23948sdkhjf

Ønsker scrubber-forbud i 2023 - rederierne vil have mere viden

Scrubbere til rensning af svovlholdig røg fra skibe bør forbydes, mener miljøorganisation, mens Rederiforeningen efterlyser mere viden om faren ved det sure vaskevand.

Nye IMO-regler fra 2020 har begrænset, hvor meget svovl skibe må udlede, når de sejler rundt eller ligger i havn. Svovlen kommer fra den olie, som skibene sejler på, og jo tungere den er, jo billigere er den, men desværre for miljøet indeholder den også mere svovl. For at overholde de nye miljøkrav kan skibene udstyres med såkaldte scrubbere, der renser røgen for svovl, inden den sendes ud i atmosfæren. Populært sagt giver man røgen et brusebad, inden den sendes ud. Det efterlader beskidt vaskevand - røggasvand, der oftest ledes direkte ud i havet, hvilket ifølge miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling er direkte skadeligt for havmiljøet og i sidste ende også for mennesker.

- Stop nu det her, det er vanvittigt. Løsningerne er tilgængelige og ligger på et sølvfad, skibene skal sejle på renere brændstoffer. Monterer skibe en scrubber, kan de bare fortsætte på tung bunkerolie. Ingen virksomheder på land ville få lov til at afbrænde noget af det mest forurenende bunkerolie og så bare vaske røggassen og lede det ud i naturen, siger Kåre Press-Kristenen, seniorrådgiver i luftkvalitet og klima i Rådet for Grøn Omstilling til Politiken.

Rådet ønsker, at der indføres et forbud mod udledning af røggasvand i de danske farvande fra 2023.

Tal fra miljøorganisationen ICCT viser, at der i slutningen af 2020 var monteret scrubbere på 4.341 skibe, men det tilsvarende tal for 2008 var tre skibe. Organisationen anslår at scrubberne udleder 10 milliarder tons spildevand årligt, skriver avisen.

Læs også: Scrubber-installationer i høj kurs: Antal er fordoblet

Over for Søfart uddyber Kåre Press-Kristensen:

- Vi er for længst forbi den tid, hvor man blot kunne bruge havet som losseplads for giftigt affald under antagelse af, at det fortyndes væk. Særligt når vi snakker de indre danske farvande, med lav vanddybde og lavt vandskifte, der er nogle af de mest belastede med skrubbervand. Vi mener, at det skal dokumenters, at en teknologi er ufarlig, før den markedsføres og anvendes. Ikke omvendt. Ellers får vi jo alle de store katastrofer - se bare på asbest. Det  blev også markedsført og anvendt uden en god risikovurdering - og først forbudt, da der var sket enorme skader. Der er jo masser af den slags eksempler indenfor miljøområdet, fortæller han.   

Kåre Press-Kristensen peger på, at skibene som alternativ kan sejle på let bunkerolie, som langt størstedelen af flåden allerede gør og mindske luftforureningen med partikelfiltre.

- Desuden er skrubbere jo kun designet for, at skibe fortsat kan anvende noget af verdens mest skadelige brændstof. Og for at få renere brændstoffer har alle jo meldt ud, at de traditionelle brændstoffer netop skal gøres meget dyrere - et forbud imod skrubbere ville netop gøre, at skibene skulle anvende dyrere brændstof og derved være en del af løsningen med de grønne brændstoffer, uddyber han. 

Miljøorganisationen får støtte af professor i marinbiologi Hans Ulrik Riisgård fra SDU:

- Man har flyttet bekæmpelse af luftforurening over til at blive et havforureningsproblem. Det udledte forurenede vand kan føre til forsuring og overgødsking af sårbare havområder, og de udledte olieforbindelser og tungmetaller kan give både akutte og kroniske skader, når de optages i havets organismer og måske ophobes i fødekæderne. Desuden kan olieforbindelserne give afsmag i fisk og skaldyr i selv meget lave koncentrationer, skriver han i en mail til avisen.

Læs også: Mærsk-topchef: ”Slut med scrubber – det er en forfærdelig ting”

Flere af vores nabolande har indført restriktioner mod udledning af røggasvand, mens der i Danmark kun er regler om, at det sure vand ikke må påvirke sårbare naturområder, havne m.m. på en negativ måde.

Læs også: "Slap nu af med uoplyst kritik af scrubbere"

Direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier, Maria Skipper Schwenn, oplyser over for Politiken, at det ikke er rederiernes opgave at påvise scrubbernes effekt på havmiljøet. 

- Vi overholder de regler, der er på området. Kommer der videnskabeligt grundlag, som ændrer reglerne om brug af scrubbere, så er vores medlemmer klar til at efterleve dem, siger hun til avisen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109