23948sdkhjf

Større lufthavnskapacitet i Grønland skaber grundlaget for hidtil største nybygning til Disko Line

Et næsten dobbelt så stort passagerfartøj end Disko Lines aktuelt største skib ’Najaaraq Ittuk’ skal leveres i 2023

Det grønlandsk baserede rederi Disko Line udvider flåden af passagerskibe med en nybygning, der bliver rederiets hidtil største skib. Ordren på det nye passagerskib blev indgået med Assens Skibsværft kort før jul. 

Læs mere: Assens Skibsværft bruger tidligere erfaringer til at bygge nyt passagerfartøj til Grønland

Disko Lines bestyrelsesformand Jørgen Sølvsten Nielsen oplyser til Søfart, at baggrunden for flådeudvidelsen først og fremmest skal ses i lyset af, at Grønland står over for en udvidelse af lufthavnskapaciteten.

- Grønland får i de kommende år nye og udvidede lufthavne. Det forventer vi kommer til at skabe en større efterspørgsel på Disko Lines services – først og fremmest på nogle af de ruter, vi besejler i kontrakt for Selvstyret, men formodentlig også i forhold til charterture, der er drevet af turistindustrien, forklarer Jørgen Sølvsten Nielsen.

Sydgrønland og Diskobugten

Konkret er der tale om udvidelse af lufthavnene i hovedstaden Nuuk og i Ilulissat ved Diskobugtens munding samt en nyopført lufthavn i Qaqortoq i den sydligste del af Grønland. De tre lufthavnsprojekter, der ventes gennemført i 2024, dækker tilsammen Disko Lines store operationsområde fra Sydgrønland op ad vestkysten over hovedstadsområdet til og med Diskobugten.

- Vores nye skib skal sejle i Sydgrønland om vinteren, hvor der mest er tale om kontraktsejlads for Selvstyret, mens vi forhaler til Diskobugten med skibet om sommeren. Her er det mere tale om et miks mellem kontraktsejlads og charterture med turister.

- Disko Lines største skib er i dag ’Najaaraq Ittuk’ med plads til 60 passagerer. Vores nye skib får næsten en dobbelt så stor kapacitet. Den væsentlig større kapacitet og størrelse har både at gøre med, at vi forventer en øget efterspørgsel, men også, at et større skib om vinteren kan besejle lidt mere vanskeligt farvand – både i forhold til is og søen, forklarer Jørgen Sølvsten Nielsen.

15 fartøjer i flåden

Både ’Najaaraq Ittuk’ og den kommende nybygning fra Assens Skibsværft er konventionelle isforstærkede enkeltskrogede stål-skibe med relativ høj servicefart for skibe af den størrelse; henholdsvis 15 og 17 knob.

Disko Line opererer i dag en flåde på 15 passagerfartøjer i kapacitetsspændet fra 60 passagerer helt ned til seks. 10 af fartøjerne er af Targa-typen og dermed hurtigsejlende, typisk med en servicefart op til 28 knob.

Nybygningen kommer til at introducere batteri-hybrid drift i rederiet, da den udrustes med en 400 kW/h stor batteripakke. Målet er ifølge Jørgen Sølvsten Nielsen, at det nye skib på længere sigt skal kunne sejle CO2-neutralt.

Strøm fra vandkraft

- Der er allerede i dag en del vandkraft i Grønland, og mængden af vedvarende energi i Grønland stiger hele tiden. Så på længere sigt bliver det muligt at lade CO2-neutral strøm til skibet. Først skal vi dog lige have etableret ladeanlæg en række steder i land, forklarer han.

Fremdriften på det nye passagerfartøj bliver på grund af den batteri-hybride del dieselelektrisk. Jørgen Sølvsten Nielsen fortæller, at rederiet har valgt motorer fra Volvo Penta, der er velrepræsenteret med et servicenetværk i Grønland.

Levering skal ske i foråret 2023, og da der er tale om en flådeudvidelse, så skal Disko Line også ud at hyre flere søfolk, oplyser han endvidere.

Ejes af Topas Travel

Jørgen Sølvsten Nielsen ejer selskabet Topas Explorer Group, der ejer hundredprocent af aktierne i Disko Line. Topas Explorer Group er i rejsebranchen kendt under navnet Topas Travel og har adresse i Ry i Midtjylland. 

Udover i Disko Line, er der ligeledes passageraktiviteter i de grønlandske selskaber Blue Ice Explorer og Nuuk Water Taxi. Sidstnævnte ejer Topas Explorer Group 60 pct. af. 

Ejerskabet hos den danske rejseoperatør, som bl.a. har et stort fokus på Grønland som turistdestination, skaber en række naturlige synergier i til den del af Disko Lines aktiviteter, som ikke vedrører regionale offentlige transport-kontrakter. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125