23948sdkhjf

Bestiller største bilskibe der kan sejle på ammoniak

Det norske rederi Höegh Autoliners har bestilt fire bilskibe, der kan sejle på ammoniak og transportere op til 9.100 biler.

Det skal være større, og det skal være grønnere. Det norske specialfragt-rederi Höegh Autoliners har netop bestilt fire styks af deres hidtil største bilskibe hos værftet China Merchants Heavy Industry. Ud over at være de hidtil største skibe af sin slags kommer skibene også til at kunne sejle på kulstofneutral ammoniak og er en del af rederiets satsning på at være CO2-neutral i 2040.

Skibene bliver i en ny klasse, kaldet Aurora-klassen med en kapacitet på 9.100 biler. 

De første to skibe bliver også udstyret med batterier og solceller og bliver leveret i andet halvår af 2024. Året efter leveres de resterende to. Höegh har desuden to optioner på i alt fire skibe.

Skibene udstyres med MAN Energy Solutions multifuel hovedmotorer, der kan køre på flere typer brændstof som LNG og diesel og er forberedt til konvertering til ammoniak eller methanol.

På MAN’s udviklingsafdeling i København arbejdes der på at udvikle totaktsmotorer til at kunne køre på ammoniak. Höegh understreger, at det er hensigten at bruge ammoniak produceret ved hjælp af vedvarende energi.

Det kinesiske værft ejer også Deltamarin i Finland, som har designet den nye Höegh Autoliners Aurora-klasse. De nye skibe i Aurora-klassen forventes at blive 200 meter lange og godt 36 meter brede.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116