ‘Finneco II’, blev søsat i august 2021, det tredje, ‘Finneco III’, i november 2021. Alle tre fartøjer vil blive sat ind i Finnlines' Østersø-, Nordsø- og Biscaytrafik i løbet af 2022.

Grønne fragter

Finnlines oplyser, at sammenlignet med de største skibe i nutidens Finnlines-flåde, vil lastkapaciteten for de hybride nybygninger stige med næsten 40%, da hvert fartøj kan transportere 5,8 km last. I praksis betyder det, at fartøjet kan medbringe cirka 400 trailere pr. tur.

Klassifikationsselskabet Rina har tildelt en ekstra klassebetegnelse "Green Plus" for fartøjets miljøpræstation. Fartøjet er blevet udstyret med totakts hovedmotorer, som har et lavere brændstofforbrug end firetaktsmotorer. Et luftsmøringssystem under kølen vil reducere friktions- og hydrodynamisk modstand og dermed reducere brændstofforbrug og emissioner. ‘Finneco I’ har en batteristrømbank på 5 MW, der genoplades under sejlads og 600 m2 solpaneler vil også generere strøm. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125