23948sdkhjf

Dansk værft i verdenspremiere med arbejdsbåd, der sejler eldrevet på foils

Det sydfynske værft Tuco Marine har gennemført testsejladser med en batteridrevet prototype af et arbejdsfartøj, der nærmest kan flyve på vandet uden at foruene luften med udstødningsrøg.

i løbet af de sidste år har Tuco sammen britiske Artemis Technologies med udviklet og bygget verdens første fuldt elektrisk foilende 11 meter arbejdsbåd.

Og det er helt særligt, fortæller værftets direktør i en pressemeddelelse.

- Det er en game changer. Ved at tilføje hydrofoilteknologi og dermed høj effektivitet er vi i stand til at overvinde barriererne omkring energilagring, som er det største problem i forhold at bygge hurtige både, der 100 procent elektriske, med tilstrækkelig rækkevidde, siger Jonas Pedersen.

Arbejdsbåden har fået de britiske godkendelser, fortæller Artemis' kommercielle direktør.

- Denne prototype, som er den første af sin slags i den kommercielle arbejdsbådssektor, er det største elektriske foliende fartøj i verden. 'Pioneer' har allerede opnået regulatorisk godkendelse efter at have fået udstedt en UK Loadline Exemption på grundlag af opfyldelse af MCA's Workboat Code gennem ækvivalens og streng risikovurdering og afdækning, siger Davidt Tyler i meddelelsen.

Prototypebåden har hydrofoils, flight-kontrolsystem, kulfiberskrog og en fuld elektrisk drivlinje. Det er kombinationen af disse teknologier, der gør det nye fartøj banebrydende for kommercielle fartøjer og arbejdsbåde, skriver parterne.

Det vil muliggøre en overgang til hurtig lav-emission sejlads, da hydrofoil-teknologien nedbringer fartøjets skrogmodstand radikalt, skriver de.

Tuco Marine forventer at kunne bruge teknologien i hele sin Prozero-serien af arbejdsbåde på mellem syv og 15 meter. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.648