23948sdkhjf

GALLERIET: Royal Arctic-skibe i deres rette element

’Malik Arctica’ forlod de hjemlige farvande i Grønland for at tage til Sydpolen med forsyninger, maskiner og udstyr til forskningsstation

For Royal Arctic Line og den rutinerede besætning ombord på ’Malik Arctica’ var der langt fra tale om en ny opgave, da de fik besked på, at de var indskrevet på en sejlads til Antarktis. Siden 2007, hvor ’Naja Arctica’ sejlede til den nye forskningsstation Neumayer Station III på vegne af det tyske forskningsinstitut Alfred Wegener Institut (AWI), har rederiet på nær en enkelt sæson hvert år været beskæftiget med et skib ved Antarktis, når vinteren og isen har lagt sig omkring Grønland.

Således har det ældre halvsøsterskib til ’Malik Arctica’, ’Mary Arctica’, forsynet den norske station Troll fast de seneste 12 sæsoner, hvor også den tyske og belgiske station i enkelte tilfælde har været anløbet.

Aftalen for denne sæson er lavet med AWI og dets mægler i Sydafrika. Den tyske station Neumayer III ligger ved Atka Bay, hvortil der skal sejles forsyninger af brændstof, fødevarer og diverse maskiner.

Lastet i Bremerhaven

’Malik Arctica’ har lastet i Bremerhaven og efter et stop i Cape Town, hvor de sidste friske forsyninger lastes ombord, går turen yderligere mod syd, hvor der venter en udfordrende opgave med losning til iskanten, som nogle steder kan være op mod 15 meter høj. Et enkelt løft får ekstra bevågenhed, når der skal håndteres en næsten 40 tons tung kran som skal benyttes ved Neumayer III stationen de næste par år. Med højeste is-klasse for containerskibe og med forstærket skrog, er ’Malik Arctica’ specielt egnet til denne type operationer ved iskant.

Erfarne folk om bord

Royal Arctic Line sikrer altid, at der blandt besætningen er gengangere, som tidligere har opereret i området, med på togtet, så de kan give læring fra sig til besætningsmedlemmer som er der for første gang. I følge Royal Arctic Line sikres således en topprofessionel ydelse på den igangværende rejse - og også, at denne kernekompetence fastholdes i rederiet for fremtiden - i et område på kloden, hvor navigation og operation er særligt udfordret af vanskelige is- og vejrforhold.

- Vi er glade for endnu engang at kunne tilbyde den kernekompetence vi har, nemlig at kunne operere i svært tilgængelige arktiske egne. Vi udnytter ledig grønlandsk tonnage i en periode, der ligger uden for den normale travle sæson i Grønland, siger Chief Commercial Officer, CCO Niels Clemensen, Royal Arctic Line.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.237